Mini Eco ( Brinsea )

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Aamu

Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Moi!

Meillä on ihka ensimmäinen haudonta meneillään ja mietin tuota kosteusasiaa. Brinsea Mini Econ käyttöohjeessa sanotaan, että haudonnan aikana yhdessä säiliössä kuuluu olla vettä ja kuoriutumisen aikana kahdessa. No, hankin kuitenkin halvan kosteusmittarin (viisarimalli) ja se näyttää koneessa nyt 70 kosteudeksi vaikka vain yhdessä säiliössä on vettä! Huoneilmassa se näyttää 50... Näyttääkö mittari siis nyt vaan ihan mitä sattuu, vai minkä laisia kokemuksia teillä on ko. laitteesta ja sen kosteuden ylläpidosta?

Nimimerkki kanoihin ja ankkailuun hurahtanut :smt007
Maatikko

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Mulla on Advance-versio tuosta. En oo koskaan mittaillut kosteutta, mutta oon joskus tahallaan antanut sen ainoankin säiliön tyhjentyä vähäksi aikaa. Sit vasta ihan loppuvaiheessa oon pitäny molemmissa koko ajan vettä. Se varmaan riippuu huoneilman kosteudestakin aika paljon.

edit: joskus vois mielenkiinnon vuoksi punniskella niitä munia hautomisen alkaessa ja edetessä. Silleen kai sen sais tietää, että onko kosteus suurin piirtein reilassa.
Aamu

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Ok. Täytyy nyt päästää se tyhjäksi. Jänskättää, kun enää viikko jäljellä h-hetkeen tai siis päivään. Yritin tänään munia vähän läpivalaista, mutta en kyllä tullut siitä sen viisaammaksi. Toivotaan nyt edes muutamaa ankkavauvaa!
Lyydia

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

En mittaile kosteuksia tuossa koneessa.Aluksi pidän toisessa lokerossa vettä ja loppupuolella laitan toiseenkin.Aina onnistuu :smt023
Helepotus

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Mulla on molemmat. Mini Eco ja Mini Advance. Advancella ongelmia tuli ainakin viiriäistipujen kohdalla lopussa kun kosteus nousi liikaa monen tipun kuoriutuessa yhtä aikaa. Nyt olen sitten lisäillyt molemmissa vettä varovaisemmin (Lopussakin toiseen säiliöön vettä vaan vähän ja haudonnan aikana varovasti ja välillä tyhjäksi päästäen). Nyt ei ongelmia kuoriutumisessa ole ollut. Kuoriutuvista tipuista tulee itsestään yllättävän paljon kosteutta jos ne jättää koneeseen kuivumaan. Toki kuoriutumisen aikana kosteuden pysyminen riippuu kai siitäkin miten usein konetta availee ja kauanko pitää auki kerralla.
mervi.i.

Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

Kyseisellä koneella haudoin kaks satsia heti tilattuani koneen, kaik meni hyvin ja onnelliset tipuset juoksee pitkin omaa kanalaa ja muutama tuttavienkin.... sitten kone lähti lainaan ja ongelmat alkoi. Kone hukkasi lämmöt alkuvaiheessa (ei sähkökatkoja ) sitten ruuvin rukkausta ja näytti että hyvin menee kunnes taas lämmöt katosi,,, ja tietty lainaajan munat jäi kypsysmättä :smt010 . harmi hälle ja mulle .

Onkos muilla ollu tämän koneen kanssa ongelmia ? Takuuhan siinä tietty on , lähtee myyjälle (maahantuojalle) mutta niinkö jatkoa aatellen :smt017
Tiia12

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Hei
juuri parhaillaan tappelen tämänsamaisen koneen kanssa. Eka satsi meni hyvin,tämä toinen laski lämmöt eikä nouse millään, vaikka kuinka säätää...
Munat on suurimmalta osalta vielä koneessa mutta 23.päivä menossa ,tuskin enää mitään tulee. Kaikki siis menetetty. Myyjä lupasi hyvittää 60 euroa vaihdossa uuteen isompaan koneeseen taidan valita korjauksen, näissä on kuulemma vikoja n.10%:ssa ollut,joten jos tämän olisin tiennyt niin en olisi tätä ottanut. Eipä ole varoja ostella monen sadan euron koneita, jos olisi hyvittänyt tuon 89 minkä siitä maksoin harkitsisin vähän isompaa.Takuuhuoltoon,onneksi näillä on kahden vuoden takuu, vaikka eihän se tuo takaisin jo menetettyjä munia, munillekin tulee aikalailla postituskulujen kanssa hintaa, jos postitse ostaa ne joltain.
Lyydia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Itse tilasin samanlaisen koneen aikoinaan Rovaniemeltä,myynti oli silloin siellä.Lämmöt sitten hävisi.Otin yhteytä myyjään ja hän käski laittaa koneen takaisin ja laittoi minulle samantien uuden tulemaan postiin :smt023 Silloin ainakin palvelu pelasi! Ja tuo nykyinen kone on toimintavarma aina haudonnat onnistuu.
Hertta

Kuoriutuminen Mini Ecossa

Viesti Kirjoittaja Hertta »

Kertokaas nyt viisaammat, että miten tuossa koneessa mahtuu tiput kuoriutumaan. Tällä hetkellä koneessani on seitsemän munaa ja kohta kuoriutumispäivä jo koittaa. Olen ruvennut epäilemään, että mahtuvatko siinä tiput ollenkaan kuoriutumaan. Tilaa kun ei liiemmälti ole...
helmutti

Re: Kuoriutuminen Mini Ecossa

Viesti Kirjoittaja helmutti »

Mahtuu ne, mutta itse olen siirtänyt kuoriutuneita muualle kuivumaan, muutoin on ahdasta ja kuoriutumattomat saa aikamoista kyytiä.
Hertta

Re: Kuoriutuminen Mini Ecossa

Viesti Kirjoittaja Hertta »

Näin olen itsekin ajatellut, että pakko niita on pikaisesti sieltä siirtää pois, eikä jäädä odottelemaan kuivumista.
helmutti

Re: Kuoriutuminen Mini Ecossa

Viesti Kirjoittaja helmutti »

Katsot vaan että laitat ne lämpimään ja vedottomaan paikkaan, ovat tosi arkoja kylmälle.Poikaslämmitin on hyvä keksintö ja lattialämmitys!
Tarmokas

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Meillä tuo samainen verme ja toiminut tosiaan kuin junan vessa hankinnasta asti :smt003.

Hyvin ne siellä mahtuu olemaan, meillä sortteja ollut viiriäisistä orppiin ja ankkaan. Olen antanut olla siellä kunnes ovat kuivia, sitten siirtänyt lampulla tuunattuun jyrsijähäkkiin :smt045. Tai kanan alle, jos sattuu kanalassa olemaan samanikäisiä.

Se muuten on mielenkiintosita, että raivaavat/ ryntäävät itsensä kuivumaan lähelle sitä munaa, joka kuoriutuu seuraavaksi :smt042
Hertta

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Hertta »

Eilen ja tänään meillä kuoriuduttiin, yhteensä viisi tipua tällä kertaa. Nostin ne yksitellen sieltä pois kuivumaan. Itselle oli mukavampi seurata tilannetta, kun tiput olivat sieltä koneesta pois tieltä.

Onko muilla ollut ongelmia kosteuden kanssa tuon kyseisen koneen kanssa?
Kaksi ensimmäistä haudontaa onnistui laihoin tuloksi, vain kolme tipua saatiin elävänä kummallakin kertaa. Tosin munissakin voi olla vikaa, mutta kosteutta epäilin kuitenkin enemmän. Punnitsin munia, eikä tuolloin niiden paino laskenut kuin pari grammaa. Nyt viimeisimmällä haudontakerralla pienensin sitä vesitilaa ja näin sain munien painon putoamaan suunnilleen sen 13%. Haudottavat munat olivat maatiaskanan munia, jos sillä nyt on mitään merkitystä asiaan. No, onneksi nyt viimeisellä kerralla tulos parani!
Aamu

Re: Brinsea Mini Eco ja kosteus

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Palailin vielä kertomaan, että toisella haudontakerralla pidin toisessa astiassa vain tipan, siis oikeasti tipan vettä ja välillä en sitäkään, paitsi kuoriutumisen aikana hieman enemmän ja onnistui hyvin! Ilmeisesti veden kanssa kannattaa siis olla varovainen ko. laitteessa!
Vastaa Viestiin