Mini Eco ( Brinsea )

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Atia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Atia »

Täällä 2/4 on alkanut jo kuoriutumaan! Toinen ihan urakalla hakkaa reikää suuremmaksi.
Itse huomasin että luomumunista elinvoimaisimmat oli nuo pienet munat.
MasKot

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Ääk, tsemppiä! :smt041
MasKot

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Joko teillä on tipuja?
Näin tänään ensimmäistä kertaa munan heiluvan tuolla koneessa. Kovin ovat kyllä aina zumbailleet läpivalaistessa mutta ei ole ulospäin näkynyt liikettä aiemmin. Eilen huomasin että toisessa munassa ilmatasku on epäilyttävän pieni, tuntuisi jopa pienentyneen viime päivinä..
Atia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Atia »

Yksi tipu kuoriutui aamulla :smt050 On se suloinen! 2 on nokat ulkona. Käväisen nyt kaupoilla ja sitten on tuota toista varmaan pakko avittaa jos ei ole sinä aikana kuoriutunut. Yritän saada kuvia ladattua, netti on vaan niin julmetun hidas...
pikkutipu

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja pikkutipu »

Anna kuoriutua omalla tahdilla. Meillä on joskus melkein vuorokauden ikäeroja ollut ja hyvin ovat voineet.
Atia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Atia »

Pakko oli vähän reikää suurentaa muissa munissa, olivat alkaneet väärin päin kuoriutumaan :/ eli miulla on vissiin alussa ollut siis liikaa kosteutta ja osa munistahan oli eri asennossa mitä ohjeissa neuvottiin... Toinen sitten pienellä avustuksella oli itse kuoriutunut ja terhakas on. Viimeinen siellä koneessa vielä on, eiköhän sekin jaksa omin voimin tulla kun reikää vähän suurensin.
Illalla menee sitten rokin munat koneeseen ja nyt tiedän nämä virheet sitten välttää :)
Fb ryhmään laitoin kuvia kännykällä, sieltä löytyy :)
MasKot

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Peukut viimeiselle tiplle, ja muista siivota ja desinfioida kone kunnolla ennen seraavia munia :smt023
MasKot

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Noniin, tuoreimmilla projektimunilla on nyt viikko haudotusta takana ja toinen punnitus on tehty. Kaikki 6 munaa ovat edelleen leikissä mukana ja punnituksen perusteella valtaosa munista on menettänyt n. 3-4% alkupainostaan, ainoastaan yksi on menettänyt 5,7%. Kohtalaisen hyvissä lukemissa siis ollaan kun tavoitteena 12-16% kuoriutumiseen mennessä!
Muutama päivä sitten nostin kosteuden pariksi päiväksi päälle 50% sillä yksi alkio näytti takertuneen kuoreen, tilanne korjaantui, liekö sitten jäänyt jokunen kääntö ko munan kohdalla tekemättä. Eilen puolestaan kuivasin koneen täysin sillä ensimmäisenä kuoriutuvista löytyi yksi jolla ilmakupla jostain syystä lähtenyt pienentymään, tämäkin nyt jo paremman näköinen ja kosteudet olleet n. 30% täysin ilman vettä. Taidan jatkaa melko kuivalla linjalla hieman riippuen siitä kuinka pitkään ensimmäinen kuoritumisaalto herjauttaa kosteutta :smt037 Askartelua, askartelua :-"
Atia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Atia »

Miten Maskot sun haudonta onnistui muuten? :)
Mulla on seurAavan satsin kuoriutumispäivä käsillä taas. Nyt on siitosmunia, mutta näissä olleet järeöttömät ilmataskut niin vähän mietityttää tuleeko mitään...
miuku

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja miuku »

Mulla advance malli. Sanokaapas kun mulla ne kosteudet on vaan 25-26 vaikka molemmissa säiliöissä vesi :smt017 ! ihan alussa haudonta ja 7 viirunmunaa. Joko nyt laitan rättejä?? Vai muuttuuko tuo kosteus kun munat alkaa kehittymään?
miuku

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja miuku »

miuku kirjoitti:Mulla advance malli. Sanokaapas kun mulla ne kosteudet on vaan 25-26 vaikka molemmissa säiliöissä vesi :smt017 ! ihan alussa haudonta ja 7 viirunmunaa. Joko nyt laitan rättejä?? Vai muuttuuko tuo kosteus kun munat alkaa kehittymään?
No nyt on kosteus noussut kolmessa päivässä peräti juuri ja juuri 30%een .. ohjeen mukaan pidän nyt kuitenkin vaan toisessa säiliössä vettä. Huoneilman kosteuskin on suurempi, 40%! Pitäskö tuota kosteutta nostaa siihen 40%een jotenki..? Vai oottelenko vaan..? Pikkukuivuudesta ei siis haittaa tunnu olevan mutta entäs tuommosesta vähä isommasta ja jatkuvasta :smt012 ??

Tuo lämmön hukkaus (mistä aikasemmin oli ketjussa) tapahtui mullakin; yht äkkiä vaan alko tippumaan lämmöt 32:een! sitten selvisi että koneessa on joku hieno "cooling" toiminto päällä :oops: noh, se vaan off-tilaan ja yvin on lämmöt pysyny sen jälkeen :smt003
sukimmo

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja sukimmo »

Jahas. Meillä taas kyseinen kone ollut käytössä alusta saakka ja toiminut hyvin, tosin parilla kommervenkillä :)
Heti alussa kalibroin lämmöt ja kosteudet mitareilla. En siis luota koneen omaan mittariin, enkä kosteuden säätelyjärjestelmään. Tarkoilla mittareilla sain lämmön ok, mutta kosteus ei riittänyt taas alkuunkaan. Sen jälkeen meillä haudottu munat (ollut muuten 100% onnistuminen joka kerta) aina saman kaavan mukaan. Kosteus saatiin tasapainoon niin, että keskellä oleva kuppi täynnä, ja lisäksi pieni sukka joka kääritty rullalle, ja kostutettu, mukaan tuonne munien sekaan. ja joka kerta homma menee kuin rasvattu! Taas ylihuomenna kuoriutuu yhdeksän tipua! :)
Tiput annan olla koneessa, kunnes ovat kuivanneet, käytännössä noin 9-12h (kestää aika kauan, koska kosteus koneessa kuoriutuessa niin suuri). hyvin ovat siellä hataudessaan pärjänneet.

Että näin meillä.
miuku

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja miuku »

Mulla se ekahaudonta meni kokoajan alle tai korekeintaan vähä yli 40%kosteudella, vaikka lisäsin rättejä. Mutta kaikki kuoriutu! Lopussa siis vaan lisäsin rättejä niin paljo että sain peräti 60% sen kosteuden nousemaan kuoriutumisvaiheessa. Vaan viimmestä piti pikkusen avittaa , mut sekin oli oikein terhakka.

Nyt toinen haudonta loppusuoralla, 12 munalla tälläerää, ja samat kosteusprosentit taas ollu. Luottavaisena odotan ylihuomista :smt001
Vastaa Viestiin