Mikä olis paras hautomakone???

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Huoposentila

Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja Huoposentila »

Ajattelin ostaa hautomakoneen, mutta en tiedä minkä. :smt017
Semmonen 10 munaa vissiin tai enenmän olis sopiva :smt001
Eli kertokaas kokemuksienne mukaan mikä olis hyvä.
Mulla siis tehotyttöjä jotka ei haudo paitisi kun kukko patistaa hautoon, mut kun kukko lähtee
lähtee kana pian perään :smt012 mun puolesta vois hautoo munat valmiiks :smt003
sannikki

Re: Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Minä olen todella tyytyväinen Rcom 20 koneeseen, meinaan kyllä seuraavan ostaa isomman, taidan kallistua King Suro 40 koneeseen. mutta tässäkin nykyisessä tullaan hautomaan jatkossakin;) haudonnat onnistuneet tosi hyvin ja on niin vaivaton kone käyttää:) Ensimmäinen kone oli covatutto16 mutta lämmöt heitteli, kosteus ei pysynyt (ei kuulu koneeseen kosteusmittaria) kääntäminen oli hankalaa, munat piti tukea ettei pyöri pitkin konetta :( saihan silläkin tipuja mutta oli todella työläs kone, eikä ollu niin merkittävästi halvempi kuin tuo Rcom. Olisin säästänyt paljon jos olisin heti alussa satsannut 90€ enemmän ja ostanut muuta kuin covatuton... covatutto makaa pihalla ja menee polttoon...
Huoposentila

Re: Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja Huoposentila »

Kiitos tiedosta meinaan olin aatellut just tota covatutto16 ensimmäiseks koneeksi :smt017 (halvin kai), varmaan mulle sopis toi King Suro 20 -täysautomaatti vai onko se ihan paska... :smt003
Pirjo

Re: Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Olen samaa mieltä kuin Sannikki!
Munkin eka kone oli Covanonnen-Cova :smt003 ja jos olisin älynnyt sijoittaa hieman enemmän rahaa niin ei olisi ´ketuttanut` niin paljoa.
Cova on hyvä kuoriutumiskoneena, mutta haudontaan se ei sovellu. Mulla Octagon20 ilman automaattikääntömekanismia ja lämmöt pysyy juuri siinä mihin ne säätää, ja se on tosi tärkeää: koska jos tulee hellepäivä ja huoneenlämpö muuttuu radikaalisti niin haudottavat munat saattavat ylikuumentua ja tiput kuolevat.
smari

Re: Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja smari »

Covatutot on erikokoiset erilaisia, kannattaa huomioida sekin. Niissä 24 ja 54 munan malleissa on ihan erit lämpösysteemit kuin 16. Nuo isommat on olleet tosi hyviä siinä että lämpö on tasainen vaikka olosuhteet vaihtelee ja toimivat myös viileemmissä tiloissa. Vaikka eihän ne mitään luxuskoneita ole ilman kosteudensäätöä.
kanajannu

millä aloittelisi? ehdotuksia

Viesti Kirjoittaja kanajannu »

Aattelin ruveta kokeilemaan haudottamista koneella. Kattelin noita alotuspaketteja. Onko teiän mielestä hyvä ostos? Tällästä kattelin http://www.hautomakone.fi/PublishedServ ... ode=pkCT16 :) budjetti on tollane joten ehotuksia mistä sais hyvän paketin ja onko tuo hyvä kone yms. Minkälaisia kokemuksia tuosta covatutto 16 koneesta?
smari

Re: millä aloittelisi? ehdotuksia

Viesti Kirjoittaja smari »

Tuosta on monilla huonoja kokemuksia, kannattaa lueskella aikaisempia juttuja.
Huoposentila

Re: millä aloittelisi? ehdotuksia

Viesti Kirjoittaja Huoposentila »

Kyselin itsekin samaa ja kerrottiin että ei sitä covatuttoa kannattaisi hankkia ainakaan sitä 16 mut ilmeisesti isommat olisivat parempia...16 kai työläs ja lämmöt heittelee eikä ole kosteusmittaria
Itse taidan ostaa King Suro 20 -täysautomaattin :smt003
sannikki

Re: Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Toi King Suro kuulostaa ainakin minusta hyvälle, kokemuksia ei siitä ole mutta luettuani kaiken siitä löytyvän meinaan todella sen isomman ostaa seuraavaksi:)
etna

Re: Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja etna »

Meillä toi Rcom King suro 20 toimi ainakin vallan mainiosti. Ja varmaan toiminut myös Xausilla meidän jälkeen, ei ainakaan oo kirosanatulva vielä mua tavoittanut. :smt002
Huoposentila

Re: Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja Huoposentila »

Rcom 20 kone tilataan siis mut ei vielä kun ei oo hilloo päällä ny enkä edes kotona vaan kaukana pohjoisessa norjasa :smt003
tinttuli

Re: Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Olen pettynyt R-Com20 teknisiin vikoihin ja siihen, että yläosan puhdistus on niin hankalaa. Muutoin huippukone. Tällä hetkellä ohjauspaneeli ei tahdo toimia ja kosteus ei toimi lainkaan. Vesikipolla saan kosteuden pidettyä. Vaikka olen useita päiviä käyttänyt ja kuivannut sitä käytön jälkeen, koneen elektroniikka on hyvin herkkä.

Covatutto54 taas pitää lämmön tarkasti säädetyssä, kääntömoottori toimii moitteettomasti ja kosteus on helposti hallittavissa, kunhan vain homman oppii. Covatutto54 ei toimi millään hehkulampuilla, vaan siinä on oikeat lämpövastukset, tuuletin ja termostaatti. Sen voi pestä surutta. Iso, tilava kone.
Pirjo

Re: Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

tinttuli kirjoitti: Covatutto54 taas pitää lämmön tarkasti säädetyssä, kääntömoottori toimii moitteettomasti ja kosteus on helposti hallittavissa, kunhan vain homman oppii. Covatutto54 ei toimi millään hehkulampuilla, vaan siinä on oikeat lämpövastukset, tuuletin ja termostaatti. Sen voi pestä surutta. Iso, tilava kone.
Noi isommat Covat onkin varmasti parempia koneita kun se Cova16, jossa hehkulamppuviritys-lämmitys. Varmasti jos haluaa koneen jota käyttää useampana vuonna ja harrastusta haluaa kehittää niin varmasti kannattaa satsata koneeseen enemmän -kuin että ostaa halvan ja sitten joutuu ostamaan kuitenkin sen kalliimman kun alkaa ärräpäät lentämään :smt005
anda

Re: Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja anda »

Mikäst näistä olisi "paras": Covatutto 24 (puoliautomaatti), Covatutto 24 eco (automaatti) vai King Suro 20 (täysautomaatti)?
ja mitähä kaikkea sitä pitäisi vielä sitten ostaa, että pääsee tipujen kanssa alkuun? Samat kuin niissä valmispaketeissa?
maunu_muori

Re: Mikä olis paras hautomakone???

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla ei oo kokemusta noista valmiista koneista, mut oman konehaudontakokemuksen pohjalta sanosin, että ostakaa sellainen että siihen saa vähän enemmän munia kerralla. Ihan hyvin voi hautoo montaa sorttia samalla kertaa, kun vaan lataa munat niin että kuoriutuvat suunnilleen samaan aikaan.
Tipuharrastus kun tuppaa olemaan sellainen, että niitä tirppoja pitää saada montaa sorttia ja osalla linnuissa on jakosollinen muninta, joka ajottuu vain kevääseen. Sillon tulee surku puseroon, kun koneeseen ei mahdu.

Kannattaa myös miettiä, että aina se hedelmöitys % tai kuoriutumis % ei oo kovin korkee, eli siihenkin pitää varata alkuun vähän turhaa tilaa, jos meinaa saada muutakin kuin 1 tirpukan.

Kerralla kunnon kone: se on vuosien investointi! Lisäks luulen että sähkönkulutus/ kuoriutunut tipu on pienempi noissa isoissa ;)... ja jos into loppuu, koneen saa varmasti kertoon.. ja osan hankintahinnasta sillain pois.

Kääntöautomatiikkaa ei tarvii olla, mut se lämpötilan pysyvyys ja oikee kosteus, ne on, johon kannattaa satsata. Munia voi käännellä käsinkin, pari kertaa päivässä, aamuin illoin, eikä se koneen tuulettaminen kahdesti päivässä oo ollenkaan pahasta :smt045
Vastaa Viestiin