Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

saralele

Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja saralele »

https://www.hautomo.net/etusivu?page=sh ... egory_id=1

Tuollanen lähti tilaukseen, onko kukaan hautonu tämmösellä??
pirpeliini

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Kokemusta ei oo.. Itekkin mietin samaa, että liekkö millainen vehe..? :smt017
Oisin octagonin halunnu tilata, mutta eihän tuonne tunnu tulevan niitä varastoon, vaikka oon jo pitkään kytännä.. Kaikkien kohdalla vaan lukee, että muistuta! :smt012 Jos sitä joutuukin sitten tilaamaan tuon Fiemin....
saralele

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja saralele »

Minä kans sellasta kattelin, mutta kone oli "pakko" saada nyt tilattua niin tilasin tuon... Jos ei muilla käyttökokemusta oo niin mulla on kohta :smt001
Tvälläri

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja Tvälläri »

Oon tietty hieman jäävi kommentoimaan kun tuon noita Fiemin vehkeitä maahan, pahottelut siittä että tuon Brinsean kanssa on ollut ihan järkyttäviä ongelmia saada tehtaalta tavarat lähtemään Suomeen.( Tilanne on ollut sama ruotsinkin maahantuojalla, ja muilla pienemmillä maahantuojilla euroopassa.) Siksi rupesimme tuomaan Fiemiä, koska heillä toimitukset pelaa huomattavasti nopeammin, byrokratia on vähäisempää ja reagointi kysymyksiin tapahtuu heti eikä viikon päästä. Fiemi on Euroopan vanhin harrastaja kokoluokan koneita valmistava firma, kokemusta 38 v. hommasta. Ulkomailla on ihan hyvää palautetta saatu koneille, siksi niitä uskalsin ruveta markkinoimaan.
Mutta itse koneista muutama sananen. Verrattuna Brinseaan on tekniikka pikkukoneissa lähes aina analogista (ei LCD näyttöä ja elohopeamittari) oman kokemuksen mukaan, on lämmönsäätöautomatiikka huomattavasti herkempi (siis positiivisessa mielessä) mitä Brinsealla. Kiertoilmapuhaltimet tuplasti tehokkaammat, joka on hyvä ilmanvaihdolle koneen sisällä, mutta toisaalta asettaa haasteita kosteuden hallintaan. Suurin ero on kääntöautomatiikka joka on koneen sisällä, eli puhdistus on hieman työläämpää. Mutta ilmankierron ja rakenteen ansiosta, pystyy tiettyjä konemalleja (esim cipcip inca maya) käyttämään broodereina ensimmäisen viikon tipujen elämästä. (tämä ei Brinsean vermeillä ole mahdollista). Itellä on isompi 70:n munan kone ostettuna testailuihin, sisällään tällä hetkellä 105 Fasaanin munaa. Kuoriutuminen viikon päästä. Haudonta sujunut ihan normaalisti.
saralele

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mulla on tuo manuaalinen kone, eli kääntö tapahtuu tuota vipua vetämällä koneen ulkopuolelta. Nyt ainakin koekäytössä on lämpötila pysyny tosi tasaisena! Ja eipä tuo analoginen lämpömittari mitään haittaa, asteikko on sen verran selvä että pienetkin vaihtelut huomaa kyllä, ja F-asteikolla on, mutta ohjeissa oli hyvin käännetty ne celssius-asteiksi! Perjantaina laitan munat koneeseen, katsotaan miten käy :smt001

Vesi tulee koneen pohjalle, joka on jaettu neljään osaan. Haudontavaiheessa vettä on kahdessa osassa ja kuoriutumisessa kaikissa neljässä. En oo kosteusmitteria tuonne laittanu, mutta tuntuis että kun vettä on sen verran isolla pinta-alalla kuitenki, niin se kosteus pysyy riittävänä.
mik

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja mik »

Ei ole Fiem Smartista, mutta Fiem Incasta kyllä. Hinta melkein 400 e. Muovinen, eristämätön. Ohjeessa ei rakennekuvaa, että miten elementit tulisi sijoittaa. Oletettavasti sain sen koottua oikein, kun munat liikkuvat ritilällä. Munien kääntökulmaa ei saa säädettyä, kääntö on jatkuvaa. Pohjalla olevan ritilän ansiosta munat kääntyilevät poikittain, tasaisella uskoisin niiden kääntyvän korrektimmin. Lämpötila heittelee 96-104 F!!! Ohjeen mukaan koneen mukana piti toimittaa vesikaukalo, joka jaettu 4 osaan. Tällaista ei ollut, kuten ei myöskään osaluettelossa, jossa toimituksen osat. En keksinyt edes paikkaa ko kipolle. Laitoin kaksi halkaisijaltaan 20 cm vahtia pohjalle, joissa vettä. Tämä nosti kosteuden peräti 23 %:iin. Jos haluaa lisätä vettä, on koneen kansi nostettava kokonaan pois, jossa siis sijaitsee ohjauskeskus, kääntömoottori ja lämmitysvastus. Sitten pitää yrittää munia heiluttamatta nostaa se koko pohjan kokoinen ritilä pois, jotta pääsee lisäämään vettä. Ja ääni on käsittämtön! Rutkuttaa ja särisee koko ajan. Tuulettimen ääntä ei edes erota kääntölaitteen äänen takaa.

Ehkä en vain osannut koota konetta oikein. Mutta olo on, että on huijattu liki 400 eurolla. Onneksi kukaan ei tarjonnut euroakaan kotikutoisesta hautomakoneestani, laitan sen päälle taas, koska en viitsi noita 42 siitosmunaa pilatakaan tuossa, jos eivät ole jo piloilla lämmön heittelyn ja alhaisen kosteuden takia.
saralele

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja saralele »

3 vrk läpivalaisu, kolme munaa katoin ja kaikissa oli jotain :smt001 Yhdessä selvä hämähäkki, kahdessa jotain epämääräisempää. Valo ei ollu kyllä mikään maailman paras...
Tvälläri

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja Tvälläri »

MIK: Tuo lämpötilan heittely ei ole normaalia. Oletko yrittänyt olla yhteydessä koneen myyjään ongelmista? FIEM:nkin koneissa on muuten 2:n vuoden takuu
Tiia12

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

kertokaahan hautojat kokemuksia tästä koneesta, onnistuiko haudonnat? Itse mietin kovasti tuon hankkimista
saralele

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja saralele »

Meillä onnistui eka haudonta hyvin, kehittymään lähteneet munat kuoriutui 18/20, kaks oli loppuvaiheessa kuolleet, eikä vika luultavastikkaan ollut koneessa vaan munissa.
Lämpötila pysyy tosi tasaisena! Ja kosteuskin kun ohjeen mukaan vaan laitoin vettä säliöihin ja välillä lisäsin.

Nyt on kanan ja viiriäisen munia koneessa!
pavarotti

cipcip 25

Viesti Kirjoittaja pavarotti »

Hei! Onko kokemusta fiemin cipcip 25 koneesta. Sopiiko aloittelijalle? Kanoja mulla ollut kyllä vuosia, mutta konehaudontaa en ole ennen kokeillut. Olen ymmärtänyt, että joillakin merkeillä ollut maahantuonnin kanssa vaikeuksia, mutta tätä nähtävästi saisi.
Joopas

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja Joopas »

Fiem Smart täysautomaatti kone tupsahti tänään postista, pakkohan se oli ostaa kun sitä tarjottiin ja hyväksi kehuttiin :smt001 Innoissani tässä odotan millaisiin haudontatuloksiin kyseisellä kapistuksella pääsee, komian näköinen se ainakin on ja suuri läpinäkyvä kupu takaa hyvän näkyvyyden kuoriutuvien seuraamiseen :smt038 Aijemmin olen hautonut vain tuolla oma tekemällä kylmälaukku koneella mikä toiminut moitteettomasti mutta aika työlästähän se on jatkuvasti kosteuksia ja lämpöjä vahdata ja munia käännellä joten odotukset on suuret smarttia kohtaan; munat koneeseen ja tiput kolmen viikon päästä pihalle :smt003 Saas nähdä sujuuko se kuitenkaan noin yksinkertaisesti..
saralele

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja saralele »

Ekat haudonnat mulla onnistu, mutta sitten tauon jälkeen kaveri lainas ja sillä ei kuoriutunu yhtään. Koitin sit ite, ja kävi ilmi että lämpötila oli liian korkea koneen mittarin mukaan, ja kosteus liian alhainen jos piti ohjeen mukaan kahdessa säiliössä. Alensin vähä lämpöä ja pidin vettä kolmessa osassa. Hyvin kuoriutuivat, kaikki paitsi yks kehittymään lähteneistä. 20 tipua sain. Se yks oli aika alkuvaiheessa jääny kesken.

Kannattaa siis välillä muilla mittareilla kattoa varalta sitä lämpöä ja kosteutta!! Voihan olla että talvi ja kuiva huoneilma vaikutti tohon kosteuteen, kun kesällä kuitenki onnistu, tai en tiiä... Mutta ihan tyytyväinen olen ollu (paitsi seuraavaksi ostan täysin automaattisen)
Joopas

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja Joopas »

Kone ollut nyt eilisestä asti testauksesssa ja aivan kuten Saralele sanoit niin tuo kosteus näyttää liian alhaiselta( 42%) kun kahdessa säilössä vettä, just lisäsin kolmanteen säiliöön niin saa nähdä mihin nousee.. Sit yks asia mitä mietin on tuo veden lisääminen koneeseen eli kuinka usein sitä pitää lisätä ja sit toisekseen kun nuo vesisäiliöt on tuon munaritilän alla niin sinne ei juurikaan näe ennekuin ritilän ottaa pois.. eli pitääkö vesimäärää tarkistaessa ja vettä lisätessä aina munat heivata hetkesi pois koneesta jotta pystyy noi asiat hoitaan? Tuntuu aika hankalalta.. :smt012 Mut noi lämmöt näyttää pysyvän tosi tarkasti ja säätö on uskomattoman herkkä eli pystyy vaikka vaan 0.1 C säätämään puoleen tai toiseen :smt038
saralele

Re: Kokemuksia Fiem Smart koneesta?

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mä kaadoin jollain pullolla vaan munien välistä tai reunoilta. Kyllä jos on vähä valoa niin näkee onko siellä vettä vai ei.
Vastaa Viestiin