Haudontaopas hanhenmunille

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sannikki

Re: Haudontaopas hanhenmunille

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Itse olen nostanut munat pois koneesta, suihkuttanut ennen koneeseen laittoa :) Just pärähti koneeseen 6 hanhenmunaa, pesään jäi vielä viisi...

Hurja kokoero on meidän teurashanhi Hilman ja "kesyhanhen" Läpsyn munissa koko eroa :shock: Läpsyn munat jotka laitoin oli 217gr, 219 gr ja 220gr, samaa kokoa kuin vuosi sitten, Hilman munat oli 116gr, 118gr ja 123gr... On noissa kyllä ihan emoissakin kokoeroa aika paljon :D
PiiaH

Re: Haudontaopas hanhenmunille

Viesti Kirjoittaja PiiaH »

Kuinkas olette tehneet, oletteko kääntäneet hanhen munat 2 vai 3 kertaa päivässä?
Omenapuu

Re: Haudontaopas hanhenmunille

Viesti Kirjoittaja Omenapuu »

Minä olen kääntänyt 2 kertaa eli aamulla ja illalla.
sannikki

Re: Haudontaopas hanhenmunille

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä kone kääntää kolmen tunnin välein :)
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Haudontaopas hanhenmunille

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Joskus vuonna kirves ja kuokka kun meillä oli hanhipari, Salomon ja Nella, ne tai siis rouvapuolinen hautoi kahtena keväänä 11 munaa ja 11 poikasta myös kuoriutui. Koska meillä ei ollut niille vesipaikkaa joss aprutia sain neuvon, että silloin tällöin kastele munat vedessä. Niinpä kyttäsin koska frouva menee syömään ja hyökkäsin vesiämpäreineni pesälle, pari kertaa viikossa tai kolmekin. Kastelin kaikki munat haaleassa vedessä ja laitoin pesään takaisin. Salomon meinasi minut kyllä pari kertaa höyhentää. Mutta luovutti kun huomasi etten mitään sen pahempaa saanut aikaan. Kait ne munankuoret vaan tarvitsee sen kastelukäsittelyn jonka lintu tekisi itse jos se kävisi pikku uimareissulla siinä hautomisen välillä. :smt041
Omenapuu

Re: Haudontaopas hanhenmunille

Viesti Kirjoittaja Omenapuu »

Missä vaiheessa olette aloittaneet hanhen munien kylvettämisen? ja kuinka kauan olette uittaneet niitä vedessä? Äsken kävin valaisemassa munia, muutamassa munassa näkyi rihmastoa paljon ja mustat möykyt :smt038
suvi

Re: Haudontaopas hanhenmunille

Viesti Kirjoittaja suvi »

Oliskohan ankan munien kanssa toimittava samaan tapaan... vaikka sitte suihkepullon kanssa häärittävä pesällä :smt003
Kosteus pitäis olla varmaan melkosen korkea molemmilla. Olivat sitte pesässä tai hautomakoneessa.
mahannus

Re: Haudontaopas hanhenmunille

Viesti Kirjoittaja mahannus »

"ja tässä haudontakalenteri eri linnuille http://www.catoire-fantasque.be/documen ... endar.html. Tämäkin kalenteri antaa ohjeita, mutta olen käyttänyt sitä lähinnä tulostettuna päivyrinä"

mitä tarkoittaa tuo lukewarm water+pulverization? mikä esiintyy tuossa päivyrissä?
mahannus

Re: Haudontaopas hanhenmunille

Viesti Kirjoittaja mahannus »

eiks kukaan tiiä?
tinttuli

Re: Haudontaopas hanhenmunille

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

lukewarm water tarkoittaa vain sitä, että kunkin hautomakoneen ohjeiden mukaan lisätään haaleaa vettä vesilokeroon tai mihin missäkin koneessa se vesi laitetaan jotta haluttu kosteus pysyy yllä. pulverization tarkoittaa taas sitä, että mainittuina päivinä kone aukaistaan ja munat suihkutetaan lämpimällä vedellä. Vesi saa pullossa olla aika kuumaa, sillä se jäähtyy suihkuttaessa. Kun munat ovat kuivuneet kone suljetaan ja haudonta jatkuu. Kantta voi pitää auki kalenterissa mainittujen jäähdytysaikojen mukaan, mutta itse en ole ihan noin kauaa jähdytellyt. Suihkutuksien tarkoitus ei ole nostaa kosteutta, vaan tehostaa haihduntaa ja kaasujen vaihtoa munissa. Samoin munia olisi ehdottomasti hyvä kääntää automaattikäännön lisäksi kerran päivässä 180 astetta tylpän pään kautta ympäri esm suihkutuksen yhteydessä. Tällä saadaan aikaan verisuoniston levittyminen mahdollisimman laajalle alueelle munan sisäpinnalla. Silloin poikanen kykenee käyttämään tehokkaasti munan sisällön hyväkseen ja kuoriutumistulos paranee. Kosteuden ollessa liian korkea haudonnan aikana, poikanen on turvonnut ja kuolee herkästi kuoreensa. Oikea kosteus on sellainen, että munan painosta haihtuu haudonnan aikana 13-14% ja ilmatila on lopussa noin 1/3 munan tilavuudesta. Siksi munien tulisi antaa kuivua suihkutuksien jälkeen ennen kannen sulkemista.
mahannus

Re: Haudontaopas hanhenmunille

Viesti Kirjoittaja mahannus »

kiitos vastauksesta :)
Vastaa Viestiin