Munien kääntelyn tarpeesta kysymyksiä

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SannaT

Munien kääntelyn tarpeesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Mulla on koneessa eri aikaan laitettuja munia. Kävi vähän huono tuuri ja brahma/orppi munia jäi vain kaksi haudottavaksi ja lisäsin sitten koneeseen n. puolentoista viikon päästä lisää munia. Nyt huomenna pitäisi alkaa jättiläisten kuoriutuminen ja otin koneesta automaatti kääntimen pois päältä (koneena king Suro 20, eli kone kääntää jatkuvasti pikku hiljaa konetta puolelta toiselle)
Kysymys siis kuuluu, että kuinka tärkeää on nyt käännellä noita toisia munia tuolla koneessa tämän ja huomisen aikana? Riittääkö että illalla käännän ja sitten huomen aamulla. Tai jopa jos jätän kääntelyn vuorokaudeksi kokonaan?
Ajattelin vaan kun munat on nyt "tottuneet" kääntyilemään jatkuvasti. Vanhassa koneessa käänsin munat aamuin illoin ja haudonnat onnistui hyvin.
petskin

Re: Munien kääntelyn tarpeesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja petskin »

Munia tulisi kääntää kolme kertaa vuorokaudessa, aamuin,päivin ja illoin. Jos kääntelyn jättää pois liian pitkäksi aikaa saataa seurauksena olla seuraavaa:
Alkio kuolee ennen 18 päivää tai sen jälkeen. Raajarikkoisia poikasia. Saataa toki olla että nämä pätevät vain siinä tapauksessa että kääntely on jätetty
useammaksi vuorokaudeksi.
SannaT

Re: Munien kääntelyn tarpeesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Mun vanhan koneen oheessa oli tuo aamuin illon ja sillä ohjeella haudoin tosi hyviä prosentteja.
Mietin siis sitä, että jos nyt reilun vuorokauden ajan kääntelen huomattavasti vähemmän kui mihin munat ovat tottuneet niin onko seuraamuksia? Konetta kun ei kannata turhaan availla...
petskin

Re: Munien kääntelyn tarpeesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja petskin »

Tuskin ne siitä pahakseen pistävät vaikka kääntelisitkin niitä parin päivän ajan vähemmän kuin mihin ne ovat tottuneet.
ninanni

Re: Munien kääntelyn tarpeesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ninanni »

onko tästä oikeasti joku saanut tuloksia huonompaan/parempaan mitä enemmän/vähemmän munia kääntelee haudonnan aikana? Itse käännän 3sti käsin ja tuntuu välillä että miksi automaattikoneet kääntävät ns koko ajan jos se ei olisi tarpeen? :)
Vastaa Viestiin