Tipujen haudontaa!!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Joopas

Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Joopas »

Kolmas päivä haudontaa menossa omatekoisella haudontakoneella.. Termostaatti raksahtelee muuteman minuutin välein sytyttäen ja sammuttaen laatikon sisällä olevan hehkulampun joka lämmittää 11 ruskeaa kananmunaa. :smt001 Lämmöt pysyny 37.3- 38.1C välillä ja kosteutta näyttää olevan 51% Tekis jo mieli kokeilla läpivalaisua mut eipähän siellä vielä taida mitään näkyä?! Pitää siis vielä ainakin pari päivää maltaa ootella.. :smt012 Sit äsken huomasin et oon jo tehny ainakin yhden virheen, aloitin munien kääntelyn heti ekana päivänä(2 kertaa käänsin) vaik ekana päivänä ei vissiin sais käännellä?! Onkohan kuinka vakavaa? :smt009
Upa

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Upa »

Minulla taisi näkyä jo neljäntenä päivänä :) Munien kääntelyyn olen huono vastaamaan, itse olen käännellyt 3krt/vrk alusta saakka.
Nyt vain lämmöt pääsi käymään ihan liian korkealla viime yönä, 41-42, enkä tarkkaan tiedä kuinka kauan sitä kesti... olen sitten lukenut noita "kauhujuttuja" kehityshäiriöistä. Olisikohan viisaampi keskeyttää haudonta, etteivät tiput ainakaan synny kärsimään ja lopetettaviksi? :smt010
ninnu

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Hyvinkin saattaa jo näkyä pienet hämpin alut :smt023 Itse oon usein niin malttamaton, että vaaleat kananmunat ja ankan munat katson 3.haudontapäivänä :smt003 oon välillä käännellyt vahingossa/laittanut automaatin heti käänteleen samana päivänä laitetut munat ja ihan kelpo tipusia on tullut :smt001
Joopas

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Joopas »

Ahaa, ei se ekan päivän kääntely taida sit niin vakavaa ollakkaan kun kerta tipuja on tullut kääntelyistä huolimatta.. :smt001 Aattelin et illalla kun teen iltakäännöt niin vähän testaan tota läpivalaisua, näkyispä siellä ees jotain!! :smt048 Ompa harmi et sulla Upa noi lämmöt pääs noin korkeelle pomppaamaan, mut ehkä ne ei kerenny oleen kovin kauaa niin ylhäällä ja mitään vahinkoo ei syntyny?! :smt001
Joopas

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Joopas »

NYT NE NÄKYY!! Ainakin 7 munassa on pienenpieni tipi tuloillaan!! Uskomatonta!! :smt041
vardenji

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Upa! 40 astetta saattaa olla jo tappava alkioille, joten jos lämpö on ollu kauan noin korkeella ovat luultavasti kuolleita. Jos taas lämpö ollu vaan vähän aikaa, se on ehkä heikentäny alkioita, joten harvempi mahdollisesti pääsee kuoristaan ulos. Epämuodostumat ja sairaat tiput ei oo mikään 100% varma tulos lämpöjen heilumisesta, vaikka mahdollisia ovatkin. Itse en keskeyttäis haudontaa.
Joopas

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Joopas »

Munat läpivalaistu nyt toistamiseen (oikeesti tais olla jo neljäs kerta :smt003 ), kahdeksasta niistä löyty elämää!! :smt041 Kolme tyhjää poistin koneesta ja rikoin ja tyhjiähän ne oli eli onneks olin katsonut oikein.. Muutemassa munassa näytti olevan sellaset zembalot meneillään että taitaa tulla villejä tipuja.. :smt005 kun taas parissa munassa näytti siltä et ne on vasta just alkanu kehittymään kun se sikiö näytti niin pieneltä.. johtuiskohan tää siitä et nää vähemmän kehittyneet munat on ihan toisesta päässä konetta kuin nää zumbamunat? ja kun mulla ei oo tuolla koneessa mitään tuuletinta mikä tasais sitä lämpöä niin laatikon eri päissä on asteen parin heitto lämmöissä.. Ne vähemmän kehittyneet sit varmaan kuoriutuukin useamman päivän viiveellä? vai kuoriutuuko ollenkaan? :shock:
Adeliina

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Auttaiskohan jos vaihtelisit välillä munien paikkaa koneessa? keskimmäiset välillä reunoille, jne.. itse tein niin, tosin en tiedä oliko sillä sit lopputulokseen mitään vaikutusta :smt003
Joopas

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Joopas »

Joo toi kävi kyllä mielessä et vaihtelisin paikkaa.. mut sit taas toisaalta kun oon pitäny munat alusta asti samoilla paikoilla ja jos siellä koneen viileemmässä päässä olevat on ollu koko ajan hieman alilämpöisiä( ja ehkä jäännyt kehityksestä jälkeen) niin en haluis laittaa näitä normilämmöissä olleita sinne viilempään ettei nekin hidastu?! Oisimpa heti alkuun tajunnu alkaa vaihteleen niitten paikkoja :smt012 Mut en oo kyllä varma et onko noi viileemmänpään munat ees mitenkään jälkeenjäänneitä.. kun tässä kerkee ajatteleen vaikka mitä kun niin malttamattomana oottelee H-hetkeä.. :smt035
Joopas

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Joopas »

Minkälainen se lopputulos sit muuten oli Adeliina? :smt037
Joopas

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Joopas »

Jännitys senkun tiivistyy, 17 haudontapäivää takana, edessä ei enään kovin montaa!! :smt041 Eilen läpivalasin munat ja kaikissa 8 munassa näkyi liikettä vaikka hankalaa meinasi olla kun tipit on munissa jo niin isoja ettei sinne oikeen enään näe.. jokohan ne kohta alkaa piipittää?! :smt038 Mites toi munienkääntelyn lopetus, eli vieläkö 18 haudontapäivä käännellään ihan normaalisti vai käännelläänkö enään ollenkaan? :smt037
Raksu

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Voi jukra kun sulla alkaa olla jänskät hetket ramilla :smt040 Onnea valtavasti kuoriutumisiin :smt023
Joopas

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Joopas »

NYT SE TAPAHTUU!!!! :smt041 Piipitystä kuuluu ja munat keikkuu ja kahdessa on jo pieni reikä kyljessä!! :smt035 :smt035 Tää on kyllä perjantai-illan viihdettä parhaimmillaan!! :smt035
Joopas

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja Joopas »

Kolme jo kuoriutunut ja lisää tulee.. :smt035 Yö meni hautomoo vahtiessa mut eka kuoriutuikin vasta 7 jälkeen aamulla niin ois voinnu kyllä nukkuakkin.. :smt012 :smt035
vardenji

Re: Tipujen haudontaa!!

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Niin tuttua touhua, itsekin harrastettu tota kuoriutuvien seuraamista nenä hautomakoneessa kiinni :smt002
Onnea tipuista :smt041 Toivottavasti nyt kaikki kuoriutuvat! Ne kylmemmässä olleet voi kuoriutua parin päivänkin viiveellä.
Vastaa Viestiin