covatto 16

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
artsipa

covatto 16

Viesti Kirjoittaja artsipa »

hei! miten saan kosteuden säätteyä kohdalle kyseisessä laitteessa ei tullut suomalaista ohjekirjaa ja miten nään ku ei oo kosteus mittaria?
neuvoja ankkoja pitäs hautua :smt021
ninnu

Re: covatto 16

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Kannattaa hankkia kosteusmittari ja varautua rättiralliin. Ja jos ankkoja haudot kannattaa munia ahkeraan sumutella. Talvella, kun huoneilma on usein kuiva, niin vaikea saada koneessakaan kosteuksia riittävän korkeiksi, etenkään tuolla koneella, joka ottaa helposti itseensä, huoneenlämmöstä- ja kosteudesta. Koneen oma vesitila tuskin tulee riittämään.

Tsemppiä :smt023
Pirjo

Re: covatto 16

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Minä olen haudottanut kyseisellä koneella ankan munia; vaihttelevalla menestyksellä :smt009 -sitten en jaksanut enää stressata kosteuksien kanssa kun huomasin etteivät konstit riittäneet, mutta kuorinta vaiheessa kosteus kyllä aina itsekseen nousi riittävästi kun lisäsin alaosaan vielä rättejä. Ja haudonta-aikana sumuttelin munia päivittäin, mutta niinkuin Ninnu sanoi, lämpötila laski aina sumutuksen ja munien kääntelyn yhteydessä todella paljon. Nykyään käytän kyseistä konetta enää vain siinä vaiheessa kun tipujen pitää antaa kuivua lämpöisessä heti kuoriutumisen jälkeen -siihen se on hyvä kun ei tarvitse pelätä että satuttavat itsensä mihinkään tuulettimiin tai muihin koneen osiin.
ninnu

Re: covatto 16

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Pirjo: Sillä että munat pääsee jäähtymään ei ole hätää, noiden vesiintujen munia suositellaankin, että annetaan jäähtyä. Hanhen munia varsinkin olisi hyvä päästä lähes päivittäin jäähtymään ja haukkaamaan happea, oon ottanut munia koneesta pois 10-20 minuutiksi. Mutta kosteus on kyllä ongelmallinen tuon pikkuisen Covatuton kanssa, ottaa kyllä lämpötiloistakin helposti itseensä. Ei sovi meidän kämppään, jossa kesäkuumalla huoneet lämpenee ihan liikaa ja kovilla pakkasila kun järveltä tulee, niin taas jäähtyy, vaikka patterit huutaa täysillä :smt019
tallitonttu

Re: covatto 16

Viesti Kirjoittaja tallitonttu »

minä hankin myös covatutto 16, huolimatta siitä, että luin paljon toisten kokemuksista kyseisellä koneella. Laitoin 17 munaa hautumaan. Lämpösäädön tein koneen omalle mittarille alin 101,5-103 F. (tarkkaa ja kärsivällisyyttä vaativaa työtä :smt012 )
Molemmat kourut vettä täysi. Ilman kosteusmittaria en käytä mitään hautomakonetta. Haudonnan loppupuoliskolla jouduin laittamaan märän rättirusetin roikkumaan ilmanvaihtoreikään rautalangalla, niin että ilmanvaihto ei kärsinyt.
Olin lukenut toisilta, että kannattaa laittaa vuorattuun laatikkoon kone, niin ympäristön lämpötilan vaihtelu ei tunnu ja niin tein. Käänsin ja vaihdoin munien paikkaa laidoilta keskelle ja päinvastoin joka päivä.
Monenlaisia tunnelmia ja kuvitelmia ehti miettimään haudonnan aikana, MUTTA: tasan laskettuna aikana ja vajaan vuorokauden sisällä syntyi 14 elävää ja tervettä tipua. :flower: Loput 3 loppuvaiheessa kuolleita ja parempi niin, koska vaivalloisesti kuoriutuvat ovat usein viallisia ja poistoon meneviä kuitenkin.

Ostin jopa samantyyppisen koneen 48 kananmunalle, ei muuta kuin huolellisuutta, niin saa edullisella koneella tipuja. Luin juuri jostain, että kun perussäädöt ; lämmössä ja kosteudessa, ovat kohdallaan, sekä munien kääntely, niin lopputulokseen vaikuttaa enemmän muna-aines kuin kone, ja itse allekirjoittasin sen myös.

Vielä kerran: ilman kosteusmittaria en haudottamaan ala millään koneella .
Viimeksi muokannut tallitonttu, 04 Maalis 2012, 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bean

Re: covatto 16

Viesti Kirjoittaja Bean »

tallitonttu kirjoitti:minä hankin myös covatutto 16, huolimatta siitä, että luin paljon toisten kokemuksista kyseisellä koneella. Laitoin 17 munaa hautumaan. Lämpösäädön tein koneen omalle mittarille alin 101,5-103 F. (tarkkaa ja kärsivällisyyttä vaativaa työtä :smt012 )
Molemmat kourut vettä täysi. Ilman kosteusmittaria en käytä mitään hautomakonetta. Haudonnan loppupuoliskolla jouduin laittamaan märän rättirusetin roikkumaan ilmanvaihtoreikään rautalangalla, niin että ilmanvaihto ei kärsinyt.
Olin lukenut toisilta, että kannattaa laittaa vuorattuun laatikkoon kone, niin ympäristön lämpötilan vaihtelu ei tunnu ja niin tein. Käänsin ja vaihdoin munien paikkaa laidoilta keskelle ja päinvastoin joka päivä.
Monenlaisia tunnelmia ja kuvitelmia ehti miettimään haudonnan aikana, MUTTA: tasan laskettuna aikana ja vajaan vuorokauden sisällä syntyi 14 elävää ja tervettä tipua. :flower: Loput 3 loppuvaiheessa kuolleita ja parempi niin, koska vaivalloisesti kuoriutuvat ovat usein viallisia ja poistoon meneviä kuitenkin.

Ostin jopa samantyyppisen koneen 48 kananmunalle, ei muuta kuin huolellisuutta, niin saa edullisella koneella tipuja. Luin juuri jostain, että kun perussäädöt ; lämmössä ja kosteudessa, ovat kohdallaan, niin lopputulokseen vaikuttaa enemmän muna-aines kuin kone, ja itse allekirjoittasin sen myös.

Vielä kerran: ilman kosteusmittaria en haudottamaan ala millään koneella .
Onnea hyvästä haudontatuloksesta! :smt006
tallitonttu

Re: covatto 16

Viesti Kirjoittaja tallitonttu »

Bean, kiitos onnitteluista ja koneesta ja vinkeistä :smt041
tawnia

Re: covatto 16

Viesti Kirjoittaja tawnia »

Mulla on lainassa se covatutto 7 ja kun viimein allergiakaupasta löysin mittarin, joka mittaa johtoanturilla sekä kosteutta että lämpötilaa, niin eihän se anturin pää tietenkään ilmareiästä sisään mahtunut! No, kun sen laittaa alaosan ja kuvun välistä, jää johdon reunoille pienet ilma-aukot, jotka kuvun yläilma-aukkojen kanssa muodostavatkin koneeseen paineilmanvaihdon ja kosteus ja lämpötila karkasivat suht tehokkaasti :smt017 No, ratkasuna elmukelmua liitoskohdan ympärille, ni johan toimii! :smt038 Nyt voi kosteuden suhteen olla suht rauhallisin mielin, kun sitä pystyy seurailemaan :smt001
artsipa

Re: covatto 16

Viesti Kirjoittaja artsipa »

käsittämätöntä.. covaton mittari näyttää 100f astetta ja nyt mittasin munien tasolta niin lämpötila 31 astetta ei tällä voi saada haudottua jos ei muuta koko konetta... pois markkinoilta tällaiset
tallitonttu

Re: covatto 16

Viesti Kirjoittaja tallitonttu »

Artsipa, mielestäni 101 f on liian matala lämpö. Kuten sanoin , itse säädin lämmön 101,5-103 haitariin. Se riitti. 101,5 F kohdalla viimeistään lamppu palamaan, minkä termostaatti hoitaa, jos on niin säädetty. Ja munien siirtelyä lampun alle ja reunoille niitä käännellessä.

Lisämittarit vaan sekoittavat, jos ei kestä, että lämmöt on eri paikoissa erilaiset.
AnetteMilli

Re: covatto 16

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

noniin, nyt on favorellen munat olleet 22 vuorokautta hautumassa, työtä tää kone tosiaan teettää, mutta nyt olis ensimmäisessä munassa reikä ja piipitystä kuuluu :smt007 joten tää voi olla ihan toimiva vekotin. Luulen kuitenkin, että jäi tähän yhteen kertaan tällä hautominen, niin kovaa puuhaa on. :smt012
Vastaa Viestiin