Ohhoh

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tupsupää

Ohhoh

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

Sain neljä kaunista ankanpoikaa ja yhden suorajalkaisen, joka armahdettiin nurkan takana siskoni kokemuksen mukaan toivottomana. :smt010

Mutta jotain on pielessä. Munia oli 16kpl. 1,5 vrk ennen laskettua aikaa alkoi ensimmäinen pyrkiä ulos kuoresta, se suorajalkainen. Loput seuraavana päivänä, siis 1pv etuajassa. Haudonta on vielä päällä, mutta olen katsonut jo muutaman munan. on ollut hedelmöittymättömiä, alkuunsa kuolleita ja joku lähes täysiaikainen ruskuaispussin kanssa, mutta eloton. Jäljellä vielä kolme sinertävää, kuten aiemmat hedelmöitymättömät, sekä neljä hyvänväristä. Olen kyllä varma ettei näistä tule mitään. Siskoni sai kyllä la-ti asti poikasia?

Olenkohan tehnyt kaikki virheet vai? Lämpö on ollut 37.4-37,6 ja kosteus n.55-58, mutta jossain on vika.
No tämähän on ensimmäinen haudontani ja ankanpojat ovat tosi upeita! :smt038
tupsupää

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

PS. Toivoisin, että joku kokeneempi kertoisi, mitä tästä tulee mieleen. :smt017
tupsupää

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

Nostin kyllä kosteuden kuoriutumisen alkaessa ja alkupuolella läpivalaisin munia, mutta en erottanut kuoren läpi mitään.
vardenji

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Vilkasin tota hautomakoneeni opasta ja siellä mainittiin vesilinnuille 45-55% kosteus. Tais olla lämmöstä kiinni hiukan liian aikasin kuoriutuminen. Jalkavikoja tulee sillon tällön ja syitä on monia :smt002
Mulla kuoli juur pari kanatipua kuoriinsa kun kosteudet ei ollu kuoriutuessa tarpeeks korkee. Kalvot kuivu.
Mulla ei oo vesilinnuista kokemusta, mutta josko kanakokemuksesta ois ees vähän apua :oops:
tupsupää

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

Hu ps, ensimmäinen vastaus hävisi?

Alussa ihmettelin koneen lämpömittarin ja irrallisen lämpö/kosteusmittarin eri lukemia. Olisikohan siinä syy? Uskoin hautoma.netistä tilattuun irralliseen mittariin, taisi olla matalampi lukema. :smt017

Täytyypä vertailla uudestaan.
tupsupää

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

Nyt vein loput munat pois . hedelmöitymättömiä munia oli yhteensä n. puolet. 3 oli kuollut loppuvaiheessa ja yksi alkuvaiheessa. No elossa olevat ovat tosi virkeitä. :smt020 Täytyy ottaa uudestaan tosi huolellisesti lämpötilat. :smt021 ja kaliproida kosteusmittari.
tupsupää

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

Kiitos Varjendi, vastauksestasi. :smt007 . Oli muuten kummallista, että kun laitoin sen jalkavikaisen toisten sekaan, ne alkoivat sitä heti re piä ! :smt013
Mutta kuten kerroin, sitä jo helpotti. :shock:
siimis

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja siimis »

Millainen kone sulla on, onko siinä tuuletin vaiko "seisovan ilman" kone?
tupsupää

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

Se on nyt ostettu Octacon 20 eco, jossa on tuuletin ja automaattikääntö.
siimis

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ok, sitten se ei varmaan suoranaisesti ole koneesta kiinni. Liian aikainen kuoriutuminen johtuu kai yleensä korkeasta haudontalämmöstä, käsittääkseni. Mutta sehän ei aiheuta munien hedelmättömyyttä :smt002 Eli jos munissa on paljon hedelmöittymättömiä, niin vika on ollut jo alunperin munissa. Hedelmöittyminen voi olla puutteellista, jos jommassa kummassa, uroksessa tai naaraassa on jotain vikaa, jos naaraita on liikaa urosten lukumäärään nähden, jne. Vanhempien ruokinta ja kunto ylipäätään vaikuttaa myös. Siitoslinnuille pitäisi antaa monipuolista ja hyvää ravintoa ja turvata riittävä vitamiinien saanti.
tupsupää

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

Ostin munat muualta ja jos myyjä lukee tämän ja tunnistaa, hänkin voi miettiä omalta osaltaa mahdollisesti parempaa jatkoa.

Itse teen seuraavien kanssa taas parhaani. :smt018
siimis

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja siimis »

Itämään lähtemiseenhän vaikuttaa toki esim. kuljetus :smt002 Autokyytiä saaneet munat eivät idä yhtä hyvin kuin suoraan pesästä hautomakoneeseen kannetut. Tärinä tekee pahaa. Munien pitäisi myös antaa levätä kuljetuksen jälkeen ennen kuin ne laittaa koneeseen. Näissä on paljon pieniä kikkoja, joita ei tule ajatelleeksi.

Toinen on myös vuodenaika - parhaiten munat hedelmöittyvät keväällä, loppukesästä vaan ei saa enää yhtä hyviä siitosmunia. Ainakin minulla on tällainen kokemus. Omien ankkojen munista keväällä lähtivät itämään kaikki, myöhemmin munituista enää vähän yli puolet.
tupsupää

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

Munat kyllä lepäsivät ja käänneltiin oikeassa asennossa päivittän. Ja minähän otin riskin vapaaehtoisesti kuljetuksista. Mutta haluan vain ymmärtää enemmän ja enemmän haudonnan lopputulokseen vaikuttavista asioista tulevaisuutta varten. :smt002

Sekä on myös luonnollista kesän edetessä munien heikompi hedelmöityminen. Ja siinäkin valinta on minun, haluanko ostaa tähän aikaan munia, tietäen faktat. :smt045



Kiitän asiani ääreen poikenneita. Tuntuu hyvältä kuulla kokeneempien ajatuksia tähän tilanteeseen. :smt045
vardenji

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla on sama kone ilman kääntölaitetta. Ekalla haudonnalla tosiaan tuli se oikein hyvä tulos kevät-talvella, mutta luulen yhä jonkin menneen pieleen tokalla haudonnalla. Mulla on kans erillään ostettu digimittari ja luotan siihen aika paljolti. Koneen oma mittari kun näyttää samaa tulosta. En kalibroinu omaani.

Toivottavasti seuraava haudonta onnistuu paremmalla prosentilla :smt006
tupsupää

Re: Ohhoh

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

Kiitos kannustuksesta. :smt038
Suolatesti näytti kosteuden mittarissa 73% :smt012 , nyt on pyyhetesti on menossa. :smt017
Vastaa Viestiin