onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 7

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Oon yli-innokas läpivalaisija, mutta tänään TAAS kerran valaisin nuo munat. Osa on selkeästi vilkkaampia kuin toiset. Uskon silti että kaikki ovat vielä kartalla. Tummat varjot siellä näkyi jokaisessa. Osalla se tumma piste oli tosi lähellä kuorta ja osa oli enemmän siellä vähän syvemmällä. Aika ison varjon jo tuollaiset 11 päivää haudotut muodostaa tuonne kuoren sisään.

Tänään kävin ostamassa vähän purua ja lämpölampun tipuille. Pitää vielä se häkki tuoda maalta tänne kaupunkiin ja putsata Virkonilla. Lämpömittarinkin olen jo ostanut että osaan pitää tiput oikeassa lämpötilassa. Kannattaako tuon ikäisille ostaa heinääkin sinne häkkiin? Vai purua ja hiekkaa?
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Nyt on häkkikin haettu kotiin. Pitää alkaa laittelemaan sitä kuntoon pikkuhiljaa.
omena

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja omena »

Ei mulla oo ainakaan heinää ollut siellä :)
saralele

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mulla on sanomalehti ja siinä päällä vähän purua.
vardenji

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla kans sanomalehtiä/mainoksia ja puru. Kerrankin roskapostista on hyötyä :smt002
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Variltakin tuli tänään kirje! Kiitos vaan :smt001 Sen sisältö tuossa odottaa nyt että käyttäjät saapuvat munankuoren tälle puolelle. :smt049
vardenji

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Jännitetään sit vaan koska tulevat ja minkä värisiä :smt003 Hyvä että tulivat perille ennen kuoriutumisia!
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Taisin saada EHKÄ hyvän idean. Jos ostaisin jonkun muovilaatikon tuohon kanihäkin sisälle ja tekisin siihen muovilootaan reiän kylkeen. Pitäisin sitä lootaa toisessa päässä tuota häkkiä ja sen yläpuolelle se lämpölamppu. Se eristäisi vähän tuota lämmitettävää alaa ja silti tiput pääsisivät lootasta kävelylle tuonne huoneenlämmön puolellekin. Meillä on sisällä +24, eli kylmässä eivät olisi koskaan. Laatikon ulkopuolella voisi sitten olla ne ruokailupaikat ym. Miltä tää kuulostaa teidän vähän kokeneempien mielestä?
vardenji

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kuulostaa ainakin mun mieleen hyvältä :smt045 Tolleenhan sais kans eristettyä ruokailutilan pehkuista erilleen, niin olis ruokapaikka puhtaampi eikä kupit aina täynnä kuivikkeita :smt023
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Joo, se on tän asian lisähyväpuoli :smt003 Nyt pitää vaan katsella laatikoita kaupassa sillä silmällä. Olisi kiva jos se laatikko olisi reilusti korkealaitainen. Noniin, häkistäkin on kuva :smt003

Kuva
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Minusta näyttää että yksi on mennyt kesken. Siinä ei näy liikettä ja tumma osuus munasta on paljon pienempi kuin muissa munissa. Eli sitä kirkasta "valkuaisen " osuutta on paljon enemmän kuin muissa. Annan sen vielä olla luitenkin koneessa ja katselen taas myöhemmin uudestaan. Jos tuo on tosiaan mennyt kesken niin koneeseen jää kuusi munaa joista on mahdollista kehittyä tipu.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Onko kenelläkään kokemusta piippaavien munien siirtämisestä sellaisen kanan alle jolla on itsellä alle viikon tai juuri ja juuri viikon ikäinen oma tipu? Eli jos tiput on viittä vaille kuoriutumassa, niin onko jollain onnistunut niiden siirtäminen kanan alle? Meillä olisi tän IB-hässäkän laukeamisen jäljiltä nyt mahdollisuus siirtää minun hautomani munat kaverin kanan alle. Kaverin kana on kääpiökochin, jolla on melko hyvä hoivavietti. Minun munani ovat tyrniksen munia, joten tipujen koko ei ole siinä vaiheessa ehkä kovin erilainen suhteessa siihen kanan omaan kääpiötipuun.

Onko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä että tipuset pääsisivät kanaemon hoiviin opettelemaan kanan elämää? Miten tää homma kannattais hoitaa? Jätän häkin vielä varuilta jos siirto ei onnistukaan ja tuon tiput sit tänne häkkiin.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei ole kokemusta siirrosta mutta yritän silti.En ainakaan siirtäisi niitä piippavia munia koska kanalla jo on melkein viikon ikäinen tipu se huitelee sen kanssa eikä jaksa välttämättä olla munien päällä. Jo kuoriutuneita tipuja voisi ehkä yrittää mutta tarkasti pitää vahtia että kana ne huolii alleen etteivät tiput kylmety.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Tuota mekin vähän pelätään. Kana todennäköisesti on kuitenkin vielä melko eristyksissä pienellä alueella. Auttaisikohan se siihen että kana pysyy pesässä vähän paremmin? Vai kannattaisiko viedä koko kone kaverille ja hän kiikuttaa sitten koneessa kuivaneen tipun kanan suojiin?

Kaverin kanan alta kuoriutui lisääkin tipuja joten siellä ei olekaan pelkästään yhtä tipua. Emo on siis ainakin toistaiseksi pesässä melko tiiviisti juuri kuoriutuneiden tipujen kanssa. Jos munat siirtäisi tässä vaiheessa, istuisiko se vielä niiden päällä? Tai jos laittaisi pari oman kanalan munaa sinne kanan alle "pitämään paikkaa" niille munille?
omena

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja omena »

Mulla on huonoja kokemuksia vaiks kyseessä oli vaan pari päivää vanhempi kanaemon oma tipu :smt009 Mut toisilla menee hyvinkin! Kokeilemisen arvosta mut sit tarvii vahtii tosiaan tarkkaan!
Vastaa Viestiin