Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
annemari

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja annemari »

ahaa, kiitos tiedosta, meillä ei tartte säädellä, mutta taidan silti pikkusen laskee lämpöä ainakin kuoriutumisvaiheessa
Eepi

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Ittellä ollu 60 ja 40 watin lamppuja. Riippuu koneen eristyksestä ja termostaatista kumpi on parempi. Jos ei lämpöä tule hehkulampulla tarpeeksi, on kone todennäköisesti liian huonosti eristetty. Ja ledilamppuhan ei tee lämpöä verrattuna hehkulamppuun...
caddy

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja caddy »

Hehkulamput on oivia lämmönlähteitä. Kannattaa laittaa kaks, jos toinen menee rikki, niin kone ei kylmene ihan hyiseksi yhtä nopeasti.
Mä just löysin vanhoja haudontapäiväkirjoja, ensimmäisten omatekoisten koneiden ajalta, hauska lukea, kun oon tehnyt paniikkiraivon vallassa sivujen reunaan kaikkia "hyödyllisiä" (lue: "MITÄ VARTEN TOI ANTURI EI OO TEIPATTU KIINNI!!!!") korjaus/muutosmuistiinpanoja ennen seuraavaa haudontaa suoritettavaks :smt003
Nykyään olis kyllä niin hienoja koneita kaupoissakin... Eipä vaan ollut silloin, kun minä harrastusta aloittelin, eikä edes nettiä, mistä etsiä mitään tietoa. Kone oli pakko rakentaa itse jos koneen halus, ja tietoja soitella LANKApuhelimella melko hakuammuntana ympäri Suomea, aina sai yhden numeron eteenpäin jollekin, joka saattoi tietää jotain, tai jolla saattoi ehkä olla tiettyjä lintuja :smt003 Oonkohan mä siis jo aika vanha?! Niin tai näin, taas kevään myötä hautomakuume vaivaa, kaivan koneen kaapista...
Rusina

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^ Kuulostaa niiiin tutulta :smt005 . Mulla löytyy kans haudontapäiväkirjoja, tipujen sukutauluja ja termostaatin sähkökaavio jostain dinosaurusten ajalta. Silloin haudottiin omatekoisella jääkaappikoneella onnistuneesti vaikka mitä lintuja :smt023 . Tuolla se kone vieläkin odottaa kunnostusta ja testiajoa, en ole saanut aikaiseksi. Samanlainen puhelinrumba meilläkin oli aikoinaan, keltainen pörssi ja metsästäjä-lehti olivat parhaat katalogit. Oi niitä aikoja! Jokohan mulla on se dalmatia tai pelargonia, vai mikä lie, jolla taantuu vanhoihin aikoihin :smt017 :smt044 .
caddy

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja caddy »

Mitäs me kääkät :smt003
Rusina

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Rusina »

^ :smt037
jean

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja jean »

Kuinkas usein noita munia käännetään ja millai? Milkkis näyttää laittaneen lyijykynällä? jonkun viivan muniin. Käännätkö sitten tuon viivan alas ja ylös vuorotellen vai miten? ja tosiaan kuinka usein?
Tuometar

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Munia käännetään (silloin kun käsin käännetään) ainakin pari kertaa päivässä. Yleisin suositus lienee 3 kertaa päivässä (tai jokin muu pariton luku), jolloin yön muna lepää aina eri kyljellään kuin mitä edellisenä yönä. Ja kääntö on 180-astetta, esim.viiva munan kylkeen piirrettynä näyttää hyvin, että kääntö riittää. Jotkut merkkaa X:n ja O:n eri puolille munaa.

Kääntelyä voi tehdä tiuhemminkin, vaikka joka tunti, mutta silloin pitää muistaa, että kun koneen avaa niin lämmöt laskee.
(kanaemo kääntää munia yli 90 kertaa päivässä! :shock: )
chicken

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja chicken »

Pitikin mennä tämä ketju lukemaan ja nyt on oma kone tekeillä :smt005 Saas nähdä toimiiko, miehen kanssa väännettiin mielipiteistä mut katsotaan mitä siitä loppujen lopuksi tulee.. Täytyy sitten laittaa kuvaa tänne jos se todella toimii :smt042
Mutta munien siis tulee maata kyljellään, miksi? Eikö se siis saa kiinnittyä sinne munaan vai miksi niitä käännellään?
chicken

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja chicken »

Kone on testikäytössä. Lämmöt pysyy hyvin mutta kosteus mietityttää. Toi meidän mittari näyttää 52% mutten ole varma onko toi sellanen et se ei näytä korkeampia lukuja :smt017 Millasia/minkä merkkisiä mittareita teillä on ollu? Mistä ootte ostanu? Ja onko tollanen kosteusprosentti haitallinen? Mulla ei oo vielä kannessa kun pari porattua reikää, et se ilma ei sinäänsä edes haihdu.
Kuinka paljon teillä on kokonaan ummessa kone? Pidetäänkö sitä edes kokonaan ummessa? Saako ne munat sillon ilmaa saati tarviaako ne edes ilmaa?
Yllätyin siitä että tuo vekotin oikeesti toimii täältä saaduilla vinkeillä, eikä siihen mennyt senttiäkään rahaa! :smt002 Tosin nähtäväksi jää, toimiiko se siihen asti että ihan tipuja kuoriutuisi. Huomenna kenties laitan munat sinne :smt001
Tuometar

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Mulla on styrox-laatikko, jonka kanteen oon leikannu reikiä, halkaisijaltaan semmosia pienen tomaatin kokoisia. Säästin ne irtileikatut palat, eli pystyn niiden avulla avaamaan ja sulkemaan aukkoja.

Kosteusmittarin paikkaansapitävyyttä voi testata märällä pyyhkeellä ja lisäksi nk.suolatesti. Löytyy kun kirjoittaa tuonne ylälaitaan hakuun suolatesti.

Munia käännellään juurikin sen vuoksi, ettei alkio tartu kalvoihin. Munia ei ole pakko pitää kyljellään, monessa hautomakoneessakin munat on pystyasennossa.

Mulla oli hautomakone ensin ilman tuuletinta, eli styrox-laatikko, missä lamppu lämpöä tuomassa. Munat meni kuitenkin kesken n.puolessa välissä haudontaa. Epäilen, että moni asia meni vikaan. Ensinnäkin lämpötila oli tosi epätasainen eri puolilla konetta. Lisäksi lamppu oli melko alitehoinen, ettei hautomo kuumentunu liikaa. Tämä riitti juuri ja juuri, mutta kun laatikon avasin munien kääntöä varten, niin kesti liian kauan että lämpötila oli taas normaali.

Tähän kakkoshaudontaan olen rakentanut koneeseen tuulettimen ja lisäksi munat ovat nyt sellaisessa korissa, jolloin kääntöä varten kantta ei tarvitse avata. Myös veden lisäys onnistuu kantta avaamatta. Saa nähdä, tuleeko tästä satsista mitään..

Jos en saa tällä tavalla konetta toimimaan, niin v.3.0 tulee sitten olemaan termostaatilla varustettu. Tuo termostaatti olisikin sitten ensimmäinen osanen kyseiseen koneen tekeleeseen, jonka joutuisin ostamaan..
chicken

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja chicken »

^Kiitos vinkeistä :smt002
Mun mies teki tohon koneeseen sellasen laitteen mikä aloittaa lämmittämään kun lämpö laskee liikaa ja vastaavasti lopettaa kun menee liian korkeaksi. Kosteus on pysynyt nyt hyvänä, jännäilen jo sunnuntaita millon voin läpivalaista munat :smt038
Aqua

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Aqua »

Tyhmänä kyselen, että miten teillä on nuo hehkulamput kiinnitettyinä tuonne hautomakoneeseen? Itsellä olisi toiveena rakennella hautomakone jossa on mahdollisimman vähän sähkötöitä. Ajattelin alkuun kokeilla ihan ilman tuuletinta. Lisää hyviä vinkkejä otetaan mielellään vastaan!
lina

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja lina »

Minulla oli ihan tavallinen kattolamppu, mistä otin pois kupun vaan. Sitten tein reiän styroksiin ja laitoin sitten hehkulampun siihen.
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
chicken

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja chicken »

Meillä on seinälle kiinnitettävä lamppu jonka sai roikkumaan kanteen kun porasi reiät ensin kanteen ja sitten nippusiteillä vaan kiinni :smt001
Vastaa Viestiin