Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
milkkis]

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Märkiä pyyhkeitä yms, niillä saa hyvin kosteuden nostettua :smt001
vardenji

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tässä mietiskelen, kunpi tulis loppujen lopuks edullisimmaks, tehdä tältä palstalta sekoittaen ohjeita hautomakone ja tipunlämmitin, vai ostaa tollanen alotuspaketti hautomo.netistä :smt017 Mitä tollanen faunattaren lämpömatto vie energiaa? JOs teen itse, olis tarkoitus hakee tarvikkeita kahden viikon aikana ja laittaa luomumunat kokeeks.
Ajattelin ostaa tollasen smart store laatikon, sopivan korin ja ledilampun. Laatikon pohjalle lämpömatto jonka päälle vesiastia. Sit prismasta halpa pienikokonen sääasema. Pahvilaatikkoon pohjalle vaahtomuovisilppua kellarista, smart store siihen ja ympärille vaahtomuovisilppua, kanteen ledi kiinni ja hökötin pystyyn. Kuulostaako pahalta? Oliko sen lämpömaton lämpötila säädettävissä? Mä kyselen nyt aikas paljon, anteeks, mutten haluais tehdä turhia hankintoja... :oops:
Serkulta yritän vielä kysellä tosta tietokoneen tuulettimesta...
milkkis]

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Tällänen oli mein omatekonen hautomakone :smt001 Vanha akvaario jonka isäntä vuoras styroksilla, katossa 25 vattinen hehkulamppu, pohjalla vettä ja puupalikoiden päällä ritilä jossa munat ja mittarit. Märkää pyyhettä pidin kans kokoajan koneessa niin pysy kosteudet hyvinä ja kuoriutumis vaiheessa koneessa oli useempi märkä rätti :smt001
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Ensimmäinen ihka oikea tipu :smt038
Se oli jännää touhua ja muksutkin viihty kattelemassa kuoriutumista :smt001
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Ankan muniakin koneella haudottiin onnistuneesti :smt001 Tää eka poikanen oli niin huippu kun tuli kurkkimaan tohon "ikkunalle" :smt005
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
vardenji

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Smart store laatikko hankittu :smt003 Samoin kosteus ja lämpömittarit vaikkakin manuaalisena. Vasta lemmikkiliikkeen terraario-osastolta löysin. Samasta paikasta menen ensi viikolla hakemaan lämpömaton. Oli vajaa 28 e pikkumatto, joka kuluttaa 4 w sähköö. Mitään mainintaa ei ollu lämpötilasta :smt017 Vielä sitten laatikko tohon ympärille, vaikka yks idea tulikin juur mieleen :smt003 Tarttee ruveta väsäämään hiukan kokeeks! :smt002
sisu65

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Vardenji kannattaa mitata lämpömatosta lämpötila/ hautomosta. Nuo matothan on tarkoitettu matelijoille terraarion ulkopuolelle, lämmittelypaikoille. Minulla on itsellä on sellainen pieni matto, tehoja en nyt muista, yhdessä terrassa, lämmittää vaan sen kohdan missä matto on, eikä kyllä kovin lämpimäksi sitäkään kohtaa. Toivottavasti sait jotain selvää mitä tarkoitan.
Suwitsu

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ei tule riittämään tuollainen lämpömatto. Me kokeiltiin joskus tipunlämmittimenä niin ei saatu lämpöä kyllä millään yli 30 asteen.
vardenji

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja vardenji »

En sitten ostakaan sitä... Isompiakin oli, mutta ne ei mahdu tonne laatikkoon kunnolla. Niistä en kattonu tehoja. Pitäiskö sit pitäytyä tossa hehkulampussa? Vai kysynkö sieltä lemmikkiliikkeestä jotain muuta lämmitintä? Niitä näytti siellä ainakin joitain, vaikka myyjän naama venähtikin, kun kerroin mitä askartelen. Kysyi vain innostuneesti että- Ihan oikeita tipuja? No kaippa niitä muovitipujakin voi leikisti hautoa styroks munista, mutta se ei miellytä yhtä paljon kun oikeet :smt005 Olin kai ensimmäinen tipuharrastaja, jonka se tapas. Vuohille on kuulemma haettu pantoja jonkun verran :smt023
Toi mun ed. mainittu koe ei onnistunu, liian iso ulkoboksi. Täytyy vaan ettiä sopivaa lootaa tohon eristeiden päälle.
Suwitsu

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mahtaisko jonkinlaista lämmitintä löytyä esim. kouluelektroniikasta? Lemmikkiliikkeissä on varmasti suolaiset hinnat ja em. liikkeestä saattaisi löytyä jotain jolla vähän soveltaa :smt017
vardenji

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Takaisin forssan köyhään prismaan :smt003 Onneks on sittarikin heti vieressä, jonne seuraavaks mennä kyselemään vaikeita :smt005 Isoveli taitais kans jotain sähköalan immeisenä keksiä :smt001 Se tosin jo suositteli hehkulamppua... 40 w hehkulamppu on kuulemma ihan oikeaoppisesti 38 w lämmitin...
siiri

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja siiri »

minä en nyt kyllä ainakaan saa tavallisella hehkulampulla lämpöä pysymään, kunhan löydän niin kokeilen tuohon lamppuuni polttimoksi ihan lämpölamppua, se on täällä jossain :smt017
vardenji

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ostin Sera 14 w lämpömaton koko luokkaa 28x28 cm. Pitää eristetyn 10 l laatikon helposti 38 asteisena asennettuna laatikon ja eristeiden väliin, laatikon alle. :smt023 Makso alle 30 e forssan epelistä. Ei vaikuttais kuumenevan liikaa, ekaa vuorokautta putkeen päällä... Kosteutta en saa kuriin, vielä. Huitelee 55-85% :smt017
Riittääkö toi lämpö?
ann75

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Voi perskales mitä ankkuleita :smt023 mä kun just psyykkasin itseni, etten laita koneeseen munia vaan syödään ne parempiin suihin. *lähtee hakemaan hautomakojetta sulamaan sisälle* :-"
annemari

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minulla pisti silmään noissa Milkkiksen kuvissa toi lämpö, 31 ja rapiat, minusta se on aika kylmää ??? Kun mä pidän 38,2 asteisena tota omaani, vaikkakin haudon kanoja, en ankkoja :smt045 Oliko sulla aina toi kone noin vilponen, huudatanko mä ihan turhaan omaani liian lämpimällä ??
milkkis]

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Loppuvaiheessa kun ankat alko kuoritumaan niin lämmöt vähän laski mutta 10 munasta 8 kuoriutu joten ei tuntunu olevan juurikaan haittaa :smt001
milkkis]

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä huomasin muutenkin että vaikka lämmöt ja kosteudet heitti välillä miten sattu niin silti tyyliin 5 munasta 3-4 kuoriutu jne, eli ei tunnu munat ottavan kovin helposti nokkiinsa muutoksista :smt001 Aivan paniikissa ekassa haudonnassa kyttäsin niitä lukemia ja säädin koko ajan jotain. Isäntä se mulle lopulta sano et lakkaa toi panikointi et ei se voi olla noin tähtitieteellistä hommaa, intin tiukasti vastaan mutta kyl se pirulainen oli oikeessa. Kuoriutumis vaiheessa lykkäsin kauheen kasan märkiä rättejä vehkeeseen että sain riittävästi kosteutta mutta muuten lämmöt pyöri 35- 39 välillä.
Vastaa Viestiin