Kanalan seinien "maalaus"

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

siimis

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja siimis »

Laitan tähän varoituksen sanan kaikille, ketkä nyt saavat innoituksen kalkkimaalaukseen :smt002

Käyttäkää suojalaseja!

Kalkkivelli on tosi emäksistä ja se tekee pahaa jälkeä silmässä! :tard: :smt119 :smt120 :smt095

Terveisin nimimerkki Kokemusta on! , kolme päivää silmä tomaattina...
Tirppa

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

siimis kirjoitti:Laitan tähän varoituksen sanan kaikille, ketkä nyt saavat innoituksen kalkkimaalaukseen :smt002

Käyttäkää suojalaseja!

Kalkkivelli on tosi emäksistä ja se tekee pahaa jälkeä silmässä! :tard: :smt119 :smt120 :smt095

Terveisin nimimerkki Kokemusta on! , kolme päivää silmä tomaattina...

:smt023 Suojalasit ehdottomasti ! ja kurapuku jos löytyy. :smt045
iiwi

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Mä kiskoin tänään kanssa kalkkimaalit kanalan seiniin ja kattoon. Huomasin että tela oli aika peli, ei ollu niin sotkusta sen kanssa kun sai jatkovarrella vähän etäisyyttä :D Ei siitä kyllä tasainen tullut millään tasolla, mutta oikein välttävä, luulen ettei tulevat kanat valita.

Muuten, mun hienossa kanaoppaassani vuodelta 1946 kehotetaan kalkitsemaan seinät ja katto, ja tervaamaan lattia. Vuoden päästä aattelimme vaihtaa lattialaudat, ja silloin sitten tervaamme ne samalla. On kuulemma sama vaikutus kun kalkkimaallilla, eli pitää pöpöjä loitolla.
Tirppa

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Toi tela onkin varmaan kätevä! Mullakin jäi pikkasen "paikkailtavaa" vielä, kun alko jo hermot pettämään kun velliä lensi enemmän päälle kuin seinille.. :smt005
Pitääkin koittaa sitä telaa seuraavaksi.
Pauke

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Tervaaminen kestää kosteutta paremmin. Itsellä on kasvimaalle johtava silta tervattu pari kesää sitten ja hyvin tuoksuu terva. Alkuun oli jkv tahmea, mutta pikkupoikani laittoi hienoa hiekkaa ja harjasin kun sen pois, ei ollut niin tahmea.
Bean

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja Bean »

Nyt sitten tuli itsekin vedettyä kalkkivelliä seinille ja kattoon. Kiitos teidän ohjeiden ja neuvojen. Rakennushienokalkkia ja vettä sekä hieman suolaa mausteeksi. :smt003 80m2 tuli kertaalleen kalkittua ja mietin pitäisikö näin ensikertaa raakalautaan vetää huomenna myös toinen kerros? Ihan "hyvältä" tuo yksikin kerros näyttää (ainakin väsyneen silmin), mutta ei ihan tasaisen näköistä ja alta kuultaa paikoin lauta. Ehkä ensimmäisellä kerralla siitä on eniten hyötyä kun tekee kunnolla ja jatkossa sitten vaikka vaan silloin tällöin tarpeen mukaan? Elvis- ja Bond-kukoillamme on kohta omat kivat kanalansa ja saavat seurakseen kumpikin 4 ruskeaa/mustaa kanamammaa. :smt007

Muoks: Yksi kalkitsemiskerta sai riittää. Seuraavana päivänä seinien ja katon kuivuttua pinnat olivat jo paljon tasaisemman valkoisen värisiä ja laiskuus iski. :smt015
kanamummo

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Testasin miten maitomaali elikkäs kurri+kalkki tarttuu kanalan kattoon. Oli lautojen välissä punkinmentäviä rakoja ni aattelin kokeilla.

..Kuva..
:smt005 :smt005 :smt005
Osa litkusta jäi kumma kyllä kattoonki.
Oonkohan mä ikunen pikkutenava, mitä sottasempi, sen ilosempi? :smt003 :smt003
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja mimmu »

:smt005 Meillä isäntä kysyi et ookkana puljahtanut maaliämpäriin ku ihan saman näköinen olin ylt päältä kun sudilla vetelin seiniä ja tuli siinä rapattua itseänikin näemmä :smt043
smari

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja smari »

Hieno kuva Kanamummo! :smt005 :smt005 Onneks mua ei kukaan kalkitsemisen aikaan kuvaile, viimeksikin oli päällä vaan alushousut ja t-paita, ajattelin että ei tulisi pyykkiä :smt005 Tältä(kin) vuodelta kalkitseminen on kesken, sama vitsaus joka vuosi että sen homman loppuun tekemistä venyttää ja vanuttaa. Kaksi karsinaa vasta valmiina, loput teen varmaan talvihaalareissa ja sit saa soimata itseään että eikö voisi saada ajallaankin hommia tehtyä. :smt004
Martta

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja Martta »

heh, hyvä kuva tosiaan. Harmi kun ei tullut kuvaa tervamaalaus-urakasta :evil5:
kukkokiekuu

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Aattelin viedä vanhan ryijyn tipujen iloksi.....
Ja kulahtaneen taistelevat metsot....
Ja vanhoja julisteita....HIHiii :smt019
Pirjo

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

kanamummo kirjoitti:Testasin miten maitomaali elikkäs kurri+kalkki tarttuu kanalan kattoon. Oli lautojen välissä punkinmentäviä rakoja ni aattelin kokeilla.

..Kuva..
:smt005 :smt005 :smt005
Osa litkusta jäi kumma kyllä kattoonki.
Oonkohan mä ikunen pikkutenava, mitä sottasempi, sen ilosempi? :smt003 :smt003
Hih -hauska kuva :smt043 ...mullakin tämä homma työn alla! ...jostain luin ettei Virkon-S ja kalkkimaalia voi käyttää samaan tilaan :smt017 Ajattelin käsitellä lattiat Virkonilla ja senät kalkilla -eikö niin voikaan tehdä?
bas

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja bas »

Entäs sitten kun minulla on nyt ihan uudet lauta seinät sekä katto tehty 22x100 sahattu laudasta. Mitä kannattaa tehdä niille? Odota kunnes ne näyttää hirveeltä vai vetä jotain päälle nyt heti ennen kanojen tulo?
vardenji

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hyvähän uus lauta on :smt002 kun on vaalee puu, se ei pimennä. Mulla oli kanalassa ja kuttulassa ikuinen yö melkein mustilla seinillä, rupesivat ötökätkin eläimiä kiusaamaan ja niistä pääsee kivasti eroon kalkilla ja tervalla. En välttis tekis seinille mitään. Lattian vois ehkä kasitellä ettei lanta tartu siihen yhtään enempää kun on pakko, mikäli on puuta. Tällä periaatteella seinän alareunatkin :smt017
bas

Re: Kanalan seinien "maalaus"

Viesti Kirjoittaja bas »

Kiitos vastauksesta.
Eilen minä valui uusi betoni lattia sinne, johon päälle minä ajattelin laittaa noin 5-10cm paksuinen kuivikekerros (ei pehkua)
Vastaa Viestiin