Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

perästäkuuluu

Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja perästäkuuluu »

Heippa, täällä uusi.

Kanat on mulla vasta haaveen tasolla ja pienta puhutusta isännän suuntaan vielä pitää hoitaa. Ajattelin, että jos ensi keväänä alkaisin ihan tositoimiin. Nyt siis alustavaa tietoa hakemassa.

Lähinnä mua kiinnostaa tällä hetkellä min kälaisia erilaisia (mahd halpoja tietty) talvisuojia niille ois mahis rakentaa ja minkä kokonen ois hyvä.
Ajattelin jos ens hätään hommais viisi kanaa ja yhden kukon. Alkuperäishaaveena oli et saisivat täällä juoksennella pitkin pihoja, mut ei taida onnistuu vaik tillaa oiskin. Meillä koira ja uutuutena kaks kissaa se kä tie tossa vieressä. Ja vois vissiin toi mahdollisten munien etsiminenkin ennen kuoriutumista olla haastavaa tässä hehtaarin luonnonvarasella tontilla.

No siis .. kröhöm.. tulipa sepustusta... Mut siis linkkejä ja vinkkejä otetaan vastaan :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Onko sulla mitään sisätilaa valmiina minne alat suojaa väsäämään, vai meinaatko ihan alusta alkaen tehdä?
Kana oppii aikapian että liikkuu vain oman koppinsa läheisyydessä, noin 50 - 100-150m päässä. Mullakin on tie ihan pihan reunassa. Ja Liikenne on ihan kivasti sopeutunut kanoihin :smt005 Tie ei onneksi ole vilkas. Kyllä eläimet yleensä sopeutuu toisiinsa aika kivasti, kunhan kissat ja koirat oppivat että kanatkin on lemmikkejä.
Nythän voit esim ottaa talvilukemiseksi vaikka Helena Tengvallin kanojen hoito kirjan. Ja toinen kiva oli Katarina Rehströmin joku "kylpevät kanat ja sarvipää lehmät" En oo nyt ihan varma nimestä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos teillä ei ole ennestään piharakennuksia, niin voisi ajatella esim. leikkimökkiä/työmaaparakkia. Niitä löytyy joskus hyvinkin edullisesti ja lisäeristyksellä saa lämmöt pysymään sisällä.
perästäkuuluu

Viesti Kirjoittaja perästäkuuluu »

hmm no siis pidätte varmaan ihan pimeenä. Mut olin kelannu et riitäisköhän sellanen osittain maahan kaivattu jurttamainen rakennelma, jonka katteks laitteis sit tyyliin turvetta niinku eristeeks. Tosin turvetta taitavat sit käyttää kylpemiseen.. mut siis jotain. Mä mietin et mikä se lämpötilan jossa tällaset villit ja melko vapaat kanat pääsis sit talven ajan helttojan lämmittelee. Ja mikä ois järkevä tilavuus tommoselle hässäkälle. ja mitä kaikkee pitäs huomioida. Ja siis sanokaa vaan oikeesti mielipiteenne. Mä vaan oon kelannu et eikös ne luonnossakin aika vähillä pärjäile kanalinnut, tietty muniminen ei ihan sit aida ympärivuotista tolleen olla. Mut tätä ideaa mä haluisin kokeilla jalostaa.

Täytyy mennä hankkii noit kirjoja. Ja lisää vinkkejä ja mielipiteteitä otetaan vastaan.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Lämpötilaksi sopiva olis että pysyy plussan puolella ja ilman tulisi olla kuiva. Kosteus on siis pahempi kuin kylmä. Maapohja voisi hyvällä pehkulla toimia ihan hyvinkin kunhan seinissä ja katossa on hyvät eristeet. Ja voithan ottaa oikein paljon kanoja, niin ne tuottaa itse lämpöä. :smt003

Ja jos luet kirjoja, niin lue myös: Marja-Leena Leppänen-Porttilan Kanarodut. Huomaat kuinka paljon niitä on erilaisia ja voit valita itsellesi sopivat.

Ja tällä palstalla saa olla pimeekin, sulautuu silloin paremmin joukkoon. :smt005
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 tuolla ollaan pöllytelty tuota kestopehkua. Se voisi olla tuollaiseen "jurttaan" sopiva lämmitys.
Painovoimainen ilmastointi varmasti toimisi. Mutta valoa ne kanat tarvitsee ja talvella. että ikkunoita ja pitäis laittaa.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mistähän kansanperinneopuksesta sen luin... oli puoliks maahan kaivettu kota, niinku kammit lapissa, ovi etelään päin, oven yläpuolella/sivuilla ikkunat. Kodan päälle oli mäiskitty vahvasti ruohoturpeita lämmöneristeeks tuohen tai kattohuovan päälle. Mielenkiintosen näkönen viritys.

Tai mikä estää rakentamasta hyvän katon alle olkipaaleista kanalaa? Pinta savesta nii avot! Koitappa kooklata savirakennus tai savi-olki.

Ja sittenhän soveltaa fasaaninkasvattajien konstia ja tehä pesiä heinäpaaleista, fasut kuulemma lämmittelee niissä.
Nää on kivoja, vaihtoehtoinen rakentaminen on nii-in mielenkiintosta!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Pihalla vapaana ulkoilu onistuu yleensä hyvinkin, kanojen reviiri on aika pieni. (En tiedä onko rotukohtaisia eroja?) Yleensä kukko pitää huolen siitä, missä porukka kulkee. Ainakin meillä kissat elävät sulassa sovussa kanojen kanssa.

Jos aiot saada yhtään kananmunia kesän lisäksi aikavälillä loka-maaliskuu, niin keinovaloa pitää olla. Lämpötila tosiaan pitäisi saada pysymään plussalla. Ja yks asia, mikä kannattaa huomioida on kuintenkin se omakin mukavuus, eli hoitamisen kannalta on hyvä, että tilassa mahtuu liikkumaan suorana ja siivoilemaan, laittelemaan ruuat ja vedet yms.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pikkuisen epäilyttää tuo maan sisään kaivaminen tässä nykyilmastossa...ettei siinä vain kävis niin, että saapi aikaiseksi paremminkin ankkalammen :smt016 Meinaan, että sinne saattaa sitten valua kaikki lähistön pinta- ja sulamisvedet, joten ainakin reiluun kuivittamiseen pitää varautua ja kenties salaojituksiin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mutta tuo savirakentaminen voi olla mielenkiintoista!
Siinä joutuu kyllä hieman tekemään tukirakenteita puusta. Ja se varmaan kannataa tehdä ihan maanpinnalle. Siinä voi maastatuleva kosteus alkaa pehmentämään seiniä.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

En tiä tarviiko siitä maahankaivetustakaan mitää lammikkoa tulla. Meiän "työleirillä" on kolme wanhaa kellaria ja kaikki pölykuivia, moreeniharjulla nääs. Ei sellasta mihkää notkoon tai savimaalle voikkaa tehä.
Juu savirakennukseen pitää olla hyvät perustukset. Vanhoihin navetoihinhan tehtiin seinää niinkin et halkoja ihan kun pinoon, savea välit täyteen ja piikkilankaa siteeks. Ihan siis kun halkopinoa tekis, nurkat ristikkäin.
Tais muuten olla Alfred Kolehmaisen kirjottama se kirja missä oli kammia ja kaikkia vastaavaa jännää.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mitenhän on tuon maapohjan kanssa, saako sellaisen kanoille tehdä? Muille eläimille ei ainakaan saa, mutta tietysti kanalan pehku on kuiva eikä sieltä voi tulla mitään virtsavalumia maahan. Toisaalta ei sitä saa tehdä enää maapohjaa hevostalliinkaan vaikka kuinka olis kuivikkeita mihin kaikki imeytetään... :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ushva, juuri tuota maapohjaa olen itsekkin miettiny.
Kivijalka ja routasuojaus, mutta maapohja.
Meilläkin on joskus ihan oikean kanalan rakennus edessä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ushva taitaa kyllä olla oikeessa että sitä ei saa nykysäännöillä tehdä. :smt009 Idea olis kyllä mielenkiintoinen.

Oljista voi tehdä talon ihan ihmisillekkin. Yksi olkifani on tehnyt ainakin ja on kuulemma hyvä. Ja siis ihan nykyaikainen. Muistaakseni Alastarolla (vai Huittisissa), google voi kertoa lisää. Se on semmoinen joka myös myy erilaisia olkitöitä, oliskoha Olkigalleria tai jotain sinnepäin. Oliskohan talon teosta jotain 10 vuoden paikkeilla aikaa.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Siis kosteushan nousee maasta kuivikkeeseen, vai ettekö oo kullu kapillaari-ilmiöstä :smt003 Jos mä nyt tekisin kanalan ni mä laittaisin siihe muovimaton pohjaks
Vastaa Viestiin