Puuliiteristä kanala?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Atia

Re: Puuliiteristä kanala?

Viesti Kirjoittaja Atia »

Hei, olen uusi palstalla, jätän esittäytymisen tuonne kunhan ehdin kirjoittamaan.
Vuoden olen kanoista haaveillut ja nyt kun muutetaan omakotitaloon niin vihdoin pääse toive toteutumaan.
Meillä on kuitenkin erittäin rajallinen budjetti, suurin osa lainasta menee Remonttiin ja jokunkusen satasen saan kamalaani varten.
Kanalaksi olen suunnitellut vanhaa liiteriä, se pitäisi eristää jotta menisi talvella.
Sisäseinäksi olen miettinyt joko vaneria tai lautaa?
Sitten lattiaan, liiterissä on maalattia ja koska sähköjä tuskin saa liiteriin vedätty ä, niin ensi talven lämmitys olisi kestopehku. Voiko sen tehdä maalattiaa vasten vai teenkö eristyksen ja laitan sitten vaikka betonilaattoja?
Neliömäärää en ole vielä päättänyt, liiteri on sen verta iso että eristetty ä osaa voi myöhemmin laajentaa, nyt alkuun olisi tarkoitus ottaa 4-5 kanaa & kukko (maatiaiskanoja).
Kanoja tuskin pääsen ottamaan ennen kevättä, koska keskellä talvea tuota on varmaan hiukka haastava rakentaa.
Milloin kanat selviävät jo ns. Kesäkanalassa?

Valaistus on myös pieni ongelmA, kun sähköjä ei ole. Ikkuna ja ja...?!
Nyt jää juttu vähän kesken, pitää mennä lapsi nukuttamaan :)
minkuliini

Re: Puuliiteristä kanala?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Vedä talon seinästä pistokkeesta roikalla sähkö kanalaan! Toimii :D Meilläkään ei ole kiinteää sähköä kanalassa, joka on vanha erillinen varastorakennus takapihalla. Mies veti ulkoroikalla "työmaakeskuksen" eli sellasen sähkökelan kanalaan ja siitä saatiin jo 4 pistokepaikkaa. Valoksi tuli kattoon roikkuva työmaavalaisin (jossa polttimo tulee lasikuvun alla) ja lämmitys hoitui öljypatterilla, joka ruuvattiin seinään (ip44) Tosi kätsyä. Itsekkin eka ajattelin kestopehkua, mutta ei ole niin rohkea että uskaltaisin kokeilla. Niin hankalalta kuullostaa ja tuttavien kokemusten mukaan on tosi hankala saada oikein toimimaan. Voip olla että jollekkin on hyvä ratkaisu se pehku, mutta mulle patteri on hyvä :) Maksaahan sen kanalan lämmitys maltaita, mutta hei ei tarvii maksaa kun talven vaan!
Kanala eristettiin lattiasta kattoon villoilla, lattia ja puoli väliin seinää filmivaneri ja muuten tavan vaneri. Tilassa oli pieni ikkuna jonka päälle ruuvattiin vielä pleksi lisäeristeeksi. Ei pitäs vinkka käydä, kun vain ilmanvaihtoventtiileistä.
Pimu

Re: Puuliiteristä kanala?

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Mulla on maalattialla pehku ja hyvin toimii, lämmittää :smt023
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Puuliiteristä kanala?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä on myös maalattia+pehku, ja ainakin tänä talvena toiminut hyvin kun vaan muistaa tyhjentää kompostiastian (partaäijäpurkki) sinne
aina silloin tällöin, ilman suodatinpusseja. Kanat hoitaa sekoittamisen.
Sitten liiteristä on vedetty roikka kuusen kautta kanakoppiin ja siellä on pistokkeita seinällä. Putkilämmitin on ikkunan alla mutta ei ole tänä
talvena vielä lämmennyt ainakaan päiväsaikaan.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Eme

Re: Puuliiteristä kanala?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Jos budjetti on rajallinen, suosittelen etsimään purkupanelia ja -levyä netin myyntipalstoilta. Itselläni oli viime kesänä hyvinkin samalta kuulostava projekti, tein vanhan navetan päädyssä olleesta lantalasta (toiminut halkoliiterinä jo vuosia) kanalan käytännössä kokonaan purkutavarasta. Villatkin sain halvalla talotyömaan ylijäämästä ja sisäseinät ja katon tein purkulaudasta. Tori.fi ja facebookin alueelliset osto ja myynti ryhmät ovat hyvä kanava löytää tavaraa, kannattaa laittaa omia ilmoituksia tuonne facebookiinkin. Meilläpäin tuossa ryhmässä näyttää liikkuvan lähinnä lastenvaatteita, mutta kun ostoilmoituksen laitoin, sain paljon vastauksia.
Atia

Re: Puuliiteristä kanala?

Viesti Kirjoittaja Atia »

Kiitos vastauksista, niitä olikin tullut mukavasti. Nyt kun on muutettu ja olen ehtinyt käydä liiteriä tutkimassa, niin huomasin että perälle onkin vedetty puulattia kehikon päälle eli laudan ja maan välissä reippaasti tilaa. Mitäs siihen? Vai revinkö pois?
Meillä on talon ja liiterin välissä vaan tyhmästi pihatie, voi vähän hankaloittaa tuota roikan kautta vedettävää sähkötystä. Joku patteri/lämmitysjuttu kuulostaisi tietysti ihan helpolta ratkaisulta pehkuihin verrattuna, täytyy katsoa kun saan nyt seinät ensin eristettyä.
Ei taida kanat munia talvella pelkän lyhdyn valon voimalla? :D
Olen pesintäkopit ajatellut joko tilata zooplussalta tai sitten laittaa vanhan tv-tason sinne. Se on sellainen jännä, tosi pieni suuAukko, mutta sisällä tosi iso tila. Onnistusikohan? Voin pistää kuvia kun ehdin. Miten olette katon vuoranneet, tässä on pelkkä pelti...
minkuliini

Re: Puuliiteristä kanala?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Minä eristäisin lattiankin jos ei tule pehkua, jos tulee pehku niin maapohja varmaankin toimisi hyvin :) Meille tehtiin lautalattiaan korotus että ilma kiertää ja villat, sitten uusi lattia filmivanerista. Kattoon sama. Villat ja tavan vaneri päälle. Sitä en tiedä että miten pelkän peltikaton sais eristettyä... Ehkä eka vanerit pellin eteen ja sitten villat ja lopuksi sisäpinta vanerilla hmm.
Katso tuolta munintakoppi-ketjusta vinkkejä pesiin! Kyljelleen käännetyt korit on hyviä. Varmasti mikä tahansa hämyisä loota kelpaa jos on tarpeeksi pimeä ja rauhaisassa paikassa :) tarpeeksi vaan pehmikkeitä myös!
Atia

Re: Puuliiteristä kanala?

Viesti Kirjoittaja Atia »

Pehkua ajateltiin laittaa.
Nyt heräsi sitten kysymys, että kun tulossa on kiuruveteläisiä sekä silkkimixejä ja ne kun ei toisiinsa saa sekoittua niin voisiko sisälle kanalaan tehdä erotukset kanaverkon yms avulla? Eli siellä olisi ns. 2 eri kopperoa + omat ulkotarhat? Liiterihän on tosiaan iso, isompi kun kumpikaan meidän makuuhuoneista...
Indica

Re: Puuliiteristä kanala?

Viesti Kirjoittaja Indica »

kaisumaria kirjoitti:Meillä on myös maalattia+pehku, ja ainakin tänä talvena toiminut hyvin kun vaan muistaa tyhjentää kompostiastian (partaäijäpurkki) sinne
aina silloin tällöin, ilman suodatinpusseja. Kanat hoitaa sekoittamisen.
Sitten liiteristä on vedetty roikka kuusen kautta kanakoppiin ja siellä on pistokkeita seinällä. Putkilämmitin on ikkunan alla mutta ei ole tänä
talvena vielä lämmennyt ainakaan päiväsaikaan.
Heips! Vanhaa ketjua tässä lueskelen ja osui silmään tuo ettet heitä pehkuun kahvin suodatinpussia. Mistäs se johtuu? Eikö niitä kahveja ole ollenkaan hyvä heittää pehkuun, vai vain se pussiosa on huono vai mitäs?
Vastaa Viestiin