Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanamuna

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja kanamuna »

Onnea!! :smt007
Minäkin olen tehnyt itse hautomakoneen, mutta en tiedä tuleeko, koska lämpötilat heittelee niin paljon. Joudun lämmittämään hehkulampulla, koska lämpölamppu paloi heti päivän jälkeen :smt022
Pikkukukko

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Pikkukukko »

Onnea kokeiluun :smt023 Ehkä se lämpötilakin tasoittuu, kun löytää sopivat "säädöt". Ja luulen, että vesipurkkien vesi pitää lämpötilaa jonkin verran paikallaan ja hidastaa lämpötilan muuttumista.
kotikot
nuorikko
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Heinä 2014, 00:01
Paikkakunta: Raasepori

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja kotikot »

Pienestä jääkaapista suunnitteilla hautomo. Miten välttämätön tuo tuuletin on? Te ketkä olette jääkaapeista tehneet, neuvotteko pitääkö olla isokin reikä ulos asti vai riittääkö kaapin verraten iso ilmatila ja ilman vaihtuminen ovien avauksen yhteydessä. Muniahan joutuu kääntelemään usein, joten ovi avautuu monta kertaa päivässä.
Parvi piikkiöläisiä piristämässä pihaa.
Pikkukukko

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Pikkukukko »

Minulla ei ainakaan ole minkäänlaista tuuletinta ja hyvin se on toiminut!
Munat kuoriutuivat eilisen ja tämän päivän aikana, kaikki viisi :smt054
kotikot
nuorikko
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Heinä 2014, 00:01
Paikkakunta: Raasepori

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja kotikot »

Kiva kuulla, että ilman tuuletintakin onnistui.
Tämän palstan innoittamana viikonloppuna virittelin pienen pakastimen haudontakokeiluun. Lamppu ja vesiastiat pohjalle ja pleksinen välikansi. Jollei toimi, hankin oikean koneen.

Vuorokauden säätelin lämpötilaa luukun avonaisuutta muuttamalla ja sain tasaantumaan optimiin. Sitten laitoin munia 'koneeseen', mutta kosteus ei meinannut nousta vesiastioista huolimatta. Lopulta kosteus nousi mutta lpt tipahti, jolloin pienensin aukkoja. Kävi kuitenkin niin että yöllä olikin sitten lpt noussut roimasti. Molemmat mittarit näytti tasan 41,0. Tuossa tilassa lämpö on pahimmillaan ollu jopa pari kolme tuntia. Taisi siinä mennä munasatsi hukkaan vai onko jollakin tullut tipuja tällaisten asteiden jälkeen? Vieläkö on toivoa? Tämä oli siis ensimmäisen vrk:n aikana.

Ajattelin kuitenkin jatkaa kokeeksi ainakin viikon ja viikon päästä valaista, onko munissa elonmerkkiä. Lisäsin muutaman munan tuon jälkeen, jottei kaikki olisi tuollaisen hehkutuksen läpikäyneitä. Hyvällä onnella edes niistä saa tipuja pääsiäisen jälkeen.
Parvi piikkiöläisiä piristämässä pihaa.
Onni-orppi

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja Onni-orppi »

Miten kävi kotikot?
Innostuinpa minäkin väkertämään oman hautomakoneen kylmälaukusta. Otin jenkkisivuilta mallia backyardchickens.com/a/homemade-chicken-egg-incubator-designs-pictures
Vinkkejä otetaan vastaan. Mikä on haasteellisinta, lämpötilan pysyminen vai kosteuden pysyminen tasaisena?
kotikot
nuorikko
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Heinä 2014, 00:01
Paikkakunta: Raasepori

Re: Omatekoinen hautomakone - se toimii sittenkin!

Viesti Kirjoittaja kotikot »

Toistaiseksi tilanne vaikuttaa hyvältä. Kolmen-neljän vuorokauden päästä aloituksesta oli jälleen luukun säädössä virhearvio ja taas nousi lämpö reilusti yli 39, mutta vain vähäksi aikaa. Niinpä hätäpäissäni pistin vielä muutaman munan uusia lisää tuon lämpöpiikin jälkeen, kun olin varma, että nyt ainakin ovat pilalla.. Kun ensimmäiset ensimmäisen satsin munilla tuli hautomossa 6vrk täyteen otin kirkkaan otsalampun ja valaisin munat. Hämmästyksekseni 22 munasta vain 4 ei ollut lähtenyt kehittymään. Myöhemmin tutkailin, että noista viimeksi laittamistani 7 munasta 3 oli tyhjiä. Nyt on lämmöt olleet kohdallaan ja 2 viikkoa täynnä ensimmäisillä. Kosteus on ollut pikkuisen yläkanttiin, mutta 50-65% välillä kuitenkin. Tällaisessa pakastinversiossa haasteellisinta on se, ettei lämpötila ole aivan tasainen keskellä ja nurkissa. Olen yrittänyt vaihtaa munien paikkaa, jottei jotkut ole kokoajan viileämmillä nurkkapaikoilla. Aluksi tuntui, etten saa kosteutta nousemaan riittävästi, mutta eri konsteilla sen saa näköjään helposti. Tehokas haihduttaja on esim pieni superloninen hankaussieni puoleksi vesiastiassa, jolloin vetää vettä 'solukkoon', josta haihtuminen ilmaan on tehokasta. Saa nähdä pääsiäisenä tuleeko mitään. Vielähän tässä on puihinmenomahdollisuuksia aivan loppumetreille saakka.
Parvi piikkiöläisiä piristämässä pihaa.
Vastaa Viestiin