Mitä laittaisin kasvimaahan?

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Goodman

Mitä laittaisin kasvimaahan?

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Ihan vain keskustelun aikaansaamiseksi ajattelin kysellä, että mitä kannattaisi kylvää/istuttaa kasvimaahan kanoja ajatellen. Elikkä mistä olisi eniten hyötyä kanojen ruokana syksyllä/talvella. Perunaa on maassa ollut, mutta en viitsi sitä enää laittaa niin paljoa eli jotain muuta mahtuisi tilalle. Kannattaako kokeilla kaalia tai lanttua vaiko jotain muuta?
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Mitä laittaisin kasvimaahan?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

KERÄKAALI, kanat syövät mieluummin kuin mitään muuta tuoretta rehua.

LEHTIKAALI, kanat ja poikaset syövät sitä mielellään ja se on hyvää kevättalvellakin lumen alta otettuna.

LANTTU, yleisemmin käytetty juurikasvi kanoille.

PORKKANA, on erikoisen sopiva juuri poikasille A-vitamiinipitoisuutensa vuoksi.
Goodman

Re: Mitä laittaisin kasvimaahan?

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Noita vähän ajattelinkin, mutta kun kaikista tuppaa tulemaan enemmän tai vähemmän matosia. Eipä se toki kanojen ruuassa haittaa, mutta ihmisravinnoksi en ole esim. kaalia saanut onnistumaan ja kovin innokas en olisi mitään myrkkyjä käyttämään. Olisiko tuollaiseen mitään niksejä?
rilla

Re: Mitä laittaisin kasvimaahan?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Harso päälle?
Kanat tykkää myös kaikista salaateista. Toki niiden syönti sit rajoittus kesäkauteen.

Mä ajattelin lehtikaalia ainaki laittaa. Ja puna-apilaa. Vois sitä sit niille kuivata.
Ja nokkonen kauivattuna ja jauhettuna on mainio. :smt023
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Mitä laittaisin kasvimaahan?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Viime kesänä meillä oli pieni ala lanttuakin.Kylvön jälkeen ei laittettu harsoa ,tuhkaa eikä muutakaan torjuntaa.Jotkut kirpat olivat syöneet joka ikisen lantuntaimenen,rangit vaan jäljellä.
Muutenkin oli huono kesä,lantut piti hakea kaupasta.Pitäiskö olla iso pelto lantulla,tuon pienen alan syövät yhtenä yönä.
Ennen vanhaan oli iso pelto lanttua,viljelivät lehmille.Lantut kasvo hyvin olivat isoja,miehen pään kokoisia.Nykyään ei kasva lanttukaan.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitä laittaisin kasvimaahan?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kurpitsaa/kesäkurpitsaa, helppoja ja satoisia ja noita mitä kukkopoika luetteli
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Taisku

Re: Mitä laittaisin kasvimaahan?

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Olen kasvattanut lehtikaaleja useita vuosia kasvimaa-mittakaavassa, taimia noin 40-50/satokausi, siemenestä itse esikasvatettuja. Parhaiksi olen todennut tumman vihreät ja punalehtiset lajikkeet, joiden lehdet ovat paksuja.
Istutus kasvimaalle täällä Pirkanmaalla noin kesäkuun 6. pvä jälkeen.
Myrkkyjä ei ole ollut tarvis käyttää, eikä harsoakaan. Ötökkä torjuntaan on riittänyt esikasvatetut samettikukat kaalirivin vieressä eli olen kylvänyt nuo samoihin aikoihin. Lisäksi joskus suorakylvönä kehäkukkaa kaalien viereen.
Lehtikaalien suuri etu - sen lisäksi että on mainiota ravintoa ihmisille ja eläimille - on korjuu- ja käyttötapa eli suoraan kasvimaalta käyttöön ja syöntiin. Ei säilöntää ja välivarastointeja. Ja tosiaan satoa voi kerätä lumihangestakin, jos sitä niin pitkään riittää. :smt002
Vastaa Viestiin