Ruokahalu kun kasvaa syödessä, varsinkin täällä Muniksessa
Tilaa kun on ja aina kotona pyörin niin päätinpä jotta jos hakkisin pari-kolme buttia meille kasvamaan kesäksi (huomasin kyllä yhden ilmon tuolla myytävissä, mut siinä olisi tullut 10 butin satsi ja niin paljon en tahdo ). Mutta mistäpä niitä saan??? Vinkit olis arvoikkaita, neittiä oon selannu ja viisaanmaksi en oo tullu. Voisiko joku auttaa ja jos tästä aiheesta on jo sitten joku ketju niin vinks sitten siitä ja tämä pois.
Eipä noita oikein tahdo saada. Kalkkunankasvattajilla on lihatalojen kanssa sopimus että eivät saa myydä niitä ulkopuolisille. Itä-Suomessa on pari "virallista" kasvattajaa jotka siis myyvät muillekin, tuolla Kalkkunat-topicissa taitaa olla ihan yhteystiedotkin. Ellet sitten saa joltain kasvattajalta aneltua paria poikasta
Kiitti Suwitsu . Nuo pari kasvattamoa on vaan niin tuhottoman kaukana meiltä eli Savonlinnan ja Iisalmi. Olipa yllättävän vaikea juttu . Soitin kyllä kans siipikarjaliittoon ja kysyin, sain pari numeroo ja yhteystietoo myös Tampereen seudulta -katsotaan kui käy
Kannattaa ens keväänä olla aikaisemmin liikenteessä Meitä yks etelä-suomalainen kolmen kopla osti tuolta Savonlinnasta - kasvattajan autossa matkustivat Heinolaan asti, josta yksi sitten haki. Nuo kymmenen kaupan ollutta (ja mennyttä) ovat just sitä satsia Ei se ehkä ole myöhäistä vieläkään kysellä tuolta Esseniltä, josko ovat jonnekin suuntaan vielä untuvikkoja viemässä? Kuljettavat niitä siis tuottajille ympäri Suomen, eli ei niitä välttämättä Savonlinnasta asti tartte hakea.
Saattaa olla, että tuo Tampereen seudun numero on mulle
Ainakin päivittäin kysellään kalkkunoita, kun ovat siipikarjaliitolta mun numeron saaneet.
En kasvata butteja, enkä kyllä mitään muutakaan, niin että niitä nyt päivittäin olisi myyntiin saakka.
Onhan mulla muutama butti, sekä pronsseja ja mustia, mutta ei missään nimessä mitään sen suurempaa kasvatusta. Munivat ja hautovat miten haluavat ja koneeseen menee osa.
Mistä lopulta löysit butteja? pitäisköhän mun sitten ottaa kerralla enemmän, jos niiden saanti on niin vaikeaa? mulle tulee jostain itä-suomesta, heillä kun on läpikulkua 7.6 tampereelta niin haen sieltä. varmaan muillekin tarvitseville järjestyis tuolloin butteja treelta..
Muniksessa on niin mukavia ihmisiä että sain tarjouksen butti nuorikoista yksärillä -täällä kannattaa kysellä, auttavaisia löytyy. todella hienoa kun asiat hoituu näin, kiitos tämänkin kautta sinne minne se kuuluu!
kalkkuna-auto ajaa etelä-suomessa, tilasin meille 4 kalkkua. se on liikkeellä 8.6 ainakin kouvolan ohi ajaa ja pysähtyy lappeenrannassa. Ilmoitus oli etelä-saimaassa.
Soitin tuohon ensimmäiseen numeroon, mukava ukko oli puhelimessa. Tosiaan, hän ajelee kouvolasta lappeenrantaan 8.6 ja me sovittiin klo 9 aamulla viipurinportin ABC asemalle tärskyt. Eli ylihuomenna. En tiedä liekö on jo matkalla.
Mutta Kalkkunatarha on valmis ja oottaa vaan asukkeja. Oon tosi innoissani.
Muuten kalkkujen ruokinnasta sen verran että paikallinen agrimarket ei myynyt kalkkunanrehua kuin irtona ja minimimäärä olis 3000 kg...
Myyjä möi sitten kasvatus-punahelttaa ja sanoi että kalkun kasvattajat käyttävät sitä. Mitä kokemuksia teillä on kalkkujen täysrehuista? ootteko syöttäneet tätä vai mitä?
Toivottavasti kaikille haluaville löytyy vielä kalkkuja
Me olemme saaneet Nurmeksen Agrimarkettiin tilattua Isopunahelttaa, 1-3 säkkitavarana. Hinta noin parikymppiä säkki eli reilusti halvempaa kuin kananrehu. Ykköstä on syytä syöttää untuvikoille, jos haluaa kasvattaa linnut nopeasti niin vielä kakkosta ja kolmostakin ohjelman mukaan. Meillä on syötetty ykkösen jälkeen ohraa/kauraa ja annettu laiduntaa vapaasti. Kalkuista ei tule ihan yhtä isoja kuin pelkällä täysrehulla mutta eipä ole makuhaittojakaan ja kasvavat kuitenkin tuonne kymppikilon kantturoihin teuraspainoltaan.
Ainakin pari-kolme viikkoa ennen teurastusta on syytä siirtyä pois rehusta juurikin noiden makuhaittojen ehkäisemiseksi.
Imatran Agrista me saatiin kamalan tinkauksen jälkeen tuota iso-punaheltta kolmosta tilattua. Tulee joskus tällä viikolla, syötän pikku-punahelttaa siihen asti. Meille tosiaan tulee myös tuosta samaisesta autosta kolme buttia!
Paltsi kirjoitti: Hinta noin parikymppiä säkki eli reilusti halvempaa kuin kananrehu.
Mitä teillä päin kananrehu maksaa? Täällä saa pikku- ja kasvatuspunahelttaa välillä alle 15 euron, onko munitusrehu paljonkin kalliimpaa? Me ostetaan ainoastaan poikas- ja kasvatusrehut säkeissä, munitusrehu tulee muualta joten sen hinnasta mulla ei ole mitään tietoa. Mutta en siis arvannut että se noin kallista olis