Tyhmiä kyssäreitä buteista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Paltsi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Juuan kasvattajan kansa keskustelin sen verran aiheesta kun ekoja haettiin, että siihen kahdeksaan viikkoon poikaskuolleisuus voi olla aika suurikin. Ainakin näiden mustien ja pronssien kanssa on parin vuoden perusteella syytä varautua liki 50%:n. Jos on huippuolosuhteet lämmön ja ruokinnan suhteen eikä lintuja ole kovin paljon jne, prosentti on tietenkin pienempi. Kuten olen useasti aiemminkin todennut, kalkkunat ovat paljon herkempiä lämpötilan vaihteluille kuin kananpojat, ja mestareita tappamaan itsensä tai tallomaan kaverit hengiltä. Olen itse tässä tuumaillut varaavani tuosta huhtikuun satsista luokkaa 40-50 kpl siinä toivossa että puolet jäisi henkiin. Jos kaikki jäävät niin sitten olen in deep shit kuten amerikkalaiset sanovat... Pitänee opiskella varoilta vähän markkinointia :smt003
Heidigee

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Hmm... mites olis Paltsi... möisitkö miulle parvestasi (noista huhtikuussa kuoriutuvista) kymmenkunta 7-8 -viikkoisena :smt047 ? Ellen ota pikkutipuja tuvan nurkkaan, niin saattaa nimittäin kuolleisuus olla melkomoinen, kun ei ole ollut vielä mahdollisuutta harjoitella kanatipuillakaan.
Paltsi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Miksei, pitää vain varata sen verran enemmän.
Heidigee

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Jee, hieno homma! :smt041 Eli tällä puheella varaan 10kpl 7-8 -viikkoisia. Ja jos siulla kasvatus näyttää onnistuvan yli odotusten, niin voin auttaa ylituotanto-ongelmassa ja ottaa muutaman enemmänkin (jos siis tarvetta imenee).
Jopa oli/on muuten herkkua tuo palvattu kalkkunantäkkä! Käytin isoimman mahtikukon rintafileet Varkauden kupeessa. Toivottavasti Ylämylly ottaisi vastaan ensi syksynä. Jos lintuja on enemmän, niin sitähän voisi teettää vaikka mitä jalostetta grillimakkarasta lähtien... :smt040
maunu_muori

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pien vinkki :
Kotikonstein saa kivasti yhteen fileeseen savun makua, kun laittaa sen siihen lihalle tarkoitettuun alumiiniseen savustuspussiin... mut ei tollasen mahtikukon.. sen filee on siihen pussiin liian iso.. mut sellaisen normi 2 kg menee hyvin. Ei tietty oo ihan yhtä hyvää kuin oikeessa palvaamossa käytetty, mut MENETTELEE... :smt036
Paltsi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Heidigee: Tämä järjestely sopii hienosti. Uskon että Karelian lihajalostekin ottaa taas ensi syksynä leimaamatonta lihaa vastaan kun saadaan kalkut teuraaksi samaan aikan hirven- ja peuranmehtuun kanssa. Ei varmaan kannata pitää uuneja sesongin ulkopuolella tulilla ja sen takia homma seisoo. Meitä pientilallisia on sen verran vähän... vielä :smt003

Meillä olisi noita savustuspusseja kolme kappaletta käytämättä kun minusta ne ei häävisti savustaneet. Pitää ehkä kokeilla uudestaan. Ja onhan minulla tiukan paikan tullen tuolla pihalla sellainen puolen karitsan vetoinen pönttö ja tämä viikko aikaa savustella :smt001
maunu_muori

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ei ne kamalan savusiksi siinä pussissa tuu.. koititko leivinuunissa, saa olla aika kuuma uuni!
Paltsi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Leivinuunissapa hyvinkin, siihen saa aika mukavasti 300 astetta, tuikkasin lihamittarin pussin kyljestä läpi fileeseen ja otin pois kun näytti kypsää. Mehevänä tietty säilyy kun on pussissa.
kuukernuppi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Torstaina saadaan noutaa uudeksi vuodeksi kokonaisena savustettu kalkkuna.Kilohinta täällä on muistaakseni 3,4 e/kg alle kymmenen kilon satsista ja 2,90 e/kg yli kymmenen kilon erästä. Kokonaisena savustettu kalkkuna on mielestäni parempaa kuin esim savurulla tai -filee.Pysyy ihanan mehukkaana kun on rasva ja nahkat päällä kun menee saunaan. :smt001
Heidigee

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Pitää ensi vuonna laittaa kokonaisena. Nyt oli pakko tyrkätä fileet verkkopussiin, kun kuului palvisauna olevan niin täpötäysi, ettei kokonainen tipi olisi sinne enää mahtunut.
Mitenkäs Kuukernupin butit lopulta kasvoivat?
kuukernuppi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

En punninnut kokonaisena niitä. Näiden pienempien paino selviää kunhan saan ne palvaamosta.Muutamasta otettiin fileet ja verkotettiin, jaloista tehtiin jauhelihaa. Kolme niitä vieläkin tuolla juoksee ja yllättävää kyllä ne on selvinnyt tosi hyvin vaikka täällä on muutamana päivänä ollut melkein -20 c :smt006
maunu_muori

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tuli varmaan aika paljon höyheniä..
mie oon kattonu että ainakin meillä on sellainen pörhellysturkki myös Buteilla.

Mie en oo vieläkään ehtinyt moiseen puuhaan.. kohta meillä kanat hermostuu, kun butteliinit terrosoi kanalaa.. paitti päivisin, kun lasken ne hankeen... :smt005
Paltsi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Täällä sama juttu, untuvaa piisaa myös buteilla. Tänään siirrettiin loput 5 buttia parakkiin joka lämpiää isännän ikäisellä Soliferin polttoöljykaminalla. (Siis aika vanhalla... toimii se kuitenkin vielä, niinkuin isäntäkin eli käyntiin saaminen oli juuttaan vaiketa mutta nyt se vain puhisee ja puhisee :smt045 ) Vaikka ovi on horo ja pakkasta parikymmentä on sisällä 5 astetta plussalla ja kalkut köhöttää tyytyväisenä munintapesien katolla lämpimässä :smt001
vetehinen

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Mäkin olen suunnitellut kevääksi ottavani noita butteja kymmenkunta (toukokuussa noin 8-viikkoisina - saisko jostain läheltä?). Mulla on sellainen "etu", että appiukko on innokas savustamaan lihaa ja kalaa savusaunassaan. Laitetaan sitten ensi syksynä kalkkunaa saunaan, mikäli saan tirpat pysymään hengissä :smt002 .
pipsa

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja pipsa »

No h*ittolainen Mäkin haluun muutaman semmotten :smt055
Montakohan niitä sitten pitäisi olla?
Vastaa Viestiin