Jalaton kalkkuna

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Jalaton kalkkuna

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Apua, mikä vetää kalkkunan jalattomaksi yhdessä yössä?
Kyseessä 8 kk pronssityttö, muninut vähän aikaa. Eilen oli ihan ok ja tänään jalat ei kanna yhtään. Hyvässä lihassa, virkeän oloinen muuten, ovat ulkoilleet vapaasti, kalkkia on, ruokinta ok, vitamiinia saaneet veteen kerran viikossa. Ensiapuna saanut b-vitamiinia ja e+seleeniä ison annoksen suoraan nokkaan. Mun monivitamiinissa ei ole seleeniä ja meillä on luomuvilja ja herne sekä ei luomuna hamppu rehuna,joten seleenin puutosta voisi ehkä olla mutta eikö se tulisi vähitellen eikä yhden yön aikana :smt017 ?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Jalaton kalkkuna

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kana pystyssä ja liikkuu normisti, tehosiko jättiannos vitskuja ja seleeniä vai mikä :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
sabriina
tipu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 15:29
Paikkakunta: Renko/Hämeenlinna

Re: Jalaton kalkkuna

Viesti Kirjoittaja sabriina »

Seleenin puutos luultavasti,hyvä että kunnossa nyt :smt001
Maatiaiskanoja,lampaita,kani,viiriäisiä,kalkkunoita ja koiria
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Jalaton kalkkuna

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä hankin mun kalkuille oikein seleenirehua, Beanin ohjeistuksen mukaan pieni kourallinen yhteen rehusäkilliseen. Mulla ei mennyt kalkku jalattomaksi
vaan alkoi nykiä päätään. Nyt on kaikki kunnossa, mutta jatkan tota seleeniä, aina on pari rihlaa ruoka-annoksen joukossa, menee sitten kenelle menee.
Xylitol Moniviminiä saavat kaikki linnut aina kun muistan laittaa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Jalaton kalkkuna

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Seleeniä minäkin epäilen ja sitä laitoin kaikille linnuille juomaveteen eilen. Mulla on minulle uusi vitskupullo jossa kaikki vitamiinit mutta ei seleeniä, huolimattomasti olin lukenut sisällön, kuitenkin olen yrittänyt huolehtia seleenin saannista juuri tuon luomuruokinnan takia. Onneksi oli tuota e-seleeniä kotona. Mutta todella huonoksi meni lyhyessä ajassa, se yllätti.
Oireettomille riittänee että seleeniä on nyt säännöllisesti juomavedessä, mutta miten tuo oireileva, pitäisikö sille antaa vielä annos tai pari suoraan nokkaan? Miten sä teit kaisumaria?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Jalaton kalkkuna

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä tein ihan ohjeiden vastaisesti, eli laitoin pari rkl niitä seleenirihloja sulamaan puuron joukkoon ja sitten annoin kalkuille.
Onneksi eivät saaneet mitään lisäoireita siitä ja akuutti tilanne meni pikkuhiljaa ohitse. Seleenihän on aika kovaa myrkky.
Tässä vielä vähän lainauksia Kalkkunat fb-ryhmän keskustelusta:
- Seleenin puutos voi näkyä nopeastikin kalkkunassa. Itse lisään rehuun vähän seleeniä ja ongelmia ei ole ollut. Muutamia vuosia sitten yksi nuori alkoi äkillisesti vaappua kävellessään, mutta korjaantui pikakuurilla.
- Mutta Komppaan Jaanaa eli harvemmin korjaantuu ja heikoimmat kannattaa aina poistaa.
- Mä ostin jotain Seleeni E-rehua Hankkijalta, eivät vaan tykkää siitä. Joskus yhdellä kukolla on ylösnousu vaikeaa, kun pääsee yläs niin on ok.
- Itse sekoitan pienen kourallisen seleeniä aina yhtä rehusäkkiä kohden. Kannattaa lukea annostusohjeet pussin kyljestä, sillä seleenikin muuttuu myrkyksi yliannostuksena. Hivenaineita annetaan vain hiven.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Jalaton kalkkuna

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mäkin annoin eilen vielä ison annoksen e-seleeniä nokkaan. Isolla annoksella tarkoitan noin kymmenkertaista annosta, eli reilusti. Juomavedessä on lisäksi normi annos. Tyttönen on ihan normaali, liikkuu normaalisti ja oli eilen ulkona koko päivän, ihan uskomaton ihmeparaneminen. Kellään muulla ei ole mitään oireita vaikka kuinka tarkkaan niitä syynään. Näissä puutoksissa on hyvää se että paraneminen näkyy tosi nopeasti vaikka harvemmin näin nopeasti.
Nyt sitten pähkäilen että jätänkö tuon siitokseen :smt017 . Se on tietenkin se isompi ja hienompi kahdesta kanasta. Kuitenkin oireilu on ihan mun oma moka mutta se on ainut oireileva. Ajatuksia?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin