Hanhi hautoo ja pesä vaihtaa paikkaa

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Yönsäde

Hanhen hautominen

Viesti Kirjoittaja Yönsäde »

Hei,

Minulla on kaksi lemmikkihanhea ( Iita ja Taneli ) :smt062 . Iitan ikää en tiedä, kun otin hänet tänne 9 vuotta sitten, kun Iita olisi muuten lopetettu vanhassa paikassaan. Tanelin sitten ostin tänne Iitan kaveriksi. Iita on muninut joka vuosi, mutta tänä vuonna hän sitten innostui hautomaan munia :smt038 .
Pesässä on 10 munaa ja Iita on niitä nyt hautonut yli kahden viikon ajan ja Taneli on ulkona todella hermostunut, kun emäntä on vain pesällä.
Nyt kysynkin apua, että voiko meidän vanha rouva vihdosta viimein saada niitä kaivattuja hanhenpoikasia ?
Ja montako poikasta yleensä hanhet saavat, jos saavat ?
Ja jos meillä käy onni ja hanhenpoikasia tulee, niin mitä ruokaa annetaan hanhenpoikasille ?
Niin ja kuinka kauan hanhet hautovat ?

Kiitos jo etukäteen vastauksista :smt001
P.S. Minulle voi laittaa myöskin sähköpostilla tai yv:llä vastauksia !

Iloisin kesäterkuin,
Johanna
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Hanhen hautominen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Vau, eikö Iita ole aikaisemmin hautonut? Kyllä teille hyvin voi poikasia tulla.
Hanhen haudonta kestää 28-32 päivää. Meillä poikaset kuoriutuivat 34 päivänä, olin jo nostamassa emon pois pesästä kun alta löytyikin pikkuisia.
Hanhen paras ruoka on ruoho, jos hanhet pääsevät vapaasti laiduntamaan ei välttämättä muuta tarvitse. Kanojen poikasrehu käy hyvin alkuviikkoina mutta ei kovin pitkään liian proteiinipitoisuuden takia. Muutaman viikon jälkeen siirrytään viljaruokintaaan. Tuoretta vihreää kannattaa kerätä paljon. B-vitamiinin saanti, erityisesti b 3, pitää varmistaa joko oluthiivalla tai nestemäisellä valmisteella jos eivät laidunna vapaana.
Hanhille EI anneta mitään leipä- tai makaroonimössöjä, ne lihottavat turhaan.
Vihannekset ja juurekset sopivat hyvin sekä kuiva heinä joka pienille kannattaa silputa.
Meillä hanhet laiduntavat ja saavat illalla vähän viljaa kun ovat yöt sisällä.
Onnea Iitan haudontaan :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Yönsäde

Re: Hanhen hautominen

Viesti Kirjoittaja Yönsäde »

Hei,

Lämmin kiitokseni sinulle Maattari, kun vastasit viestiini/kysymyksiini :smt006
Ei ole Iita aikaisemmin hautonut, joten tämä on nyt aikamoinen ihme, kun hän "vanhoilla" päivillään innostui hautomaan :smt054 . Toivottavasti hautominen tuottaa tulosta !

Meillä saa Iita ja Taneli olla kokoajan vapaina pihamaalla ja yöksi ne tulevat sitten navetalle nukkumaan. Eli he saavat tuoretta ruohoa niin paljon kuin vain jaksavat syödä :). Lisäksi toki saavat rehua, kalkkia, kauraa ym.
Samoin myöskin meidän kanat saavat olla vapaina.
Osaatko muuten sanoa, että kuinkahan hanhet poikasineen tulevat kanojen kanssa toimeen, jos sattuisi, että Iita saa niitä poikasia ?
Ainakin tähän asti hanhet ja kanat ovat tulleet hyvin toimeen keskenään. Mutta eikös nuo hanhet tule vähän kiukkuisiksi, kun saavat poikasia ?

Kiitos vielä paljon hyvistä ohjeista sekä tsempeistä :smt001
Oikein ihanaa kesän jatkoa sinulle !
P.S. Ja minulle voi laittaa viestiä, jos tulee vielä jotain muuta hanhista ym.

Johanna
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Hanhen hautominen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä on kanat vapaana pihalla, hyvin sujuu. Hanhet ovat pomoja joita muut väistävät. Eivät nuo kovin kiukkuisia ole, vähän enemmän vahtivat nyt kun on poikasia.
Kerro sitten miten Iitan kävi :smt006
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Yönsäde

Re: Hanhen hautominen

Viesti Kirjoittaja Yönsäde »

Juu...ilman muuta kerron heti sinulle, että tuliko poikasia vaiko ei :smt001
Pidetään peukkuja, että niitä poikasia tulisi tai edes yksikin poikanen :smt041
Palaillaan :smt006
Yönsäde

Hanhi hautoo ja pesä vaihtaa paikkaa

Viesti Kirjoittaja Yönsäde »

Hei,

Minä se täällä jälleen ensikertalaisena kysyn neuvoa, nyt vain eri asiasta.
Eli tosiaankin meidän lemmikkihanhi Iita on hautonut kohta 3 viikkoa ja nyt vajaan viikon ajan hän on siirtänyt navetalla pesän paikkaa. Eli hautoo kokoajan eli on pesällä jatkuvasti, mutta parin päivän sisällä pesä siirtyy ? Onko tämä normaalia, että hanhi siirtää pesäänsä paikasta toiseen :smt001 ?
Tämä on niin outoa ja uutta sekä jännää asiaa minulle.
Kanathan hautovat kokoajan samassa paikassa ilman, että siirtävät pesää minnekään :smt005
Jännityksellä nyt odotan, että saadaanko me vihdosta viimein niitä ihania hanhenpoikasiakin :smt007

Terveisin,
Johanna
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Hanhi hautoo ja pesä vaihtaa paikkaa

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kerroppa tarkemmin miten se paikanvaihtaminen käypi? Kieritteleekö Iita oikein munant ja kaikki metrien päähän vai onko se koko ajan samassa pahnakasassa tms.
Yönsäde

Re: Hanhi hautoo ja pesä vaihtaa paikkaa

Viesti Kirjoittaja Yönsäde »

Hei,

Eli Iita on pesässä kokoajan. Nopeasti käy pihalla syömässä ruohoa ja jaloittelemassa ja palaa takaisin pesälleen.
Toki sisällä Iita varmaan(kin) syö rehua ym. ?
Pesä on siis kokoajan kasassa eli on ihan normaali olkikasa, missä on munat ja Iita niiden päällä :smt001 . Pesä on vaihtanut paikkaa kolme kertaa eli siirtynyt oikein kunnolla paikasta A paikkaan B, mutta pesä on kuitenkin kasassa ja munat tallella. En viitsi kauheasti käydä päiväsaikaan navetalla häiritsemässä Iitaa eli en ole itse nähnyt, että miten ihmeessä pesä on siirtynyt/tai siis miten Iita sen on siirtänyt ? Ja olisi kiva tietää, että onko tämä ihan yleistä hanhilla ? Vai onko meidän Iita vain jotenkin poikkeava, kuten hänen kasvattajansakin :smt002

Terveisin, '
Johanna
Viktoria

Re: Hanhi hautoo ja pesä vaihtaa paikkaa

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Meillä Elsa siirsi pesän entisen viereen hautomisen loppuvaiheessa. Luulen, että joku munista oli mätä ja mennyt rikki. Skånepariskuntamme sai tänä kesänä 10 poikasta, ennätysmäärä!
Kuinka monta poikasta teille sitten tuli?
Vastaa Viestiin