Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Harmillista kun on niin porukka hiljentyny täällä. Olisi kiva tietää miten muilla riikkien kasvattajilla on tämän kesän haudonnat sujuneet? Onko kostea keli häirinnyt? :smt006
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä on tullut kymmenkunta munaa kaiken kaikkiaan, mutta ei ole tytöt innostuneet haudonnasta ollenkaan. Just ajattelin että pitäisköhän silti laittaa koneeseen,
jotta suku jatkuisi.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Ei innostunut meilläkään itse haudonnasta, ja muut on niin nuoria. Jännä kyllä, voikohan tämä vaihteleva sää vaikuttaa jotenkin? Minä haudotin muutaman munan vain että sain kaksi poikasta. Melkoisia touhottajia ovat :smt055
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Nuki

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Täällä ei vielä haudota eikä munita, koska Julia on vasta vajaa parivuotias. Tarkoitus oli ensi kesänä haudottaa munia kanojen alla (tai tottakai Julia saisi itsekin hautoa halutessaan), mutta mulle tuli mycon pahalainen joten se siitä :smt009
Riikit on onneksi pysyneet terveinä, ja Romeon kesäkiukkukin on laantunut. Siitä tuli kesällä ihmeen kärttyinen ja pelkäsin, että muuttuiko nyt vallan vihaiseksi. Ehkä syynä oli heränneet hormonit ja turhautuminen kun tyttis on liian nuori poljettavaksi, mutta nyt tyyppi on taas normaali itsensä.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Voi ei, onpa harmillista. :smt009 Tuntuu lymyävän tuo myco nyt turhankin laajalla.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla on nyt ongelma meidän riikkipojan kanssa, tai ukko se jo on. Pyrstö ei ole vielä pudonnut vai sanotaanko sitä nyt laahukseksi. Poju on ainakin 10-vuotias, mutta on aina säännöllisesti syksyllä tiputtanut pyrstösulkansa. Nyt sillä on ainakin puolet vielä jäljellä ja uutta tupsua jo pukkaa päälle. Muuten ei mulla olisi ongelmaa, mutta kun lintula on sen verran pieni ja siis kapea, niin ressukan pyrstö on aina tiellä.

Myös toinen riikkitytöistä munii edelleen. Onkohan niillä tän oudon kesä-syksysään vuoksi hormoonitoiminta jotenkin sekaisin?
En mä kyllä ala sitä pyrstöä leikkaamaankaan, mutta varmaan pojuakin häiritsee kun se joutuu orrella aina kääntyilemään kun vien ruokaa tai putsaan pehkua
tai muuten olen sisällä. Siinä välillä lamput heiluu ja kanat hyppelee.

Eihä ongelma vielä ole suuri, mutta jos se talvi tulee ja ulkoluukku pitää sulkea, niin silloin alkaa toi pitkä pyrstö häiritä.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Kyllä mä uskoisin että kun sisätiloihin menee niin rupeaa loputkin karisemaan, tosin näppärästihän ne liikkuvat isonkin laahuksen kanssa ahtaissakin tiloissa! :smt001 Meillä puotti jo alkusyksystä laahuksen onneksi, kanatkin muni hirmu aikaseen kevättalvella ekat munansa! Varmaan ollu vaikutus tällä oudolla kesällä.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Siis ei hittolainen... miten sitä voikin ihminen niin ajatuksissaan pyöriä. Minä tajusin pari päivää sitten vasta että eihän minun nuori riikinkukko poikani olekkaan sen värinen kuin kaikki olettanut sen olevan... :smt003 :smt044 Kokok ajan minä sitä oon tuossa tuijotellu enkä ole älynny miettiä että no miksi se sävy ei ole jo vaihtunut!! :smt116
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Taas jatkan tätä yksinpuheluani, tajusin tuossa tosiaan joku aika sitten että yksi riikeistäni onkin ihan eri värinen kuin aluksi piti olla. Ja nyt se on varmistunut kun ensimmäiset silmäsulat on kasvaneet kunnolla, eli buford bronzehan sieltä tupsahtikin. Pitkään minä sitä kaulaa kahtelinkin että kylläpä se vaan tummuu ja syvenee tuo väri... :smt044 Ja totta kai tässä nyt sitten malttamattomana oottelee sen ajan päähän kun tuolle täysi laahus kasvaa. :smt054
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla taas toinen riikkityttö kuoli ihan yks-kaks. Onhan noi linnut jo vanhoja, meillä olleet yli kymmenen vuotta ja edellisessä paikassa ties kuika kauan.
Rouva vaan oli yhtenä aamuna kylpemässä, rauhallisena, ja kun menin tunnin päästä uudestaan kanalaan, niin olikin jo kuollut. En usko minkään taudin
olleen kyseessä, ihan vaan vanhuuten taisi mennä.
Täytyy vaan toivoa että jäljellä oleva pariskunta saa aikaan munia keväällä, silloin kyllä laitan koneeseen.

Muuten, ei ukon pyrstö ole vieläkään poissa, siellä se muiden asukkaiden seassa pyörii pitkän laahuksensa kanssa. Useimmin kyllä on orrella. Yritän sille
antaa herkuista osan munintakoppien päälle, jonne se ylettää orrelta. Kyllä se varmaan osaa syödä automaatistakin jos tulee nälkä. :smt002

Kanat ulkoilee vieläkin, kulkuluukku on päivisin auki, mutta riikit ei taida tykätä tästä ikuisesta sateesta. Täytyy muuten katsoa tuolta gallerian puolelta
onko sulla siellä kuvia tosta väristä.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Nuo kuolemat on kyllä aina ikäviä. :smt009

Jännä että sinulla ei vieläkään kukko ole puottanut laahustaan! Minulla kasvattelee sininen ja valkoinen molemmat vanhemmat kukot jo uusintakierrostaan. Menikö sinulla sillä kukolla miten pitkään ennen kuin kesällä oli laahus täydessä pituudessa?
Viimeksi laitoin kuvagalleriaani ihan vasta uusia kuvia riikeistä, ja siinä tummakaulaisin näkyy kans mikä on juurikin se buford bronze.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tälle keväälle on jo lastia koneeseen pakattu hautumaan, ekat munat ei olleet hedelmöittyneitä, mutta nyt löysin yhden hämähäkin! :smt041 Olen lisäillyt nyt sitä mukaa munia koneeseen kun niitä ilmaantuu, kaksi riikinkanaa munii, mustahartia ja bronze pied, ja kovat odotukset olisi tuon bronze piedin munien suhteen! :smt047
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä ei vielä munita, toivossa kuitenkin eletään, että sais jotain matskua koneeseen pikkuhiljaa.
Riikkiukko ei ole vieläkään vanhaa laahustaan pudottanut, siellä ne vanhat paljaat pyrstösulat on uusien alla, vielä vähän pidempinä
kuin uudet, jotka kasvavat varmasti viielä.
Onneksi ulkoilukausi on kunnolla lähtenyt käyntiin ettei tule kaikki linnut mäkkihöperöiksi sisällä.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Läpivalaisin munia, ja 4-6 kehittynyttä on! :smt041 :smt055 Kaksi epävarmaa "häränsilmää" kun niin tuoreita ovat, mutta neljä selkeästi kehittynyttä alkiota! Joka päivä tulee yleensä yksi muna kun kaksi kanaa ainakin munivat, mutta saas nähdä kuinka pitkään. :smt017
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kirjoitteleeko täällä enää muita riikkien pitäjiä?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Onnea! :smt041
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Vastaa Viestiin