Viiriäis kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

täällä minä vielä oon, emmä tätä jättäis :smt003 ei viel oo kuoriutunu et saas nähdä. 19.s päivä koneessa menossa. eilen ei ainakaa mitää merkkiä viel näkyny :smt012
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No viiruilla on kyllä hautoma aika 16-17.. Joten vaikuttas epäonnistuneelta.
Harmin paikka!!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No Tius!!?? Joko luovutit? Tuliko viiruja vai ei?
Muista kurkata niihin sisään, niin tietää suunnalleen missä vika!!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Voisiko joku vääntää mulle rautalangasta että miten ne viirujen sukupuolet tunnistaa sieltä takapuolesta? Siis minkäkokoinen sen nystermän pitäis olla ja onko se missä? Ja milloin se näkyy, siis minkä ikäisenä?

Meillä on 6 viikkosia viiruja monta ja sitten 3 pikkusen vanhempaa ja nuo sukupuoliasiat pitäisi nyt kai jo näkyä, mutta kun en vaan osaa. :smt017 Koko porukasta kiekuu vaan yksi, mutta pari muuta kukkoa olen erottavinani väristä. Suurin osa näistä on kuitenkin sen värisiä, että siitä ei voi mun ymmärtääkseni tunnistaa. Siis siitäkään en oo varma, mutta eikös se ole niin että vaan villiväriset tunnistaa siitä rinnan väristä ja muita ei? :smt017
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Yritin ottaa sulle kuvia viirujen per...tä mut ei oikein onnistunu.
Mut jos sä varovasti "raotat" sitä reikää, niin kukolta tulee sieltä nestettä (ei ole sper...) kanoilta ei tule!
Oliko tarpeeks vaikeesti selitetty :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jep, vain villivärisissä on se sukupuolisidonnainen väriero. 6-viikkoisilla kukoilla voi jo näkyä patti, mutta olen ollut huomaavinani, että se voi vähän viivästyä sen mukaan, millainen asema kukolla parvessa on. Jos parvella on jo johtajakukko, nuori kukko näyttäisi "näyttelevän" kanaa mahdollisimman pitkälle..

Mutta patti on siis kukolla peräaukon vieressä, se on aika punainen ja noin sormenpään kokoinen.
Viimeksi muokannut Mimmi, 30 Joulu 2008, 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Yhdeltä ainakin tuli sitä vaahtoa ihan vähän. Onko se patti siis ihan siinä ulkopuolella, niinkuin suoraan näkyvissä? Vai siellä reiän sisällä?

Ehkä noi muut sitten vielä leikkii kanaa, kun ne ei riitelekkään vielä yhtään ja se yksi taitaa olla kovin dominoiva kun kiekuukin jatkuvasti.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihan näkyvillä se patti on. Sen verran ilkeän näköinen, että luulis tulehtuneeksi ajokseksi, jollei tietäis, että viirukukolla kuuluu olla semmoinen :smt003
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Tai sitte on vaan käynyt niin uskomattoman hyvin että muut on kanoja :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

No sitten niillä ei vielä oo niitä patteja. :smt120 Kun en mä sellaisia nähny. Pitää kai odottaa vielä vähän ennenkuin jakaa tuota porukkaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en erottanut niitä patteja vielä 6viikkosilta. minusta ne kehitty vasta sitten kun ne kunnolla aikuistu. Eli kiekuivat ihan päntiönnään ja astuivat. Ja kanaltakin tulee valkoista vaahtoa pyllystä jos se on vasta astuttu.
Jos pataan olet laittamassa niin odota rauhassa vielä. Että varmasti erotat oikein. Minulla ne ainakin 7 viikkosena ei muuta tehneetkään kuin kiroilivat ja kirpoilivat!!
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kukoilta tulee kirkasta nestettä! Kanoilta saattaa tulla sitä vaahtoa.
Mä erotan kukot ja kanat ottamalla linnun käteen, kanat "lihavampia" kuin kukot.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä se patti on sellainen, että melkein säikähtää, kun sinne peräpäähän vähänkään kurkistaa. Ei sitä mitenkään etsiä tarvitse!

Ja tosiaan rakenteesta: kukot ovat hoikempia ja korkeampia (siis tavallaan pidempiä) ja liikkuvat pystymmässä. Kanat ovat rakenteeltaan pyöreitä ja liikkuvat matalampana niin, että jos piirtäisi selkää myöden viivan, se olisi melkein vaakasuorassa. Mutta näitä havaintoja varten niitä pitää tarkkailla aika paljon.

Itse olen odottanut aina varmistukseksi kiekaisuja ja poiminut sitä mukaa kiekujan eri häkkiin, kun näen varmuudella, kuka se oli. Sitten yleensä seuraava kiekuja aloittaa, kun huomaa, että edellinen läks. Sitten lopulta on toisessa häkissä kukot, toisessa kanat. Sitten kukkohäkin sisältöä jakamaan: "siitoskukko, pataan, pataan, siitoskukko, loput pataan.." :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en kyllä löytäny patteja 6viikkosilta, enkä erottanu vaikka oli ihan piirrustus mistä kattoa...
Ja nuo erot muutenkin tulee minusta vasta sitten vähän vanhempina selkeämmin esiin.
Itse en uskalla, muuten kuin kiekaisusta erottaa alussa.
Aikuisen kyllä erottaa, mutta en nyt osaa sanoa millon ne on aikuisia. olisko vaikka 10 viikkosina??
Eli tarkotan ikää kun eivät enää kokakaan kasva?

Nyt on samassa aikuinen kana ja 7 viikkoinen ja heillä on yhä kokoeroa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vaahtoa meillä on tullut vain kukoilta...mutta ei niiltä mitään nestettä ole tullut. Kanoilta ei oo tullut muuta kuin kakkaa ja munia...ei vaahtoa eikä nestettä. Aikoinaan kun sukupuolitunnistelin omiani, niin sain ohjeeksi puristaa varovasti peräaukon ympäriltä (klo 3 ja 9) ja vaahto sitten paljasti kukon. Mutten väitä vastaankaan etteikö vasta astutulta kanalta vaahtoa voisi tulla :smt003 Se on kyllä fakta, että vain kukko sitä vaahtoa tuottaa.
Vastaa Viestiin