Viiriäis kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

heksi

Viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja heksi »

Eli olen harkinnu jostakin kumman syytä hankkia viiriäisiä, eikä tämän foorumin lukemin ainakaan hidastanut yhtään halua hommata niitä.

Eli pistän tähän nyt muutaman kysymyksen jos vaan sopii.

1. Kauanko viiriäiset elävät ja kuinka pitkään ne munivat?

2. Kuinka ison häkin n 5 kanaa+ kukko tarvitsevat? Entäs jos ostankin 10 kanaa niin montako kukkoa ja kuinka iso häkki?

3. Mitä viiriäisille voi syöttää, meillä on ennestään kanoja ja niille annetaan kauraa ja kaikkee jämiä joten viiriäisille samalla tavalla? ..vai

4 Mikä on paras paikka viiriäisille olla? vaihtoehdot on hevostallin käytävä (käy aina kovilla pakkasilla päivät miinuksella muutaman asteen), kanala (aina +) vai sitten talossa huoneen lämmössä samassa huoneessa kuin nukutaan?

5. Mikä on helpoin tapa aloitta viiriäis harrastus(jos sitä voi harrastukseksi kutsua) eli ostanko täyskasvusia viiruja vai munia joista (yritän) haudon poikasia?

6. Mikä on paras vuodenaika alotta kasvattamaan niitä, esim ostanko heti syksyllä vai odotanko kevääseen?

7. Kuinka paljon 5kanan ja 1 kukon ylläpito maksaa kuukaudesa (ruokia tarkotan)ja kuinka paljon aikaa ne vaativat päivittäin?

8. Kuinka pitkään munat säilyvät?

9. Kuinka kauan siitos munia voi pitää että ne "kuoleennu" parempaa termiä en keksiny, ja kuinka lämpimässä niiden pitäisi olla?


Siinä nyt oli suurimmat polttavat kysmykset joita keksin, lisää saattaa tulla mutta tuossa nyt nuo on.

Kiitän jo nyt vastanneille.

Lisää kysymyksiä:

jos teen häkin joka on n. 1,7 m pitkä ja 60cm syvä niin kuinka monta viirua sinne voi silleen hyvin majotta, olisko 10 hyvä määrä, vai vähemmän? Jaanko häkin puoliksi ja 1 kukko ja viis kanaa molemmille puolille? vai siten että 10 kanaa ja 1 (vai 2) kukko siihen pitkään aitaukseen.
Viimeksi muokannut heksi, 12 Elo 2008, 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Viirut ovat mukavia ja aika helppohoitoisia...minusta niiden pahin puoli on se, ettei ne juurikaan kesyynny. Muina miinuksina voisi mainita sen, että vaativat tiiviit (=karkuuvarmat ja pedon pitävät) häggyrät.
Koetan jotain vastausriviä laatia oman vähäisen kokemuksen pohjalta---muut sitten korjaa ja täydentää!

1. Aika lyhytikäisiä ovat, elävät vain muutaman vuoden. Ensimmäisenä vuotena munivat ahkerasti-lähes päivittäin ja pitkään, mutta jo toisena vuotena muninta on harvempaa ja kausi jää lyhyemmäksi. Tämän pidemmälle mulla ei ole kokemusta...

2. Mitä isompi tila sen parempi! Mutta virallisesti viiriäisiä saanee pitää tosiahtaasti:
http://wwwb.mmm.fi/el/laki/f/f23.html#Liite%207%20
eli
Linnun pituus 16-20cm
Pinta-ala 0.31m²
Pinta-ala ryhmässä pidettävää lintua kohden 0.04m²
Lyhyemmän sivun pituus 0.45m
Korkeus 0.6m

3. Aikalailla samat sapuskat kuin kanoille, mutta viiriäinen on niin pieni ja pieninokkainen, että ruuan koostumuksen olisi hyvä olla pienempää kuin kanoilla. Esim. kokonaiset jyvät meillä jää lähes koskematta. Kanojen täysrehu on kaikista helpoin viiruruoka---siinä on myös kalkki mukana. Kalkiksi käy mm. poikaskalkki, itse pienennetty kanankalkki tai simpukankuorirouhe.

4. Noista vaihtoehdoista keskimmäinen. Pakkasella muninta tyrehtyy ja vesiä joutuu tarkkailemaan jäätymisen takia usein. Huonelämpötiloja tarvitsevat vain siniviiriäiset, mutta nämä japaninviiriäiset pärjäävät mainioisti samoissa oloissa kuin kanat.

5. Viirujen haudonta ja poikasajan hoito on tarkkaakin tarkempaa, joten osta mieluiten semmoisia, joista saa jo sukupuolet selville=noin kuusiviikkoisia.

6. Heti, kun vaan löydät---niitä on aika vaikea saada!

7. Aika vähän ne syövät, mutten ole ikinä laskenut, että paljonko menee rahaa ruokaan...todella vähän kuitenkin. Lisäksi sitten kuivikkeet ja niitäkään ei paljon kulu. Päivittäinen hoito: vaihtaa veden+tiskaa vesiastian, tankkaa ruokakupin, kerää munat ja tarkistaa, että kaikki ovat terveennäköisiä. Muutama minuutti. Silloin tällöin vaihtaa kuivikkeet...esim. kerran kuussa.

8. Ei ne kovin kauan säily, kun ovat niin hyviä! Heh-säilyy ne jääkaapissa useamman kuukauden.

9. Viikon tai kaksi ja lämpötila voisi olla reilusti viileämpi kuin asuinhuoneessa, mutta reilusti lämpimämpi kuin jääkaapisa. Öh---jotain 10-15?
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Jos haluaa kesympiä viiriäisiä, kannattaa hautoa itse ja kasvattaa ne vaikka keittiössä niin tottuvat kaikkeen. Ja ottaa sellaisista emolinnuista jotka eivät ole hirveän säikkyjä. (Olen aiemmin todennut että valkoiset viiriäiset ovat jostain syystä kesympiä mutta en tiedä onko kaikissa "sukulinjoissa" näin. Meillä valkoiset syövät kädestä ja antavat ottaa kiinni, muut eivät).

Viiriäiset tosiaan syövät suhtkoht vähän ja 40 kg säkki pikkupunahelttaa ei paljon maksa... ja riittää 6 viirulle tosi pitkäksi aikaa. Lisäksi kalkkia ja hiekkaa, niin se on siinä. Kesällä voi antaa silputtua tuoreravintoa (apilaa, vesiheinää jne.). Kauraa ne eivät syö, eivät meillä ainakaan. Heinänsiemenistä ja muista pienistä siemenistä tykkäävät. Olen koettanut monia kotipöperöitä ja jos rehua on tarjolla, eivät muuhun juuri koske.

Kannattaa ehdottomasti hankkia juoma-automaatti niin hoito on helppoa. Sellainen automaatti mihin saa limupullon alaspäin maksaa pari euroa. Muuten vesiä joutuu puhdistelemaan tosi usein.

Yksi juttu mitä kannattaa tarkkailla on jalat eli viiriäisten uloste saattaa tarttua niiden jalkoihin ja siihen alkaa kertyä sellainen pallo ja jalat pitää puhdistaa.

Viirut ovat niin lyhytikäisiä (2-3 v.) että ne kannattaa uusia vuosittain (keväisin). Lintujen vanhetessa muninta vähenee ja hedelmällisyys laskee reippaasti, joten jos aikoo uusia kantaa omista, ei kannata viivytellä liian kauaa.

Ja tosiaan, häkki saa olla vaikka kaksinkertainen myyräverkko jos viirut laittaa ulos... niin moni peto himoitsee niitä :smt012

Mä aloitin viiriäisharrastuksen ostamalla hautomakoneen. Oli todella mielenkiintoista hautoa tipusia. Mutta jos moiseen aikoo ryhtyä, pitää ottaa ensin selvää hautomisesta ja tipujen hoidosta. Jotain vanhoja kuvia tipuista löytyy tuolta http://groups.msn.com/sani313/viirut.msnw?Page=1 sivulla 2 on sitten aikuisia.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hyviä vastauksia oletkin saanut, mutta lisään pari omaa lyhyen kokemuksen tuomaa kommenttia..

Häkki kannattaa rakentaa sen kokoiseksi, että siinä pärjää haluamasi porukka olipa niitä 5 tai 15. Nuo minimikoot on ihan surkeita. Häkkiä on mukava sisustaa ja laittaa linnuille sokkeloita ja tasoja ja kylpypaikkoja ja muuta viihdykettä. Älä tee kuitenkaan niin isoa, ettet sitten jaksa sitä putsailla. (Mulla on leveys 120 cm, josta puolet avattava luukku, syvyys 60 cm, että käsivarsi yltää takaseinään saakka ja korkeus 60 cm.)

Mä aloitin ostamalla hautomakoneen ja kokeilemalla haudontaa.. Suht huonoilla tuloksilla. Sillä on kuitenkin päästy alkuun ja jos on tuuria / hyvä hautomakone / pitkäjännitteinen ihminen, voi hautomisen varmasti oppia. (Itselläkin on taas satsi koneessa.. huoh!) Itse hautomalla tuo jokavuotinen kierto on helpoin toteuttaa. Muuten väki ja munat vähenee ja taas etsit uusia viiruja ympäri Suomen niemeä.

Ja ihan PS:nä, että mullakin on valkoinen kesyin. Mutta muutkin antaa kyllä ihan hyvin kiinni jne, kun niitä käsittelee säännöllisesti.

Onnea uudelle harrastukselle!
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Tosi kätevä vinkki puhdistukseen: kannattaa tehdä häkin pohja verkosta. Häkkiä nostamalla purut ja jätökset tippuvat pois (sisätiloissa häkin alla voi pitää vaikka pressua... meillä on sellainen vanerilaatikko). Sitten vaan uutta purua tilalle ja vanhat kompostiin. Hommaan ei käy kutterinlastu vaan sahanpuru... ja sahanpuru onkin siisteyden kannalta paras kun sitoo ulosteet parhaiten. Tuohon systeemiin päädyttiin siksi että kattoluukun kautta purujen poisotto aiheutti paniikkia ja oli muutenkin hankalaa (viirut lentävät tosi hyvin, kannattaa muistaa se...). Uudessa häkissä on kyllä edessäkin luukku, mutta siitä koko pohja-alan poisto on hankalaa.

Ja kylpypaikaksi kannattaa laittaa sellainen pyöreä leivontakulho minne laittaa vaikka hienoa rantahiekkaa tai puhallushiekkaa. Linnut kylpevät siellä innolla ja hiekka ei lennä pois vaan palaa kipon pohjalle. Muuten joka paikka on hiekassa.

Häkin tekoon ei kauaa mene: tekee rimoista kehikon, leikkaa myyräverkosta sopivat palat ja napsuttelee niittipyssyllä kiinni. Meillä 10 viiriäiskanaa + kukko olivat talven 130 cm pitkässä ja muistaakseni 60-70 cm korkeassa häkissä.
heksi

Viesti Kirjoittaja heksi »

jos teen häkin joka on n. 1,7 m pitkä ja 60cm syvä niin kuinka monta viirua sinne voi silleen hyvin majotta, olisko 10 hyvä määrä, vai vähemmän? Jaanko häkin puoliksi ja 1 kukko ja viis kanaa molemmille puolille? vai siten että 10 kanaa ja 1 (vai 2) kukko siihen pitkään aitaukseen?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Viiräiskukot pärjäävät samassakin porukassa, kun on vain tarpeeksi kanoja. Eli samaan kaikki vain.
heksi

Viesti Kirjoittaja heksi »

ja onko n 10 kanan ja 2 kukon hyvä olla siinä sen kokoisessa häkissä?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Minimisäädösten mukaan siinä sais pitää 25 lintua, joten varmaan tuplatila/lintu on ihan mukava!

Mulla on tällä hetkellä 5 viirua tuossa mainitsemassani häkissä ja tilaa tuntuu kyllä olevan todella ruhtinaallisesti! Kyllä sinne toinen mokoma menisi ihan hyvin ja sulla on vähän isompikin tuo häkki.
heksi

Viesti Kirjoittaja heksi »

onko nuo pienet hautomakoneet tuon 160-170 e halvimmillaan? katoin tuolta jostain ruotsalaisesta nettikaupasta niin siellä oli vissiin halvin 167e. Mistä sinä ostit sen sun koottavan hautomakonees, kun luin täällä jostain topicista että olisit maksanu vain 50€ siitä
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Noista kukoista sen verran että jos haluaa rauhallista menoa niin kannattaa ottaa vain yksi kukko. Jotkut kukot voivat olla samassa (jos ovat veljeksiä ja tottuneet) mutta mulla moinen ei ainakaan onnistunut veljeksienkään kanssa. Ja jos kukkoja on kaksi, ne saattavat pitää enemmän ääntä elikkä "kiroilevat" kilpaa keskenään. Ja mä ajattelisin niin että ylimääräinen kukko on joka tapauksessa vain riesaa ja kuluja kun eihän se muni... saavat kanatkin olla enemmän rauhassa.

Yksi kukko ei jaksa hedelmöittää kaikkien kymmenen kanan munia, mutta tekee sitten niin että erottaa väliseinällä 5 kanaa kukon seuraksi siitosmunien keruun ajaksi.

Mulla on keväinen pulska nuori kukko ja se on todella innokas kanojen suhteen. Kanoja on nyt 9 ja puolella niskat kynitty kun kukko pomppii selkään niin ahkerasti. Munia tulee 8 päivässä vaikka nämä kanat munivat jo toista kesää.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Oliko tuo hautomakonekysymys multa? En mä noin edullisesti sitä saanut.. Siellä, mistä tilasin, oli edullisimmat noin 80 €, mutta mun kone oli muistaakseni satasen pintaan. (En oikeasti muista enää..)

Laitan yksärillä yhteystiedon, kun ei taida saada mainostaa??
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Mimmi, sano vaan julkisesti mistä tilasit kun muakin kiinnostaa. Onhan täällä moni mainostanut nettikauppoja ja jotkut ihan foorumin ihmisten omia nettimyymälöitäkin :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, se on se Krister Svanback, joka tuo maahan kolmea hautomakonemerkkiä. Mutta s-postiosoitetta en saa nyt tähän hätään kaivettua, kun tuo suomi24 on jäähyllä.. Lisään osoitteen tähän sitten, kun sen saan.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Ahaa... joku taisikin jo ehtiä mainostaa tuota täällä aiemmin :smt001 http://www.munanetti.power-forums.com/h ... t2372.html
Vastaa Viestiin