Viiriäis kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minä tilasin myös omani Covatutto 24 koneeni häneltä. Voin etsiä tuon sähköposti osoitteen jos joku sen haluaa ja laita vaikka yv tulemaan kun en tiedä saako sitä kuin mainostella.. :smt017
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Mä luulin että se oli joku nettikauppa joka sitä möi, siksi sanoin että saa mainostaa. Mutta jos se on yksityinen ihminen (eikä hänellä ole koneita mainostavaa nettisivua tms.), ei ehkä välttämättä arvosta sitä että sähköpostiosoitetta levitellään. Tulee vähintään roskapostia jos ei muuta. Mulle saa laittaa yv:nä osoitteen :smt001 kiitokset!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäkin tulen tähän ketjuun kyseleen viiruista. Ollaan päätetty, että koitetaan saada munia, heti kun hautomakone on meillä ja testattu.
Eli minulla on kokemusta jotain 10 vuoden takaa. Ja paljon on unohtunut.
Nyt sellanen kysymys, kun jossain joku puhui viirujen syövän heinänsiemeniä!?
Niin lapset keräs mulle heinänsiemeniä ja itse riipiin piharatamon siemeniä tuossa terassilla istuessani. Olis tieten pitäny etukäteen kysäistä, mutta mitäs olette mieltä, käykö ratamon siemenet?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ihana, kun jotkut ihmiset on niin viitseliäitä ja omavaraisia.. Minä se vain ostelen heinänsiemeniä pusseissa.. :oops: (löytyihän se kadoksissa ollut hymiö!)
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Ratamo ei ole myrkyllinen mutta ne siemenet ovat ulostuslääkettä :smt005 En tiedä toimivatko ne sitten linnuilla samalla tavalla kuin ihmisillä:
Ratamon siemenet ovat limaiseksi turpoavan pintansa vuoksi tehokasta ulostuslääkettä. Apteekeissa ulostuslääkkeenä myytävä psyllium on aasialaisen rohtoratamon (Plantago psyllium) siementä. Niiden limautuminen on ratamoista kaikkein voimakkainta, ja niitä käytetään kroonisen ummetuksen hoidossa.
Vaikka viirut rakastavat pieniä siemeniä, ne ovat aika kalliita syöttää valmiina ostettuna ja itse vaivalloisia kerätä. Mä annoin tässä joskus sellaista heinäpeltoon tarkoitettua siementä jonka hinta oli kyllä moninkertainen rehuun nähden. Enkä usko että ravintosisältökään on välttämättä kummoinen. Mutta jos omistaa pystyyn kuivanutta, tuleentunutta heinäpeltoa niin sinne vaan puimurin kanssa :smt002 siinä saisi säkillisen kerralla. Mutta välipalaksihan ne siemenet muutenkin ovat, ei pääruuaksi. Tykkääväthän ne jauhomadoistakin :smt003 mutta kukapa jaksaisi niitäkään paljoa viljellä. Mä syötin jauhomatoja silloin kun olivat tipuja ja yritin kesyttää tarjoilemalla kädestä herkkuja.

Heinänsiemeniä ostaessa kannattaa ehdottomasti tarkistaa ettei niissä ole mitään peittausaineita. Ellei välttämättä halua myrkyttää viirujaan ja itseään (munia syömällä)...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Äitiltä kysyin ja äiti sanoin syöttäneensä ratamonsiemeniä.
Minulla kasvaa sellaista jättimäistä ohdaketta, hitsi kun en muista sen nimeä. Mutta se on oikea hirviökasi :)Kasvaa miehen korkuseksi ja lehdet kuin raparperillä.
Sen siemeniä viherpeipot rakastaa. Siksi annan niiden kasvaa pellolla ja ojissa ihan rauhassa. Syksyllä tulee valtava lauma peippoja evästään. Taidan kerätä niitäkin syksyllä talteen. Niitä ei tarvi kuin ravistella vaikka lehden päällä.
Koitan keräillä niitä vielä vähän ja sitten pikkumäärillä testailla.
Ensi keväänä pitää vissiin jonnekkin läntillinen kauraa istuttaa :)
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Nuista jauhomadoista minulla on pienet viljelmät niistä; nimittäin nuille gekkosille. Eivät kyllä vielä oikein tuota mitään kun on vasta laitettu, mutta kun ja jos alkaa tuottamaan ja niitä tulee paljon niin voin syöttää sitten nuille viiriäisille. Oli hyvä vinkki. :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olen kerran niistä jauhomadoistä vähän lukenu, kun meillä oli hamsteri. Hamsterit kuulemma rakastaa niitä.
Mutten saanut mistään sitä alkua. Mistäs sinä sen viljelyn hankit ja onko ne kovin ällöjä?
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Yhdeltä tutulta jolta ostin leopardigekonkin. Eläinkaupat myyvät gekoille ruaksi jauhomatoja yms. Kannattaa kysellä niistä ja sellaisista kaupoista tietenkin missä myydään gekkoja. :smt002
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Ne jauhomadot ovat kovakuoriaisten toukkia eli se viljelmä ei ole pelkkiä matoja vaan myös ällöjä kovakuoriaisia mitä ei missään nimessä saa päästää tuholaisriesaksi kämppään tai kanalan pehkuihin. Eli madot on syötettävä viiriäisille niin ettei niitä pääse kaivautumaan puruihin. Mun viirut iski matoihin niin innolla kiinni, että niitä lenteli sitten ties minne ja oli pakko lopettaa matotarjoilut. Ja kun luonnostakin löytyy ötökkää niin miksi turhaan viljellä.

Itse viljelmä oli sellaisessa isossa faunaboxissa (muovilaatikko) mitä eläinkaupoissa myydään. Alusta oli kaurahiutaletta ja mysliä :smt003 ja siellä ne eleli. Lisäksi annettiin tuoretta ruokaa (salaattia, vihanneksia tms.) siihen pinnalle.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Aivan, eli luultavasti mulla olis kohta jauhomato invaasio koko talossa... Taidan jättää väliin. Hamsteri olis ollu herrasmiesmäisempi ruokatavoiltaan.
Ja ulos on tarkoitus kesäksi tehdä kunnon häkki, joten tonkikoot sieltä sitten koppiaisensa :)
Kun nyt saisi niitä viiruja. Jos jollain on tarjota siitosmunia niin laittakaa yksäriä tai vaikka tähän!
Täällä on innokas keinoemo!!
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Laittaisiko joku myös minulle Krister Svanbäckin s.postiosoitteen yksityisviestinä?
Hautomakoneelle olis tarvetta, kun taitaa nuo tiitiäiset jäädä pysyviksi lemmikeiksi taloon. Uusia viiruja on vaan aika hankala löytää/pitkän matkan päässä, olisi kätevämpää laittaa haudontakone pörisemään tarpeen vaatiessa. Siitosmunia kun osaa myös posti kuljettaa toisin kuin "valmiita" viiruja.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Nuita kuoriaisia ja matoja taitaa olla vähän kaikilla niillä joilla liskoja/ gekkoja jotka niitä syövät. Tulee nimittäin halvemmaksi itse niitä kasvatella mitä ostella eläinkaupausta. Ei ne loppujen lopuksi niin "kauheita" ole. Ja nehän eivät lennä vaan pysyvät kiltisti siinä astiassa mihin ne laitetaan. :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tuolla Kristerillä on valikoimissaan (omien sanojensa mukaan):

Englantilaiset ECOSTAT
Saksalaiset JAEGER & PFROMMER
Italialaiset NOVITAL COVATUTTO
Kaikki soveltuu harrastekäyttöön noin 10 eri kokoa manuaalista täysautomaattiseen. Hinnat alkaen 87.50€ ja kaikkia löytyy heti varastosta, kuitenkin rajoitetusti.

Ja sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi ja loppupääte on gmail.com. Ja vaikka nimi tosiaan on Svanbäck eikä Svanback, niin kuin mä kirjoitin, niin sähköpostiosoitteessahan se on ilman äätä.

Oliko tarpeeksi hankalasti sanottu? :smt002 :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Miten sillä Tiuksella meni haudonta???
Tuliko viiruja vai ei.. Ei saa kadota tuollai palstoilta :)
Vastaa Viestiin