Viiriäisten haudonta jutut tänne!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

minkuliini

Viiriäisten haudonta jutut tänne!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Ajattelin aloittaa uuden ketjun koskien viiriäisten konehaudontaa, ja tottakai luonnollistakin! Eli olisi kiva kuulla miten haudonnat ovat menneet. Vinkkejä ja tipsejä! Lämpötiloista, kosteuksista Ym. kokemuksista voisi myös kirjoitella. Kiinnostaisi kovasti myös erilaiset kone merkit ja niiden toimivuus, sekä myös itsetehtyjen koneiden rakentelu ja niksit. Eli siis kaikki mahdollinen viiriäisten haudonnasta tänne :smt005
Itse en ole vielä hautomahommiin alkanut, mutta kovasti kiinnostaa ja tulevaisuudessa kyllä itsekin aijon hautomon ostaa
smh

Re: Viiriäisten haudonta jutut tänne!

Viesti Kirjoittaja smh »

Mulla on Covatutto 24 digi ja se on toiminut mielestäni ihan hyvin, tosin muista merkeistä ei ole kokemusta, eikä kovin monesta haudonnastakaan :)

Tossa Covatutossa ei ole ollenkaan kosteusmittaria, joten ehkäpä sellaisen jossain vaiheessa vois hankkia ihan vaan mielenkiinnosta. Siinä on vaan sellainen kaukalo, johon lisätään vettä tarpeen mukaan (kuivaksi ei saa päästää ja noin 2-4 päivän välein lisään vettä). Paria, kolmea päivää ennen oletettua kuoriutumista olen viimeisen kerran lisännyt haaleaa vettä koko sen kaukalon täyteen ja olen hiukan roiskassut pohjallekin, jottei enää tarvii avata konetta.
Lämpötilan kone pitää tasaisena, 37.8 astetta on oletuksena siihen laitettu ja sillä olen hautonut.

Ekasta satsista kuoriutui 18 munasta 11 viirua (postitettuja munia), toisesta haudonnasta kuoriutui ihmeitten ihmeeksi 7 (en muista enää munien koko määrää), kun nuo mun kanat ja kukot oli aivan liian nuoria kirjojen mukaan tehdäkseen pikkuviiruja :)

Nyt ois parikymmentä munaa hautomossa taas ja ens viikonloppuna pitäis herrasväen kuoriutua. Tuun sitten kertomaan, tuliko mitään :)
smh

Re: Viiriäisten haudonta jutut tänne!

Viesti Kirjoittaja smh »

17 pikkuviirua kuoriutui eilisillan ja aamyön aikana, neljä munaa jäi kuoriutumatta, joten aika hyvä prosentti!

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Viiriäisten haudonta jutut tänne!

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

En tietenkään viitsi yllyttää, mutta jos haluaa viiriäisten (riippuen lajeista) haudonta-/hoito-/ruokinta yms. hoito-ohjeita niin tuo kirja josta olen maininnut tuolla "STRUTSIN RUOKINTA"-osiossa on täydellinen, siinä kun näet mainitaan parhaimmat haudonta-tulokset yms, yli 30-vuoden ajalta joka ikisen "lintuheimon/suvun"-osalta, ja siitä myös kuuluu SUURI KIITOS HILTA HELIKOPTERILLE, joka laittoi videon sinne, kyseisestä kirjasta joka pitäisi olla jokaisella "lintutarhurilla"! P.S. Löytyy käytännössä kaikki viiriäislajit (risteymiä ei lasketa mukaan!).
minkuliini

Brinsea mini ecolla viiriäistipuja!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Nyt Se alkaa, ekat konehaudonnat! Tarkoitukseni olisi saada virkku tipuja! Kone on Brinsea mini eco, joka nyt hurisee koeajoaan keittiön pöydällä :smt038 Ostin vielä irrallisen lämpö-kosteusmittarinkin, ja nyt sitten säädetään arvot kohdilleen. Onko kokemuksia kyseisestä laitteesta? Itselläni homma ihan harraste tasolla, joten hirmu kallista konetta en raaskinut ostaa... Lisäsin vettä vain toiseen vesisäiliöön (ohjeen mukaan) ja nyt näyttääpi jo 51%! Mikä olisi optimaalinen kosteus viiriäisien haudonnassa, ja sitten kuoriutumisvaiheessa? Olen kuullut että liika kosteus olisi haitaksi... Koneen käyttöohje sanoo, että 40-50% olisi hyvä kosteus siipikarjalle ja sen saavuttaa täyttämällä vain 1 vesisäiliö. Neuvokaas mulle tuo kosteus judanssi viiriäismunien kohdalla oi te viisaammat :smt017 Huomenna lähtee munaset koneeseen ja säädöt olisi hyvä olla kohdillaan. Jänskättää kyllä että mitäs tästä nyt tulee! Toivottavasti kohta saadaan uusia tipuja taloon!!! :smt050
Muffe

Re: Brinsea mini ecolla viiriäistipuja!

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Onnittelut näin ekana kun pääset haudonta hommiin :smt038 Älä päästä vaan kosteutta nousemaan tuosta enempää. Mieluiten alle 50 olis hyvä. Muuten jää ruskuaispussit ulos kuoriutumisen aikaan ja tiput kuolevat muniin. Alku vaiheessa mieluiten alhainen kosteus. Se ei tee vahinkoa niinkään. Kerrohan sitten paljonko munia meni koneeseen ja paljonko pikku töppös paria kuoriutui! :smt060
minkuliini

Re: Brinsea mini ecolla viiriäistipuja!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Munia meni koneeseen 26kpl. Kosteuden sain laskettua reiluun 40%. Lämmöt sain pysymään 37,7. Nyt odotellaan innolla jo uusia tulokkaita! Läpivalaisua ajattelin myöhemmin kokeilla, jahka onnistuu kun munsut ovat niin laikukkaita... Ilmoittelen heti kun uusia käänteitä ilmassa!
Muffe

Re: Viiriäisten haudonta jutut tänne!

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Kannattaa odottaa munien läpivalaisua tuonne 10päivän kohdalle. Näkee sitten varmaksi missä on jo kunnon tipu ja tyhjät erottaa selvästi. Täällä jäntskätään kun tiistaina pitäisi kuoriutua tipuja :smt050
minkuliini

Re: Viiriäisten haudonta jutut tänne!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Yritin äsken läpivalaista munia, takana 3vrk haudontoja. Ei noista virkku munista kyllä näe yhtään mitään! Vaaleammissa munissa näkyi joku varjostuma, selkeästi tummempi kohta... tummista ja laikukkaista ei näkynyt mitään. Odottelen nyt rauhassa tuohon 10 päivään ja katson sitten uudelleen :) Ajattelin vain että vois alkuvaiheessa nakella tyhjät munsut pois ja laittaa uusia tilalle. Lämmöt koneessa 38 tienoilla ja kosteus hiukka yli 40%. Nyt kun jaksais odotella :smt005
Kysymys: onko väliä miten tiheässä munat on haudontakoneessa näin alkuvaiheessa? Pitääkö niillä olla "omaa tilaa" vai voiko munat koskettaa toisiaan....
minkuliini

Viiriäisen munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Milloinkas on paras päivä läpivalaista konehaudottuja viiriäisen munia? Itselläni on nyt viides haudontapäivä aluillaan, enkä ota noista munista selvää!!! Osa näyttää jo verisuonistolta, osassa näkyy suuri tumma laajentuma, parista ei näy ollenkaan läpi ja osassa näkyy vain pienempi tumma läntti (keltuainen killumassa?) Käytössäni on Brinsean läpivalaisin. Nuo munsut on niin kamalan kirjavia ja erinäköisiä toisistaan... Milloin voin varmuudella erottaa tyhjät (kuultaa läpi vihreänä) ja nakata pois? Milloinka virkun munan pitäisi näyttää "kokonaan mustalta" että tietää sisällä olevan elämää!? Kertokaahan vielä te viisaammat ja kokeneemmat mulle tämä läpivalaisujutsku :smt006
smh

Re: Viiriäisten haudonta jutut tänne!

Viesti Kirjoittaja smh »

Onnea minkuliinin haudontaan :smt038

Mulla on ollut aika tiheässäkin noi munat, tais olla neljässä rivissä ja silleen peräkanaa ne kyllä oli. Tossa Covatuttossa on koneellinen tuuletus, joten tiedä sitten olisko sillä ollut väliä, miten ne siellä oli, mutta pidin ne aikalailla keskiosassa ja keskivaiheessa siirtelin reunimmaiset munat keskelle.

Jaa niin, sittenkun pikkuriiviöitä poksahtelee ja olet valmis ne laittamaan hautomosta pois, niin omasta mielestä ihan paras alusta piiperöisille on froteepyyhe. Askartelin vanhasta reunoista rispaantuneesta kylpypyyhkeestä 4 kappaletta, just tohon muovilaatikon pohjalle sopivaa palasta ja huolittelin reunat, ettei pikkuiset saa nypittyä langanpätkiä. Aluksi käytin talouspaperia, mutta se oli tolle 17 porukalle liian huonosti imevää, kun sellainen porukka tuhrii aika nopeesti alustan :smt003

Vaihdan pyyhealustan joka päivä ja kolmen päivän välein pistän likaiset alustat 90 asteen pesuun :)
minkuliini

Re: Viiriäisten haudonta jutut tänne!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Nyt meneillään haudonnan 12 päivä!!! Läpivalaisin munat, ja 24 on loppusuoralla :D 6 munaa olen matkan varrella tyhjinä nakannut pois... Nyt odotellaan ensiviikon alkua ja ekaa kuoriutumista! Täytyy vielä tipujen terraario fixailla valmiiksi.
smh

Re: Viiriäisten haudonta jutut tänne!

Viesti Kirjoittaja smh »

Viimeiset päivät on hankalinta odottaa :)

Mulla kävi kans edellisen haudonnan kanssa niin, että kuoriutuivat sunnuntai-iltana ja maanantaina, joten oli pakko jäädä 'äitiyslomalle' maanataiksi ja tiistaiksi :smt003 Onneksi työnantaja oli ymmärtäväinen :smt004

Laitahan sitten kuvia pikkupiiperöistä, ne on niin suloisia ekat päivät :smt054
smh

Re: Viiriäisten haudonta jutut tänne!

Viesti Kirjoittaja smh »

Löysin pikkuviirujen sukupuolentunnistusohjeen netistä, mutta mun viiruille jo liian myöhäistä, joten voisitko minkuliini tsekata, pitääkö tuo video paikkaansa? Sulle, kun ihan kohtapuoliin kuoriutuu pikkuisia :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZGYP3dUaVrQ
minkuliini

Re: Viiriäisten haudonta jutut tänne!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Hyvä löytö tuo video! Vko 40 alussa kuoriutumiset, joten lähellä ollaan. Täytyy tarkistaa tuo siipi-juttu 3-4 päivän ikäisistä tipuista sitten. Eli kanoilla oli ikään kuin 2 kerrosta siipisulkia ja kukoilla vain 1! Mielenkiintoista :D
Vastaa Viestiin