Apuja ankan jalkaan!! Kiirekiire!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimm@

Apuja ankan jalkaan!! Kiirekiire!

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Ajattelin kysäistä, että kun meillä yhdellä ankkatipulla 1kk:tta on alkanut olla vaikeuksia pysyä pystyssä, ja se kävelee koko ajan räpylöidensä päälle.

Voiko tässä kasvuvaiheessa esiintyä jotain tällaista? Vähän niinkuin koirilla voi jalat kasvuvaiheessa vääntyillä.

Ainut tupsupää tipu olisi parvessa, niin ei raskisi lopettaa. On päiviä jolloin kävely on normaalia ja taas päiviä joina ei tunnu kävely sujuvan niinkään hyvin. Silmällä katsottuna jalassa ei ole mitään rakenteellista vikaa, vaan jotenkin se kävellessään sitä vaan kääntää liikaa sisäänpäin ihan tuolta lonkasta asti että talloo omalle räpylälleen.
Viimeksi muokannut Mimm@, 02 Touko 2011, 22:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Olethan antanut olithiivaa tms? Niasiinin puute voi aiheuttaa jalkaongelmia. Tosin tupsupäät taitavat olla herkempiä saamaan kaiken näköistä, ilmeisesti se ei ole ihan ongelmatonta omistaa tupsupäägeeni ankalle aina. (Tupsupäägeeni molemmilta vanhemmilta poikaselle on letaali, mutta kuoleminen taisi tapahtua jo sikiövaiheessa.)
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

tipsi kirjoitti:Tupsupäägeeni molemmilta vanhemmilta poikaselle on letaali
:smt017 ...kerrotko mitä tuo tarkoittaa-löysin munanetista muualtakin moisen sanan mutten ymmärtänyt mitä tarkoittaa :smt017
Mimm@

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

En kyllä ole antanut.. Hitto sentään.. Asia täytyy korjata heti ja katsoa josko lähtis parantumaan. Koko ajan saa olla kyttäämässä millon se on aina selällään. Ei tunnu pääsevän helposti ylös. Muut sitten talloo päältä. Joinain päivinä taas ei kaatuile ollenkaan..


Nää saa ruoaksi kananmunaa, leipää, ruis- ja kaurahiutaleita, puuroa, salaattia, makaroonia.. Mitähän muuta pitäis antaa?
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kananmunassa on niasiinia, mitä on oluthiivassakin ja mitä pikkuvaakut tarttevat. En sitten tiedä onko sitä tuolla ruokavaliolla riittävästi. Mits kalkki, annatko munakuoria tms? Sekin voi aiheuttaa jalkaongelmia.

Letaali = kuolemaan johtava.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
milkkis]

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meillä oli kanssa viime kesänä tollanen tapaus ja oli porukan ainoa tupsupäinen. Pikku hiljaa meni pahemmaksi se sen kaatuilu ym ja lopulta se lopetettiin kun en kestäny enää kattella
Mirja V

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja Mirja V »

Ankoista en tiedä mitään, mutta meillä on hanhenpoikasella lähtenyt jalka sijoiltaan kerran liian liukkaalla alustalla ilmeisesti. Kuntoutettiin sitä vetämällä varovasti alaspäin jalkaa ja sitten pistettiin uimaan eli fysioterapiaan. Sillä parani. Sen jälkeen olen pitänyt poikasten alustana froteepyyhkeitä.
siimis

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla myös tuo tupsupäinen on jotenkin onneton - tupsu on niin valtava että se kääntää ankan päätä vinoon ja kävellessään se horjahtelee ja kompuroi. Ihan kuin tupsun paino saisi sen pois tasapainosta.

Ihan periaatteessa en tykkää noista tupsuista, onhan se epämuodostuma. Parilla muulla on sellaiset pienet ja somat töyhdöt, mutta tällä yhdellä tosiaan lerpattaa ihan järjetön baskeri takaraivolla.Tuntuu kuin se kasvaisikin koko ajan :smt017
Rusina

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Luin joltain sivustolta noista töyhdöistä ja ymmärsin että ankalla on siinä kohti kallossa aukile. Ja että aukile ja sen myötä suojattomat aivot on myös syynä kahden töyhtöpäisen poikasten suureen kuolleisuuteen jo munassa. Lisäksi varoiteltiin raskaan töyhdön vaikeuttavan syömistä ja aiheuttavan naaraalle ongelmia parittelussa, kun koiras nappaa töyhdöstä kiinni. Auts.
En ole varma ymmärsinkö tekstit oikein. Joku paremmin kielitaitoinen voisi tarkistaa. Hakusana crested duck antaa aika paljon osumia.
ninnu

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Sori, vähän OT mutta kun töyhtöistä puhutaan, niin pakko kommentoida :smt003

Mulla on noita valkohuntuja ja niillä myös töyhtöt häiritsee ainakin näkemistä. Kukoilla huntu kaartuu toiselle puolelle, niin voimakkaasti, painaa silmäluomea tosi pahasti. Kanoilla taas huntu joka suuntaan niin laskeutuva, että peittää silmien näkökentän. Ovathan ne hienoja ja hauskoja, mutta itse oon tylysti ratkaissut asian, niin että olen leikannut kylmän viileästi lyhyeksi. Heti kun painoa=pehkoa vähemmän, niin johan alkaa näkemään :smt023

Mulla on ollut yksi tupsu-uros ankka, sillä tupsu ei tuottanut ongelmia ja sitten on tämän tupsun tytär, jonka äiti on bekingin ankka. Sillekkin on tupsu periytynyt, mutta sen verran köykäinen ja pysty, ettei haittaa menoa. Aika voimakas tuo tupsugeeni taitaa olla, tämäkin "puolitupsu" periyttää kaikille jälkeläisilleen tupsua, vaikka uros ei ole tupsu.
omena

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja omena »

Tää ketju on kohta ihan kaikkee muuta kun jalasta :smt003 mutta pakko tietty munkin tulla tähän tuosta tupsusta...

Meillä on yhdellä reilu kk ikäsellä kans aika tupee. Kuoriuduttuaan se kulki pää vinossa, sai sen kyllä suoraksikin mut aina se vaan vähän kenotti ja nukkuessa laski pään aina sille puolelle. Samoin kun juoksi niin kaarsi hieman vasemmalle puolelle koko ajan. Mä arvoin ja arvoin että pitäiskö lopettaa vai ei, mutta en raaskinu. Joskus parin viikon ikäsenä se oli jo paljo parempi ja ankka kulki suoraan ja mun mielestä pääkin vaikutti lähes suoralta. Tänään katsoin oikein ajatuksella sitä ankkaa ja kyllä se edelleen sillai....snadisti :smt003 on vasemmalle kallellaan se pää :smt009 .
omena

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja omena »

Olihan mulla muuten kuvakin tuosta tupsupästä koneella

Kuva

Onpa puhdas seinä tossa vesiastian takana :oops: :smt005
Pirjo

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

IHANA tupsupää Omena :smt055
No siitä jalan vinoudesta -ootteko antanut sitä hiivaa vielä vanhempanakin? ...jos niin kuinka usein? -meinaan ihan varmuuden vuoksi, vaikkei oliskaan mitään vikaa jaloissa (sen vitamiinin takia siis)
Äh- tulipa epämääräisiä lauseita ...
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä olen antanut oluthiivaa silloin tällöin aikuisillekkin :smt001

Mä lueskelin eilen tuosta tupsupäisyydestä ankkakirjassa. Se on dominoivasti periytyvä, eli tavisankan ja tupsupään poikasista 50% on tupsupäitä. Kahden tupsupään poikasista 25% kuolee munassa (siis ne saa sen tupsupäägeenin kummaltakin vanhemmalta mikä on letaali), 25% on tupsuttomia ja 50% on tupsupäitä. Ankkakirjassa varoiteltiin siitä, että koska tupsu on epämuodostuma, siitoseläimiksi valittavien lintujen pitäisi olla terveitä. Selkerangan epämuodostumat (esim. notkoselkä, vino pyrstö) lähtevät helposti mukaan jalostuslinjaan jos ei olla tarkkoja. Kirjassa oli myös joku vanha piirroskuva tupsuankasta, ja siitä millainen rasvapampula tupsun alla on kun sulat ovat poissa (jos tekstistä oikein ymmärsin). Tupsu voi myös lähteä yhdestä tai useammasta kohden päälakea/niskaa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
omena

Re: Ankkatipun jalka vinossa..

Viesti Kirjoittaja omena »

Mäkin oon antanut silloin tällöin aikuisillekin oluthiivaa. Mua käy jollain lailla sääliksi tuo vaakku, vaikka se ihana onkin :smt009
Vastaa Viestiin