KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kananmuna

KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Kananmuna »

Moi,eli päätin aloittaa aloittelijoiden oman sivun,jotka eivät ole vielä niin...öö...viisaita ja sellassia näissä kanajutuissa,mutta olisivat kiinnostuneet kanoista.""isommat""ja viisaammat saa toki tulla vastailemaan meidän kysymyksiin ja muutenkin helppaamaan.itsekkin olen aika uuno vielä kanajutuissa,mutta melkein kuukauden lueskeltuani munanetin textejä,kanojen elämä alkaa jo pikkuisen valjeta minulle.tänne saa laittaa kaikesta,mikä liittyy kanoihin.eli tää on sitte alottelijoille ja sellasille,ni ette sitte muut tulko valtaamaan tätä omaksi,vaan alottelijat...nii voi tulla..ja viisaat auttaa meitä tyhmiä :-"
vardenji

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

En tienny minne muualle laittaa tää 'mietintä'. Suunnittelen jonkin maatiaiskannan hankkimista ja nyt on rajautunut vaatimusten ja kulkemisen pohjalta kysymys- iittiläisiä vai alhoja? :smt017 Vapaiks tulis pihalle, kun ainakin sekarotuiseni ovat pysyneet poissa autotieltä ja kiertäneet koiraa. :smt003 Yöt ja talvet sisällä. Tässä silmät ristissä kolmatta tuntia selvittelen ja pähkäilen eri rotujen ja kantojen saatavuutta, välimatkaa ja ominaisuuksia :smt015 Nyt iski tenkkapoo kun en ole näitä kantoja livenä seurannut. Saisinko jonkinlaista neuvoa? Harkinnassa olisivat kyllä vasta kanalan korjaamisen jälkeen(lämpöeristeitä ja rotankestoa) ehkä ensi kesänä. Alan vain sisäänajaa ajatusta jo nyt :smt002
Nykyään kanalan edessä juoksuhihnassa vilistävän koirankin sijoitus on vielä vähän hakusessa...(yöksi kanalan ympärille supijahtiin ja päivisin talon oven lähettyville)
jonsku

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja jonsku »

minä myös mietin kanarotua. Maatiaiset kiinnostaisi, säilytysohjelma myös, mutta onko ne seurallisia ja sellaisia että lasten kanssakin toimisi? myös jätti kochia mietin? kertokaahan mikä rotu olisi aloittelevalle hyvä? munia saisi sen verran että käyttöönkin riittäisi, mutta mitään teho munijaa ei haeta.
Rosia

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Rosia »

Tämähän on ku just mun kysymystä varten! :smt001

Siis, tässäpä herrasta kuva. Soon muuten Gyntter.
Kuva

Nyt on selvinnyt, että herra on ihan oikeesti puhdas maatiainen, mutta mikä? Gyntter on lähtöisin tuolta http://www.kotkot.net sivuston paikasta. Täällä kasvattajalistalla lukee, että alhon kantaa, mutta sivustolla taas lukee, että kasvattavat tyrnäväläisiä? Kumpaahan tää meän herra ny sitte on? Jos vaikka sattuis joskus hommaamaan Gyntterille ihan rotupuhtaita kanojakin. Tai tiiä häntä, mitä noista kanoista selviää sitte?

Tässäpä vielä toinen kuva.
Kuva

Kanoista ei oo tämän parempaa kuvaa, mutta saa arvuutella, onkohan nää nyt sitte mitä?
Kuva
max3

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja max3 »

Rosia, miksi et kysy suoraan säpolla tuolta posti@kotkot.net ? Varmaan ainut joka osaa kysymykseesi vastata. :smt001
Suwitsu

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Maatiaiskanaparvissamme on vain puhtaita tyrnäväläisen kannan maatiaisia.
Eikö se tuossa sanota että tyrnäväläisiä pitäisi olla? Eikös nuo ole muuten maatiaiskukon kotisivut? :smt017
Rosia

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Rosia »

Oon kerran sähköpostia asian tiimoilta lähettäny, ei oo tullut vastausta ja siitä ny on jo tovi aikaa..

Eikö näitä kantoja sitten voi oikeesti ulkonäöllisesti erotella? Ja sori, kysymys varmasti on tyhmä, mutta eikö vasta-alkajalla saa ollakki?! :smt003
Rosia

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Rosia »

Juu, on ne. Ja silleen mun mielestä Gyntter on tyrnäväläistä kantaa, ku sivuilla niin kerrotaan, mutta mua ny häirittee, että tuolla kasvattajalistalla lukee, että Alhon kantaa.. Vai oonko väärässä?
Eepi

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Juu, maatiaiskukon sivuthan nuo, en tidä miten aktiivisesti täällä pyörii, mutta yksärillä voisi tietty heitää. Tuo kukko on alhonkantaa, mutta noista kanoista en kyllä sano mitään.
Suwitsu

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Rosia kirjoitti:Eikö näitä kantoja sitten voi oikeesti ulkonäöllisesti erotella?
Eipä niitä oikein voi. Varsinkin tuollaisia perinteisiä aapiskukkoja taitaa löytyä ihan joka kannasta. Eri juttu vaikka valkoisilla maatiaisilla, niitä ei taida juuri löytyä kuin tyrnäväläisestä ja piikkiöläisestä kannasta.

Jospa ko. säilyttäjä on vaihtanut säilytettävää kantaa?
Tuo kukko on alhonkantaa, mutta noista kanoista en kyllä sano mitään.
Mistä tiedät? Tai siis tiedätkö varmaksi? Onhan tuon värisiä kukkoja varmaan tyrniksissäkin.
vardenji

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Vähän ot, mutta muistaakseni horniolaisissakin esiintyi valkoisia kukkoja :smt017
Eepi

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Voin ainakin varmuudella senoa tuollaisen värityksen vastaavan täysin alhokukkojen väritystä. Itse olen näet pitänyt alhoja jo muutaman vuoden. Sitä paitsi en ole nähnyt kovin usein tuollaista "täydellistä" aapiskukkoa muissa kannoissa. Parhaimman varmuuden saa tietenkin kysymällä kasvattajalta eli maatiaiskukolta.
Alholainen

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Rosia kirjoitti:Eikö näitä kantoja sitten voi oikeesti ulkonäöllisesti erotella?
Jossain vaiheessa kantoja määriteltiin valokuvien perusteella. En tiedä miten tänä päivänä, viisaammat kertokoon. Alho- kukoksi minäkin Gyntterin laittaisin.
Rosia

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Rosia »

Heh, empä oo muuten ikinä ennen aatellukkaan, että Gyntter olisi "täydellisen" värinen aapiskukko, mut ku nyt kattelen, ni onhan se! Siksköhän se mun silmään onkin niin komee?! :smt003 No, täyden kympin kukko se on muutoinkin, äärimmäinen herrasmies, kiltti ja huolehtivainen. Ja meän köyhänmiehen papukaija, soon älyttömän kesy.
Kuva
Gyntter istuu olalla ja nauttii. Ja kun tuohon Gyntteriin ja sen olemisiin ehdin jo tottua, niin ihmettelin, ku kanat ei kesyynny noin, mut sitten kuulin, että ei oo tuikitavallista, että kukkokaan noin kesyyntyy. No Gyntter on Gyntter ja olin iloinen, kun selvis, että se on oikeasti joltain säilyttäjältä lähtöisin. Kanat on haalittu sitten vaan silleen, että pakkohan se on kukolle kanoja saada. Ne taitaa olla mitälie risteytyksiä, mut maatuskoilta ne näyttää. Asia on tutkinnan alla.. :smt047

No taidan tuolle maatiaiskukolle laittaa yksäriä, josko se menis perille ja asiaan saatais selvyys. Mullehan on ihan sama, onko se ny sitte alho vai tyrnis, ku vaan tietäis kumpi.

Asiasta seuraavaan, jos saa aloittelija taas kysyä? :smt040

Mulla kun on noita silkkejäkin. Nyt on sellainen ihme, että men käsitä. Se on viimekesän alussa syntyny. Tuli silleen keskenkasvuisena ja sillä oli sitten seurana ihan tipu. Molemmat silkkejä. Tässäpä kuva.
Kuva
Kyse on tuosta isommasta.. Kukoksi sitä veikattiin täällä jo aiemmin. Tuosta pienemmästä kasvoi kukko ja ihan selkeesti. Tää toinen aiheuttaa harmaita hiuksia. Se on ihan älyttömän iso. Isompi ku isänsä. Mut se ei oo kasvattanu samanlaista tukkaa ku nää kaks muuta kukkoa, sellaista pitkää tukkaa. Sen tukka on sellainen kanamallin, lyhyt, mutta älyttömän paljon tuuheampi ku noilla oikeasti kanoilla. Ja sen se kyhmyrä on olemassa, se aivolisäke. Se vaan on ihan pieni, mut on se. Ja sitten se kiekuu. Silloin ku muut kukot äityy kiekumaan, ni tääkin kiekuu. Jotta mun mittapuun mukaan se on kukko. Munimisesta en tiiä, munimasta en oo tavannut herraa.. :smt044

No, nyt se dilemma sitte. Se HAUTOO?! Sinne se on ittensä tukkinu samaan pesään sen vanhan silkkirouvan kanssa hautomaan. Mä naureskelin sen hommille pari päivää, mut ku tänään sen tuuppasin pesästä ulos syömään hautomasta tyhjää, ni silläpä pöhelöllä oli maatuskan muna alla..? No, mä nappasin sen tarkasteltavaksi ja soon pössi oikeesti nyppiny ne mahasulat pois, jotta massu on paljas ja muna oli lämmin. Ja kaiken huippu on se, että kun se ei ole saanut mitään arvoa itelleen nokkimisjärjestyksessä, ei saa polkea mitään kanaa, ni tää herra kävi polkemassa kanin, joka asuu samaa kanalaa ja sen polkemisen jälkeen kikkaili hyvin tyytyväisenä hautomaan munaansa.. :smt017

Jotta, kysymys on nyt se, että mikäs halvatun kukkana tää on?
kite

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja kite »

OT sillä on ihan selkeesti identiteettikriisi :smt043
Vastaa Viestiin