Araucanasta kysymyksiä

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

MaLin

Re: Araucana

Viesti Kirjoittaja MaLin »

Kiitokset vastauksesta. Oliskohan kellään kuvia omista kanoistaan? Onko Suomessa ollenkaan näitä ns. pyrstöttömiä? Näillä on kiinnostava menneisyys (inka/maya?) intiaanien uskonnollisissa rituaaleissa, on se uskomatonta miten monessa asiassa kana on ollut ihmisen mukana. Tuolta löysin jotakin juttua araucanoista, niistä on ilmeisesti amerikkalainen ja eurooppalainen standardi olemassa.http://www.feathersite.com/Poultry/CGA/ ... uTrue.html ja täältä http://www.feathersite.com/Poultry/CGA/ ... ufted.html
kite

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Nonnii, nyt on munkin pakko alkaa täällä kyselemään ;)

Onko siis nuo "korvatupsut" kanoilla vai kukoilla vai molemmilla? Ja joko niitä kanoja pian alkais olemaan myynnissä?

Ja sit tyhmä kysymys, mut tänään kuoriutui kaksi tipua, joista mun mielestä toinen on selvä kukko -mutta jos kerran se tunnistaminen on niin vaikeaa, niin :O :O
Siis ihan jalkojen perusteella, kun ne on kaks kertaa niin paksut kun toisella... Ja asennettakin tuolla puoliks nihkeellä näkyi olevan :smt005
epi

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja epi »

Minulle tuli kolme araucana nuorikkoa, ikää 3vko, ja kyllä vielä 3kk iässä kaikki näytti kanoilta. Kenelläkään ei ollut harjaa, eikä isompaa pyrstö kun muilla ja sulkautuikin aika samaan tahtia. Lopulta kun ikää oli jo yli 4kk, alkoi yksi niistä kasvattaa niskaan punaisia höyheniä. Kukkohan siitä sitten tuli, mutta pakko sanoa että olisin vielä 3kk ikäisenä voinut vaikka lyödä vetoa että olisi kaikki kanoja. Kysyin vielä paikasta mistä ostin että joko niillä pitäisi harjat näkyä, ja kuulemma kyllä siellä kukoilla oli jo aivan selvät.. Eli kyllä ainakin minusta on aika vaikea tunnistaa.. Voi tietysti johtua ihan kokemattomuudestani ja araucanan sukulinjasta..
Niin ja luonteesta, kanat oli kyllä todella kilttejä ja meillä toimi araukukko pääkukkona, kunnes loukkasi siipensä pahasti. Todellinen herrasmies oli. Mutta taas nuorempi araukukko oli taas hieman yli-innokas polkemaan kanoja ja se sai uuden kodin..
Laara

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Laara »

Mulla on kaks araucanaa musta-beige tupsupää kukko(komea ku mikä) ja laventeli kana joka munii oliivin vihreitä munia.Nää kuoriutu elokuutakohan se nyt oli...ja nyt jo munii tuo kananen. :smt003 Mä tahtosin jossain vaiheessa näijen siitosmunia joltain jotta saan laittaa ne kanan alle hautumaan. :smt002 Vaikka hetikin.Et jos jollain ois tarjota mulle vaikka 8 munaa ni laittaa saa yv:tä :smt002
kairankorva

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kairankorva »

Minulla on 2 mustaa araucana-kanaa ja laventelinvärinen kukko. Toinen kanoista munii enempi vihertävän munan mutta toisella on vaaleansiniset. Kauniita kummallakin. Kukko hoitelee työtänsä joten munat ovat varmaan hedelmöittyneitä...mutta kun ne ovat niin hyviä ei tahdo kertyä. Voisin ehkä lähettää jokusen munan jos keräisi niitä. Araucanat ovat nyt noin vuoden vanhhoja. Kanat alkoivat munia loppusyksyllä.
MaLin

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MaLin »

Onko araucanalla viisi varvasta? Mulla on mielikuva että silkkikanan lisäksi jollain toisellakin kanarodulla on yksi varvas enemmän..
PäP

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja PäP »

Meillä on täällä Oulun kupeessa kolme viime syyskuussa kuoriutunutta laventelin väristä araucana-kukkoa ja yksi kana. Porukassa oli myös yksi kirjava kukko, mutta sillä ei ollut toisen jalan varpaat ihan suorat ja ne alkoivat täysikasvuisena vaivata :smt009

Kaksi kukoista on kaupan, joten ottakaapa yhteyttä jos tarvitsette tuommoista kaunokaista! En vaan uskalla taata että ovat aivan 100% puhtaita, vaikka sellaisiksi niitä aluksi luultiin. Epäilys on, että jossain kaukana olisi jotain muuta rotua, koska näillä oli osalla haaroittuneet takavarpaat, mitkä ei kai araucanalle kuulu? "Kruunu" on jokaisella vähän erilainen - kahdella pallukka, yhdellä nypyläinen. Tosin en tiedä onko kaikki muutkaan suomalaiset araucanat sen puhtaampia? Tosi uteliaita ja hauskoja heppuja ovat. Kana pykäsi ensimmäisen sinisen munan :smt055 viime viikolla ja nyt niitä on tupsahdellut tasaseen tahtiin :smt023

Tuolta löytyy kuvia ihan pikkutipuna ja kolmen viikon ikäisinä http://munanetti.net/viewtopic.php?f=4&t=18056
Tuoreempiakin kuvia on, yritämpä kaivella esiin :)

EDIT: ei kaksoiskannukset vaan haaroittuneet takavarpaat - olen taas hieman sivistyneempi kana-asioissa :smt023
Viimeksi muokannut PäP, 15 Maalis 2013, 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PäP

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja PäP »

Lisäsin tuonne em. ketjuun tammikuussa otetut kuvat meidän araucanoista. Laventelikukoilla on tuommoisia sitruunankeltaiseen(?) vivahtavia kaulus- ja satulasulat - jostain muistelen lueskelleeni että se olisi ihan tyypillistä. Ihanne olisi koko harmaa, mutta sitä on kukoissa vaikea saaavuttaa tai jotain semmoista?

Tässä pari otosta, mutta lisää tosiaan tuolla linkin takana.


Kana:
Kuva

Kukkosia
Kuva
Kuva
Kuva
Tuulia

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Niin se vaan taitaa olla että araucanat ovat päässeet vähän sekoittumaan johonkin jossain vaiheessa, meillä osa kanoista munii beigejä munia vaikka itse ovat syntyneet näistä munista.
Kuva
'
kanapaavo

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kanapaavo »

voi että hienoja kuvia :smt007
kite

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Mä kun olen onnistunut haalimaan semmottisen koko harmaan kukon niin sille tarviis nyt sit puoliso/-ita löytää ;)
Ja se on pyrstöllinen.. (onko kanoissa eroa pyrstön suhteen?)

Ostoilmonkin laitoin, mutta eipä niitä juuri taida olla myynnissä.. Paitsi mustia :O
naibunuuni

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Tääläkin olisi kiinnostusta hankkia kyseistä rotua oleva kana tai pari tuonne parven jatkeeksi :smt007
Eli jos jollain on moista ylimääräisenä nurkissa niin ilmotelkaapa ihmeessä :smt045

Sitten asiasta kolmanteen..
Joskus mulle eräs kasvattaja tuolta ruotsinmaalta kertoi, että jos araucana ja marans risteytyy niin jälkeläiset rupeaisivat munimaan sellaisia "armeijan vihreitä" munia?
Onko jutussa yhtään perää vai vedettiinkö mua täysin nenästä ja naureskeltiin sitten nurkan takana kun tyhmä uskoo kaiken minkä hatusta vetää :smt005
Jos araucana rouva jostain löytyisi niin ihan mielenkiinnosta olisin kyllä heti usuttamassa tuota meidän Marans herra Guntheria tekemään uuden rouvan kanssa lähempää tuttavuutta :smt057
Tosin Gunther on väritykseltään Golden Cuckoo ja tuon ruotsalaisen kasvattajan yksilöt olivat kaikki värityksiltään cuckoota ja black copperia.. en sitten tiedä onko sillä mitään merkitystä?

Nyttenkin meillä hautoo kovinkin tarmokkaasti tuola meidän Ellu rouva joka on Kääpiökochin/Araucana risteytys.. Itse Ellu on vihreästä munasta kuoriutunut mutta munii kuitenkin ihan vaalean rusehtavia munia.
Alla sillä on nyt jopa n 15 munaa joista osasta tulee puhtaita maranseja, paduaneja, silkkejä ja sitten löytyy faverolle/marans, tyrnäväläinen/marans ja tietenkin noita Ellun omia Araucana/Kääpiökotsi/Marans cocktaileja :D
Peukut pystyssä toivon salaa, että Ellusemme periyttäisi tuota vihreämunaisuutta ja, että tuosta joukosta voisi mahdollisesti kuoriutua kana joka rupeaisi tuollaisia munimaan :smt023
Pirjo

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Enpä yhtään ihmettele jos marans ja aurau risteytys munisi armeija munia! sillä meillä on risteytynyt arau ja silkkikana ja ne jälkeläiset munivat sinisiä ja vihreän sinisiä (armeija-) munia :smt054
naibunuuni

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Meille muutti juuri viikko sitten pari Araucana kanasta! :smt041

Jonkun viikon päästä laitan nuitten munia koneeseen kun on Gunther ehtinyt kunnolla "esitellä paikkoja".
Ens keväänä pitäisi sitten jo tietää, että minkälaisia munaateja tipusilta rupeaa tupsahtelemaan :smt040

Pirjo, oliko tuossa sinun sekoituksessasi Araucana kukkona vai kanana?
Pirjo

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Kukkona on meijän pääkukko araucana Karim ja kanana on silkkikana Sini :smt005
kuva löytyy fb:n sivuilta muniksesta
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Vastaa Viestiin