Araucanasta kysymyksiä

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

naibunuuni

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Voih! Kyllä on komea Karim! :smt055

Oon jostain kuullu, että Araucanaa sekoitettaessa muuhun rotuun olisi kukon oltava Araucana jos haaveksii siitä, että jälkikasvu munii sitten vihreitä/sinisiä munia..
Onko kellään enemmän asiasta kokeneella tarkempaa tietoa asiasta?

Jossain vaiheessa pitää varmaankin hankkia Gudrunille ja Gunillalle samanrotuinen kukkokin ja siinä samalla kokeilla, että minkälainen ero jälkeläisissä mahdollisesti on jos sekoittaa Arau kukon ja Marans kanan verrattuna Marans kukon ja Arau kanan sekoitukseen.
Kaikkea sitä :smt003
jm

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jm »

sinistä kuorenväriä periyttää niin kana kuin kukkokin.
jos kanalla myös jokin ruskeaa tuottavista geeneistä sinisen ohella niin kuori vihertävä.
naibunuuni

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Eli siis mahdollisuus sinisiä/vihreitä munia munivaan jälkikasvuun on yhtä suuri oli Araucana sitten kukkona tai kanana? :smt001

Mitenköhän sitten kun meillä on tuommoinen Araucana/Kääpiökotsi sekoitus joka munii vaaleenruskeita munia niin onko sitä mahdollisuutta olemassa, että tuon jälkeläiset rupeaisivat vihreitä munimaan?
Ja miten todennäköistä se yleensä edes olisi?
Ellu on itse kuoriutunut vihreästä munasta.

Nyt tuolla Ellulla on iso kasa tipuja tuola joista muutama on myös sen omista munista.. Ne onkin sitten 25% Araucanaa, 25% Kääpiökotsia ja 50% Maranssia.
Keväällä viimestään pitäis sit nähdä, että minkälaista munasatoa nuilta rupiaa tupsahtelemaan :smt003
Miksu

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Miten/missäkohtaa munankuoreen tulee väri?
Meillä on parvessa araucana kana, ja mun mielestä kesällä oli parissa munassa (jotka oli araucanan munan vieressä) väriläiskiä, eihän se nyt mitenkään ole mahdollista että araucanasta lähtis väripanoksia muihin muniin munintapesässä :smt003
naibunuuni

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Mä en oo yhtä perehtyny näihin Araucanan "väripanoksiin" mutta Maransseilla väri tulee siinä munan kehityksen loppupuolella..

Tosin Marun muna ei oo läpivärjääntyny (eli siis on tummanruskee päältä ja valkoinen sisältä).. Araucanan munathan on läpivärjättyjä? Vai oonks noita meidän Araucanojen munia kattonu vaan liian vinosilmin kun oon niitä ruuaksi rikkonut :smt005

Tosin oon kyllä meillä huomannu välillä, että Araucanojen munissa on ollu ikäänkuin sellasia "liikaläiskiä".. Harvoin, mutta joskus on ollu.
Tai siis ne on näyttäny siltä, että esim kuin jotakin tulostaa ja tulostimesta on räiskähtäny johki kohtaan liikaa väriä.. tai kuin olisi munan värjännyt vesivärillä vihreäksi ja sitten olisi siihen koskenut ennenkuin se on kuiva ja väri silleen epätasainen yhdestä kohtaa..
Siis ymmärtääkö tosta mun sepityksestä mitään?! :smt030

Mutta kuitenkin niin... ehkä?? varmaan ois mahdollista tuommoinen värin tarttuminen?? En kyllä varmaksi osaa sanoa :smt037
naibunuuni

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

vai onko sitten muna tuoreena kolahtanut muihin pesässä oleviin muniin niin, että on väriä tarttunut... hmmm :smt005
Miksu

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Naibunuuni ymmärsin hyvin mitä selitit! Meillä vaikutti kun printteri ois räkäissyt hiukan vauhdilla väriä ja osunut vauhdilla viereisiin muniin. Ja on ollut joskus just sennäköistä että joku ois sipaissut märästä munasta hiukan väriä pois!
Hitto kun meidän kanasella on sulkasato eikä ole munia mistä katsoa, ihan ite jos pähkäilis niin luulis että araucanalla toimii värjäytyminen samalla lailla kun maranseilla.
Vaaleneeko araucanoilla kanssa munien väri iän myötä? Olen ymmärtänyt että maransit munis alussa tummimmat munat? (meille tuli yksi reilu vuotias araucana alkukesästä niin ei ole kokemusta)
naibunuuni

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Hehee hyvä, että munki liidunlaaduneista jotain ymmärtää :smt005

Mäpäs otin ja leivoin juuri kakkuja kakkujen perään ja tuli muutamakyt munaatia kerralla tuhottua tuohon hommaan joissa osa munista oli Araucanojen.
Eli olivat läpivärjäytyneitä :smt045 -sisältä yhtälailla vihreitä/sinisiä kuin päältäkin..
Mutta eikai tuo välttämättä estä sitä mahdollisuutta, että sitä väriä voisi joskus noista tarttua juuri munittuina :-k
en mä aninakaan kekkaa ihan heti muutakaan syytä noille "läiskille".

Hihhh arvatkaapa vaan kuka pian on kökkimässä araucanojen takapäissä kun ovat munimassa :smt040


Araucanojen munien vaalenemisesta en osaa vielä sanoa kun on aika lyhyt tämä kokemus kyseisestä rodusta vielä.
Nämä meidän kanaatit on nyt joku reilu vuoden.
Ainakin tuo yksi näistä piti sulkasadon ja munintatauon aikasin ja ehti jo aloittaa muninnan uudestaan nyt suunnilleen viikko sitte ja sillä munat on paljo tummempia kun muilla.

Maransseilla munat voi iän myötä vaalentua, tosin ekatkin munat voi olla joko suht vaaleita tai sitten päinvastoin erittäin tummia ja vasta ku niiden munantuotanto on "tasaantunu" niin on se oikea väri nähtävissä.
Ja nyt kun sulkasato ja munintatauko kolkuttaa jo ovella niin munien sävy on yleensä vaaleempi kuin munintakausina.
Muutenki niiden munien tummuusaste voi päivä päivältä vaihdella välillä.. Joskus voi yllärinä tulla selvästi vaaleempi muna vaikka normisti tulee oikein tummia ja suklaisia.

On tääki vaan jännä aihe :smt003
nuttura

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nuttura »

Onko kellään tietoa mimmonen araulla on maksa? Normi kanaan verrattuna? Meillä meni yksi araucana sekoituskukko pölkylle ja sen maksa oli jättimäisen suuri. Aikaisemmin kun ei ole vastaavaa tyyppiä pölkylle näytetty niin jäi vaivaamaan oliko kukossa joku maksavika vai kuuluuko rodun ominaisuuksiin suuri maksa?!
kite

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Jeeeee!!! Meille pitäis viikon päästä muuttaa pari kanaa joukon jatkoksi :smt055
kanatipu

Re: Araucanasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kanatipu »

Sain kaksi harmaata Araucanaa.Ne on vielä teinejä.Aivan ihanan luonteisia tirppuja.Niiden ääni on hellyttävä.Tulevat helposti hoitajansa luo.Leikkivät ja kisaavat keskenään.Suosittelen Araucanaa esim.lapsiperheeseen lemmikiksi.Ihan tuon leikkisän luonteen takia.Kaikkiruokaisia,syövät mielellään pöperöitä,ruuanloppuja.Jonkinverran kanat yrittää komennella Araucanoja,mutta ne ovat itsepäisiä eivätkä lannistu pienestä.
Araucanat on iltavirkkuja,aamutorkkuja. :smt060
Vastaa Viestiin