Orpingtonista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
anki06

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja anki06 »

Hei!
Orpista hautojana... Onkohan mun orppirouva erityisen kömpelö tai huolimaton,
se hautoi tuossa talvella, vain yksi poikanen kuoriutui ja luulen että emo vahingossa liiskasi sen kuoliaaksi :smt011
Nyt mamma hautoo taas ja se oli liiskannut munan rikki alleen ! :smt021
sannikki

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä yksi kana hautoi ja hoisi erittäin hyvin, yksi hylkäsi tiput 3 viikoisena ja käveli niiden yli ja muutenkin aivan kohelo, kuopi niitä pitkin seiniä jne... ruuan perään enemmän kuin tipujen... ja kolmas myös talloo tipuja huolettomasti, onneksi kaikki ovat selvinneet vielä. Tämäkin on enemmän kiinnostunut ruuasta kuin tipuistaan :/
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Monet hautovat orpin munat koneessa ja siirtävät vasta kuoriutumisen lähestyessä munat kanan alle koska orppi on iso ja kömpelö. Meillä hautovat omia muniaan mutta lähes joka haudonnassa onnistuvat rikkomaan jonkun munan. Yleensä ovat hyviä hautojia ja emoja, kaksi huonoa on ollut jotka kummatkin kynivät tipunsa. Pataan päätyivät nämä emot. Mä en usko että tiput kovin herkästi kuolee jos emot astuvat niiden päälle, meillä kaikki emot tallovat tipujaan ja pöllyyttävät pehkua niin että tiput lentelevät, varsinkin alkupäivinä. Asia on toinen jos joku hyppää orrelta vahingossa niiden niskaan. Kuollut tipu vaan litistyy ja näyttää tallotulta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kanapaavo

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja kanapaavo »

millainen orppi on syömään syököse suunilleen samaan tappan kuin brahmat
kanapaavo

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja kanapaavo »

meillä on konessa 8 orpin munaa :smt006
Kesämamma

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Ja meillä kuoriutui tänään 13 kpl orppipienokaisia. Koneesta kantelin suoraan mammojen alle, yksi pieni joutui maattarikeinoemon liiskaamaksi(jäi kyllä ihme sentään henkiin, näytti ihan kuolleelta), kun maattari päätti että 4tipua riittää. Orppimamma taas hyväksyi kaikki vaavit ja olis varmaan tahtonut enemmänkin :) Toinen orppimamma on niiiin kade näiden muiden vaaveista. Ihania pieniä palleroita nuo tiput ja värejä on vähän laidasta laitaan, kun ei nämä tosiaan mitään puhdasvärisiä ole. Nyt meillä ei vaan sitten vissiin kukaan muni :smt005

Meillä orpit olleet tosi kovia syömään kaikkea mahdollista, tyrnisrouvat kun syö vähän nirsoillen niin näille menee ihan kaikki. Ja syöhän ne tietty enemmän kuin pienemmät kaverinsa.
Riku

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Riku »

Orppien väreistä kyselen.. Eli jos risteyttää puhdasvärisen ja sekavärisen tai kaksi eriväristä puhdasväristä orppia keskenään niin onko tiput sekavärisiä vaikka näyttäisivät puhdasvärisiltä? Pahoittelen sekavaa selitystä :smt024
vardenji

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tiput on sillon sekavärisiä. Mulle tuli mustia tai sinisiä tipuja joilla oli buffeja sulkia jossain paikoin ja sininen kukko jolla buffia siivissä. Yks splash oli kans jossa oli ruskeita pilkkuja muiden seassa.
En voinu niitä myydä puhdasrotusina (omatuntoni vuoks) vaikka rotu oliskin kunnossa. Nyt mulla ei enää kanoja ole.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Musta, sininen ja splash ovat ns samaa, niistä tulee puhtaita em värejä jos ovat yhdessä. Muissa väreissä kukon ja kanan tulee olla samanvärisiä, esim buffeja jos haluaa väripuhtaita. Tosin sekaväriset voivat saada puhtaanvärisiä jälkeläisiä mutta nämä kantavat kuitenkin sekaväristä perimää eikä niitä voi pitää väripuhtaina. Mulle on varsinkin väripuhtaita buffeja tullut sekavärisistä vanhemmista.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maatiaiskana

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Maatiaiskana »

Me olemme nyt vihdoin päässeet lopputulokseen tässä soutamisessa ja huopaamisessa ja päättäneet että kanoja tulee :smt001

Montako orppikanaa voi ottaa n. 4 neliön tilaan?(niin että ei ole liian ahdasta mutta ei liian tilavaakaan lämpöä ajatellen) Talviaikana joutuvat tuon kokoisessa tilassa sellaisessa olemaan, lämpimään vuodenaikaan saavat olla vapaasti hehtaarin alueella.
Olisikohan 7 kanaa ja kukko sopiva määrä?
sannikki

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Onnea maatiaiskana kanojen hankintapäätöksestä :)

Mielipiteitä tila-asioista on niin paljon kuin meitä käyttäjiä, mutta voin kertoa vain oman mielipiteeni asiasta :)

Meillä on kanat kyllä hyvin väljästi, 8m2 karsinassa on 4 kanaa ja kukko. Voisin ottaa siihen tilaan ehkä kaksi kanaa lisää, mutta ehkä vain pakon edessä. Orpingtonit on kuitenkin kovin isoja :)
Maatiaiskana

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Maatiaiskana »

Ok, kiitos :smt001
Omakohtaisia kokemuksia nimenomaan kaipaankin kun ei ole mitään aikaisempaa kokemusta kanojen pidosta. Jostain vain muistan lukeneeni että näitä isoja 1-2 neliölle.
Onhan meillä kyllä näitä talvikuukausia melkein puolet vuodesta joten eihän se ole ollenkaan yhdentekevää miten talvensa viettävät.
Meillä on mahdollisuus purkaa yksi seinä ja ottaa sillä lailla melkein samanverran lisää tilaa käyttöön.

Miten teillä on järjestetty kanalan lämmitys?

Ulkoilevatko orpingtonit miten mielellään talvella? Ja jos, niin on pakkasraja?
Maatiaiskana

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Maatiaiskana »

Nytpä aloinkin ajattelemaan tuota orpingtonin hautomisintoa uudelleen.
Vaikka ajatuksena onkin houkuttava että olisi hyvä saada omia tipuja jotka voisi sitten laittaa lihoiksi (ja olin vielä joku aika sitten ihan valmis niin tekemään) niin nyt on käynyt sellainen muutos että tiedän että minusta/meistä ei olisi niitä tappamaan.
Siksi voisikin olla parempi joku toinen iso rotu joka ei ole niin innokas hautomaan.
Pitää tutustua noihin muihin isoihin "pallokanoihin."

Tilavaatimukset ovat kuitenkin varmaan suunnilleen samat kaikilla näillä isoilla?
kanapaavo

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja kanapaavo »

milloin orpit on sukukypsii kertoisko joku jolla on kokemusta ja mulla on kaks orpii jotka haudotiin samaan aikaa koneessa vanhempi on isompi mekein kun mun plymouth rock kukko toinen on viiriäisen kokonen ikä eroo on kaksi päivää .ne on nyt neli kuisii.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Orpit ovat sukukypsiä 6-8 kuisina. Tuossa viiriäisen kokoisessa on varmaan jotain vikaa, nelikuinen orppi on jo paljon isompi kuten huomaat siitä toisesta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin