Hybridien ongelmat

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Klara

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Klara »

Juu tottahan mein rouvien alle saa mennä katteleen, ne voi vähän potpotella ja kurnutella närkästyneenä, muttei ne mitään tee. Eikä häiriinny sen kummemmin muuta ku kattovat että taasko toi saakeli tulee :smt012

Muutenki noi on sellasia että sapi ottaa käsivarrelle ja siinä ne kattelee maisemia ilman kiirusta mihinkään. Ihan käsiteltävää sakkia noista on isäntä opettanu.

Voishan tota leghornia oikeen harkitakkin, hienoja ne ainakin on. Pitänee tutustuilla rotuun vähän tarkemmin :smt017 Ja ennen kaikkea niillä ei ole karvajalkoja.. Mä EN halua yhtäkään karvajalkaa *puistatus* :oops:
harrastaja

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Naurakaa jos huvittaa mä meinaan ottaa 10 Lohtman olikohan kanaa jotka on jo jonkin aikaa munineet jos sais niitä tehotytöiltä enempi munia ennenkuin omat maattarit rupee munii .mut ja jos muniisvat ens syksyyn jos keväällä sai ja kesällä samanlaisen satsin uusia kuin tänäkesänä niin joutais ne vanhat pois.Mutta onko tehotytöt kellä teistä olikin niin erossa maattareista vai sekaisin .Nää tulee isosta kanalasta ja pitäisvät olla luomuja .Kertoisitteko hieman mulle taustaa .
hongatar

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja hongatar »

Minulla on nyt ollut kolmena vuotena muutamasta kahdesta eri kanalasta pari satsillista ruskeita tehotyttöjä (luomu+lattia ja tavallinen häkkikanala)ja ainakaan meillä ei ole ollut mitään ongelmia. Tuolla ovat painaneet muun porukan kanssa pihalla menemään ja kaksi viidestä myös hautoi kesällä (silkkikukko kyllä taisi pakottaa :smt005 ). Kovasti helposti ovat kesyyntyneet ja munivat tietty hyvin. Ehkä tämä on aloittelijan tuuria :smt002 .
sisu65

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

En muista olenko kirjoittanut tähän topikkiin, mutta ei minullakaan ollut mitään ongelmia kun oli tehotytttöjä. Eivät kyllä olleet häkkikanalasta vaan ihan yksityiseltä henkilöltä ja kesiintyivät kyllä myös.
gallia

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja gallia »

Täältähän ekalta sivulta löytyikin vahvistusta mun teorialle, et jos kanat alkaa kukkoa rökittää, ne ei sitä lopeta, vaikka kukko vaihtuu.

Meillä on ollu aina hybridejä sekuleitten joukossa, eikä oo ollu ongelmia kuin ekan satsin kanssa. Ihan ekat meillä pyrki suolistamaan toisiaan, mutta lopettivat, kun tuli kukko parveen. Yks valkoinen hybridi oli vielä jäljellä, kun meille tuli ekat sekulikanat ja se alkoi heti toimia muitten kanojen tapaan. Hyväksyi poikasetkin ja lopetti panikoinnin. Senkin jälkeen meillä on ollu lähes koko ajan muutama hybridi. Tuttavat on pitäneet meidät hybrideissä, kun ovat ottaneet kanoja ja kyllästyneet. Nykyisistä ruskeista hy-lineista on 2 ostettuja ja 6 saatuja. Ostettiin samalla valkoisiakin hybridejä, mut ne lähti Gillen daameiksi, kun olivat noitten ruskeitten kanojen kans vähän alakynnessä. Sekulit pärjää ruskeille hy-lineille hyvin.

Yks valkoinen hy-line/sekulikukko-mix (Mustanaamio) hautoikin viime keväänä ja hoisi menestyksekkäästi poikasensa. Hoivailipa vielä Toffeen kanssa kimpassa poikasiaan.

Kun näistä ruskeista aika jättää, haaveilen jostain hommaavani vanhaa kunnon leghornia. :smt045
mirri

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minä olen sitten kovin kiinnostunut jos joku onnistuu jostakin löytämään sitä oikeeta vanhaa kunnon leghornia. Se tahtoo olla kivenalla!
harrastaja

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla myös noita valkoisia .hyvin ovat sopeutuneet maatiaisten kanssa ja ovat kesyjä vaik ne oli jo vuoden munineita. Munien koosta et ei kannata antaa puoltiivistettä ku vähän ,mut ilman ei oikein munivat niin tulee pienempiä munat.Silloin kun toin ne lokakuun alussa munat oli niin suuria ettei tahtoneet kennoon sopia mut ovat pienentyneet.Ja vaikkka laskin ne pikkutiput sinne sekaan ei välittäneet mitään
gallia

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja gallia »

mirri kirjoitti:Minä olen sitten kovin kiinnostunut jos joku onnistuu jostakin löytämään sitä oikeeta vanhaa kunnon leghornia. Se tahtoo olla kivenalla!
Minä myös!!! :smt006
jamppa

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja jamppa »

gallia kirjoitti:
mirri kirjoitti:Minä olen sitten kovin kiinnostunut jos joku onnistuu jostakin löytämään sitä oikeeta vanhaa kunnon leghornia. Se tahtoo olla kivenalla!
Minä myös!!! :smt006

Täällähän niitä :smt003
gallia

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja gallia »

jamppa kirjoitti: Täällähän niitä :smt003
Palaillaan, Jamppa, kevväämmällä asiaan! :smt023
KössiKenguru

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja KössiKenguru »

Meille tuli 10 kappaletta Variety Browneja ja osalla oli kaulassa paljaita läikkiä. Kanat haettiin siitoskanalasta ja ovat vajaa vuoden munineita. Erona käyttäytymisessä on meidän "vanhaan" maatias sekuliparveen se että nie ei siirry jaloista pois,vaan antaa kävellä seassa eikä vaistä,meijän maatiaisit tulee kyllä kirmaten luo kun tarhaan menee mutta ei ne vasiten alle oo jäämässä :smt001 No,mieteinki että mitenkähän,kasvaakohan sulat takas,eli onko vain nykitty ehkä ressin takia vai onko jotakin muuta. Ne käyttäytyy kyllä muuten ihan "terveesti" enkä oo huomannu et olis enää nykkiny.
On ne toisaalta niin ressukoita,jotenki niin retusen näkösiä,eipä niitä suuressa munalassa sillä silmällä katotakkaan... Orretki oli ihan uus tuttavuus ja kun tutuks pääsi niin kivahan iselä oli kellua :smt003
Skrållan

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

mulla on kolmatta vuotta hylineä. otin 5 ja yksi kuoli toisena vuonna,4 voi vielä hyvin ja munii joka päivä.
häkkikanalasta otin, eka vuosi ne oli ihan umpihulluja, mutta nyt jo kanoja :smt002 eli voi pitää vapaana ja tulevat sisälle kuin kutsuu..eka vuosi ne juoksi 100 metriä metikköön ja sinne jäivät..ei tajunnu millään mihin oli tarkotus tehdä..

nämä ei ole näyttäneet mitään halua hautoa, hitsi.. saisivat mielellään sen tehdä!
Nuki

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mulla on kohta 2-v ruskea tehotyttö, hain sen viime kesänä lattiakanalasta, oli menossa poistoon. Valittiin sellainen, jolla oli vähän paremmin höyheniä ja uskollisesti tuo on muninut lähestulkoon joka päivä, läpi talvenkin. Mutta sulkasatoa ei näy, ei kuulu. Eilen tutkailun kaljua kaveria ja huomasin lopultakin pari uutta höyhentuppea siivissä ja päässä, nytkö se alkaisi? Koko tänä aikana ei nimittäin ole ollut merkkiäkään uusista höyhenistä, kana on kaljuuntunut poljettaessa pikkuhiljaa.
Luonteeltaan Hilkka on aika päällepäsmäri ja kanojen pomo, ei kuitenkaan mikään kannibaali. Ihmisiä kohtaan ystävällinen, utelias ja seurallinen, tunkee syliin, seuraa perässä jutellen ja vaatii huomiota. Toivoisin vaan, että se pitäis jo taukoa muninnassa ja hankkis uudet sulat!
Mimi30

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

^Hilkasta lähti minunkin hinku saada parit hybridit! :smt045
Täytyy nyt tulla tännekkin hehkuttamaan miten ihania noi Lissu ja Ritu on!!Niin kilttejä ja sopuisia muttei nössöjä sillai että jäisivät muiden jalkoihin..ja iso ruskea muna tuli tänään toiselta..maatiaiset pitääkin sulkasatoa ja munii harvakseltaan pari munaa/päivä koko porukasta..Ja minä kun tykkään sylkytellä kanoja niin nuohan on ihan poimittavia kuin kypsät marjat!Ja kököttävät hissukseen sylissä sen aikaa kun tahtoo pitää.. :smt042
Lattiakanalasta ovat siis kotoisin alunperin "poistosta" ja kesäkanoina olleet eräällä rouvalla sen jälkeen..
Hellan lettas

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Tämän ketjun alku päätä luin ja tulin kyllä aika suruiseksi :smt010 ..Luen sitten loppu osiota myöhemmin,mutta oikeesti tuli surku ja niin paljon hybrideistä oon tuota nokkimista lukenut,enkä tajua sitä ollenkaan :smt017
Meillä "pelastettu parvi",osaa syödä kotiruokaa,,kopsuttaa ulkona,nukkua orrella,kylpeä ja sukia ja hoitaa tipuja.MAatiaiset meillä niitä känkkyränkkyjä ovat,muttei haitaksi saakka vielä ainakaan nekään.Onkohan mulle sattunut sitten jotenkin outo hybridi parvi,kun niin suloisia ovat ja kilttejä.Innolla odotan millaisi niiden konehaudotuista jälkeläisistä tuleepi,,ovatko samanmoisia vai muuttuneet matkan varrella.Ny ainakin nuorikkona sylittelevät ja kutsusta tulevat luo,Kaikin puolin niin kelpo kanoja,etten mihinkään niitä pois antais :smt048
Vastaa Viestiin