ruusuharjoja maatiaisilla?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
helimarjutk
muna
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Heinä 2016, 20:32

ruusuharjoja maatiaisilla?

Viesti Kirjoittaja helimarjutk »

Hei!
Luin kanarotukirjasta, ettei maatiaisilla saisi olla ruusuharjaa. Ostin hiljattain erinomaisen kiltin ja kookkaan Iitin kannan kukon, joka polkee tehokkaasti: joka ainoa muna haudontakoneessa kuoriutui! Mutta nyt näyttää että noin 4/14 poikasista alkaa tulla ruusuharja. Muuten hyvin kasvavia ja kauniita. Voiko niitä nyt myydä maatiaisina ollenkaan? Kanat ovat sekaisin hämäläistä ja tyrnäväläistä kantaa ja hämäläiset eivät ole säilyttäjältä vaan eräältä maatilalta ihan perimätiedon mukaan hämäläisiä. Aikaisemman kukon kanssa ei ollut tätä ongelmaa. Miten se ruusuharjaisuus näin voimakkaasti tulee yhtäkkiä läpi? Ovatko muutkin poikaset piilevästi ruusuharjaisuuden kantajia? Tietääkö kukaan?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: ruusuharjoja maatiaisilla?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kanarotukirjasi jo kertookin sen, ettei ruusuharja ole maatiaisen harja. Maatiaisella pitää olla harkkoharja (kannasta riippumatta). Sitten tuo, että sinulla on monta eri kantaa sekaisin: iitin kantaa, tyrnävän kantaa ja ehkä hämäläistä kantaa...silloinhan tiput ovat 'sekarotuisia', koska säilytysohjelmassa ei saa sotkea eri kantoja keskenään.
helimarjutk
muna
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Heinä 2016, 20:32

Re: ruusuharjoja maatiaisilla?

Viesti Kirjoittaja helimarjutk »

Voi sentään, ne ovat sitten kaikki sekarotuisia! Toivottavasti löytyy silti niille tipuille hyvät kodit. Hyvin touhukkailta ja kauniilta vaikuttavat.
Silti on mystistä, että niitä ruusuharjoja alkoi yhtäkkiä tulemaan.
Olen muuten ajatellut, ettei kaikkien tarvitsekaan olla säilyttäjiä. Että säilyttäjät ovat eräänlaisia geenipankkeja ja sitten, kun on eri kannasta kana ja kukko, voi olla varma,ettei ole sukulaisuutta. Mutta ilmeisesti olisi suotavaa pitää maatiaisrodun sisälläkin nämä eri rodut erillään, vai kuinka?
Jos vielä saisi harkita ja olisi vasta perustamassa kanalaa, olisi tietysti hienoa ryhtyä säilyttäjäksi. Nyt ei kyllä näistä rakkaiksi tulleista kanasista voi luopua ja alkaa uudelleen, ovat niin kovin kesyjä ja persoonallisia. Minulla oli aikaisemmin chaboja ja kääpiökochejakin noin 15 vuotta sitten, mutta nyt olen hurahtanut maatiaisiin.
rilla

Re: ruusuharjoja maatiaisilla?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Toi ikuisuuskysymys mua jaksaa aina kiinnostaa:
Ajattelisin,että erimaatiaiskannat ovat kaikki kuitenkin suomalaisia maatiaiskanoja,
Eikö silloin näiden sekoitukset yhä edelleen ole maatiaisia?

Ruusuharjaan en ota kantaa.
Joskus törmäsin harrastajaan,joka väitti,että on ollut myös ruusuharjaisia maatiaisia.

Vielä parikymmentä vuotta sitten myytiin jossain kana-autossa muka maatiaiskanoja,joilla oli kaikenlaista töyhtöä ym päälaella.
Ostin silloin sieltä harmaan upean kukon.
Oli tosi iso. Isompi,kuin silloiset leghorn rotuiset,valkoiset kukot.

En tunne eri maatiaiskantoja tarpeeksi. Itselläni ei ole ollut kuin tyrnäläisiä joskus.
Ne tulivat siitosmunina kahdelta eri säilyttäjältä.
Minusta nää kaksi tyrnäväläiskantaa jo olivat keskenään ihan eri näköisiä.

Toiset oli isohkoja,mustavalkoisia ja valkomustia. Ihanat "pitsikaulukset" ja tummat silmät.
Toiset oli pienemmän kokoisia,eri värejä oli paljon ja olivat kovia hautoon.

Ne kuninkaallisen näköiset ei hautoneet minulla kertaakaan.
Mutta olivat tosi hyviä munimaan, Vieläkin sekaporukassa joskus tulee sellainen tummasilmä,rouvien jälkeläisiä kaiketi.

Alholaiset vaikuttais minun silmääni melko yhtenäiseltä porukalta.
Mutta meni ohi aiheen että heilahti. Kanailoa kuitenkin kaikenlaiset kotkottajat tuottaa. :smt040
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ruusuharjoja maatiaisilla?

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Tyhmänä kyselen että mikä on ruusujarja?
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
helimarjutk
muna
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Heinä 2016, 20:32

Re: ruusuharjoja maatiaisilla?

Viesti Kirjoittaja helimarjutk »

Ruusuharja on sellainen sienimäinen yhtenäinen ja leveä kökkö, jossa ei kunnolla erotu mitään harkkoja. Jonkun mielestä se on ilmeisesti kaunis, koska nimi "ruusu" :smt003
Vastaa Viestiin