Maatiaisen valintaa..

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Maatiaisen valintaa..

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tämmöstä olen pohdiskellut tuon yhden oman kuhanvaan-parveni kanssa, mikä sisältää ilmajokisia, kiuruvetisiä, ja eri maatiaisten sekoituksia, (loppuporukka on tehomunijoita ja faverolleja), että mikähän ihme siinä on että näillä ns. puhtailla maatiaisilla on aina ollut jotain ihme häikkää, kuten munan syöntiä ja huono emonvaisto, mutta sitten taas eri maatiaisten sekoituksilla ei mitään ongelmaa! Ilmajokiset on alunalkaen samasta kodista minulle tulleet, ja niillä sitä munansyönti taipumusta onkin ilmennyt, vaikka ruokavalio ja kaikki muukin on tismalleen sama kuin muillakin linnuilla, joilla taas ei ole mitään ongelmia minkään suhteen. Kiuruvetiset taas oli sitten semmoisia pelastusparkoja mitkä meille tuli vaan mukamas uutta kotia etsimään etteivät mene turhaan pataan, vaan enhän minä niitä raaskinu enää kiertoon laittaa. Kiuruvetisillä on tosiaan sitten ollut semmosta ihmeellistä pelleilyä hautomisten suhteen, palelluttavat poikasensa tai jättävät haudonnan loppusuoralla kesken.
Ihmetyttää vaan että onko tosiaan niin paska mäihä käyny että nämä tietyistä paikoista tulleet pökiöt on vaan sattunu minun kohalla, että nämä maatiaiskannat on kuitenkin oikeasti suht selväpäisiä, mutta minun kohalle ne ei vaan nyt osuneet... :smt075
Joka tapauksessa saavat olla tuossa hamaan tappiin asti kunnes muuten kuukahtavat iteksiään, mutta tästä pääsenkin itse asiaan eli parempien yksilöiden etsimiseen! Näitä eri kantoja kun on kuitenkin aika paljon, niin olisi mukava tietää mitä niistä valita.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Pulukkinen

Re: Maatiaisen valintaa..

Viesti Kirjoittaja Pulukkinen »

Meillä on ollut kiuruvetisiä maatiaisia toukokuusta 2015, neljä kanaa ja kukko. Kanat aloittivat muninnan siinä 19 viikon ikäisinä ja noin kuukauden muninnan jälkeen ensimmäinen kana ryhtyi hautomaan. Kökötti pesässä pari viikkoa kunnes toinen ihastui samaan puuhaan ja samaan pesään. Toinen kana siis ajoi aloittaneen pois ja hoiti homman loppuun, eli hautoi viikon ja hoiti pojat todella mallikkaasti. Ihastelin kanan huolenpitoa ja tipujen tottelevaisuutta.

Kanalamme pienuudesta johtuen emme toivo suuria yksilönlisäyksiä. Noh, eipä aikaakaan kun seuraava hautomisvimmainen kana alkaa viipyä pesässä, sitten toinen, sitten jo tämä ensimmäinen emo uudestaan. Ja lopen viimeinenkin hautomaton kana on hommaa yrittänyt. Toinen hautojakin ehti hommassa niin pitkälle, että annoin sen ekat munat hautoa loppuun, ja nyt kanalassa riittää vilskettä ja piipitystä. Muitten hautomispuuhat olemme estäneet. Toinen kanaemo ei ehkä ollut yhtä topakka työssään tipujen kanssa, mutta hyvin ovat pärjäilleet ja emo työnsä tehnyt, mm. puolustaa tipujaan ruoka-astialla.

Tämä haudontasessio siis tähän mennessä tapahtunut syksyllä ja nyt yhä joulukuussa munia tulee päivittäin. Kanalassa on lämpölamppu ja luonnonvaloa tulee ikkunasta. Malttavatkohan kanaset lainkaan munintataukoa pitää...
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Maatiaisen valintaa..

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minä tein vaihdon maatiaisten suhteen siten, että muutaman entisen pököpään jälkeläiskanan jätin jäljelle sekamunijaporukkaan, ja sitten hommasin kokeeksi tyrnäväläisiä typyköitä. Hyvältä vaikuttaa tähän asti niiden suhteen, ovat alkaneet munimaan ja ovat paljon rauhallisempia kavereidensa suhteen. Toivottavasti pelaavat jatkossakin eikä tarvihe ihan hermojasa menettää näihin maattareihin. :smt017
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Kråk

Re: Maatiaisen valintaa..

Viesti Kirjoittaja Kråk »

Meidän ilmajokiset ovat - toistaiseksi - syöneet muniaan vain silloin kun muna on jostain syystä jo mennyt rikki - pudonnut, tai joku astunut pehmeäkuorisen päälle. Ihan luonnollista etteivät jätä hyvää ravintoa mätänemään. Pesissä olevat kovakuoriset keramiikkamunat mahdollisesti auttavat estämään tovoittamattoman käyttäytymisen syntymistä.
Lenninsiipi

Re: Maatiaisen valintaa..

Viesti Kirjoittaja Lenninsiipi »

Aion ottaa jossain vaiheessa eka kertaa elämässäni maatiaiskanoja. Harkitsen eniten horniolaisia. :smt017 Minkälainen luonne niillä on, kanoilla ja kukoilla?
kallunenala

Re: Maatiaisen valintaa..

Viesti Kirjoittaja kallunenala »

Minä myös mietin eri maatiasrotujen (maatiasiskantojen) välillä olevia eroja. Olisi mukava kuulla harrastajilta/kasvattajilta omia kokemuksia eri kantojen ominaisuuksista. :smt045
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Maatiaisen valintaa..

Viesti Kirjoittaja nana »

Sinuna ottaisin jonkun puhtaan säilytettävän rodun. Minulla on vielä yksi parvi vapaana, konehaudottuja ja hyvältä kasvattajalta hankittuja jalostusmunia. Oli 100 prosentin tulos. Hämeen kanta. Itselle jää vain 20 kanaa ja 2 kukkoa. Vapaana erikoisia vaaleita, 1 kukko ja 3 kanaa, muut mustia tai harmaanmustial Luovutus 6 viikon kuluttua. Alkuruokinta luomuna.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Schippy

Re: Maatiaisen valintaa..

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Näistä maatiaiskanoista olen nähnyt erinäköisiä taulukoita. Nyt meillä on pieni, tuore sekaparvi, mutta joskus haluaisimme maatiaisia. Jotenkin haluaisin osallistua säilyttämisen ylläpitohommiin. Pitää ajan kanssa selata tätä foorumia, mutta jos on vinkata hyvää tietolähdettä mahdolliselle aloittavalle säilyttäjälle, niin mielelläni otan tiedonjyvät vastaan. Mikä kanta vaatisi lisää kanaloita, mitä hyötyä on pitää pientä kotikanalaa maatiaiskannan kannalta...
Itse ymmärrän, että jos montaa eri rotua pitää sekaisin, sekoituksia tulee. Mutta itse en oikein osaa asennoitua rotuihin niin. Mielummin puhtaita. Ehkä.
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Maatiaisen valintaa..

Viesti Kirjoittaja nana »

Itselläni on ollut vain Hämeen puhdasrotuista maatiaista. Konehaudonnassa 3 kertaa. Yhdessä haudonnassa oli 100 % tulos. Yhtään sairasta ei ole ollut ja ovat yllättävän sopuisia, todella kivat vaihtelevat väritykset. Tykkään rodusta todella paljon. Kukoilla on ihana ääni, ei mitenkään häiritsevä.

Parvessa on nyt vapaasti laiduntavia 36 kappaletta. Hyvät terveet kasvut ja isoja lihavia kukkoja. Kanat ovat hieman arempia.

Hämeen kantaa ei ole kovin paljon ja en ole saanut lisää jalostusmunia mistään. Mutta omat alkavat kohta munimaan ja kukkoja olisi jalostukseen tarjolla jos joku haluaa. Luomuruokittuja hinta 25 euroa per kukko. Pataan tai jalostukseen. Todella hyvää padassakin, en käytä mitään rehuja. Loppi.

Yv
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Vastaa Viestiin