Mikä on maatiaiskana?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

[quote=quote="Iloisten Munatalo"]Viittaan palstalla käytyihin maatiais-keskusteluihin; Kun mainitset tässä että tuli maatiais kana ja toinen oli ilmajokelainen niin mitä tarkoitat tällä maatiais kanalla, kun ilmajokelainenkin on maatiainen :smt017 Ihan vaan tarkennuksta kaipaisin... :smt003[/quote]
Näin vastasi kysymykseeni asianosainen:
Heh... joo. Heti huomaa, että olen ihan noviisi näissä jutuissa :) Sanon Helmiä vaan 'maatiaiseksi', koska en tiedä mitä näistä monista lajeista se edustaa?. On perusväriltään valkea, omistaa 'karvajalat', muutamia mustia sulanpäitä siipisulissa, vaaleanruskea 'kauluri' kaulassa ja aika pienikokoinen. Voihan olla, että on sekoitus? Mutta ahkera munimaan, pitää näin talvellakin vain yhden lepopäivän/viikko.[/quote]
Tässä tyyppiesimerkki nyt uuden harrastajan taholta kun maatiaiset ja sekoitukse menevät sekaisin .... :oops:
Asianosaista oikaisin jo maatiaisen rotupuhtaudesta ystävällisesti .... minusta on tulossa maatiaisnatsi :shock:
Maatikko

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Iloisten Munatalo kirjoitti:minusta on tulossa maatiaisnatsi :shock:
Heil! :smt006
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

:smt003
mokomaki

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Itekki kyllä olen aivan samaa mieltä että kannat tulee pitää puhtaina yms, eli periaatteessa olen näitten "kananatsienki" puolella, ja maatiaishörhö olen itekki vaikka en uskalla niitä enään omistaa. Mutta en vain tykkää siitä että joku joka vahingossa erehtyy laittamaan väärällä lailla ilmoituksen, tuskin vasiten sitä teki, niin laitetaan silmätikuksi :smt021 Siksi onki hyvä että tähän maatiaiskana hommaan tehtiin oma tämmönen topikki, eikä enää toisen ilmotusta riepotella. Voitas ehkä jatkossakin ihan vain nätisti ehkä kysellä ilmotusta jos tuntuu että on väärin laitettu ja alottaa ihan erikseen topikki sitten siitä että vältyttäis tuomoselta ilmotuksen "mustamaalaukselta"...Eihän meillä ole kuiten tarkoitus toisten mieltä pahoittaa :smt025
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ai-van! Siksi kysyinkin suoraan asianosaiselta tarkennusta asiaan :-"
AnetteMilli

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Itse aikaisemmin olin hyvinkin maatiaisten puhtaana pitämisen kannalla. Tälläinen fanaattisuus ei minua kuitenkaan kiehdo milläänlailla. Ehkäpä nämä kirjoitukset ovat saaneet minut miettimään asioita aivan toiselta kantilta, jopa niin, että olen ruvennut arvostamaan risteytyksiä entistä enemmän.
Ei se kana kanasta muuksi muutu, vaikka olisikin risteytetty. Ei tehdä muniksesta kuitenkaan vaan maatiaiskana kasvattajien paikkaa! Vaan annetaan tilaa kaikille kanailu-harrastuksesta nauttiville! :smt064
Viimeksi muokannut AnetteMilli, 17 Helmi 2012, 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minun puolestani kaikki kanat saavat kukkia. Se ainoa mikä minua tässä nyt jurppii on se että ihmiset eivät tahdo tietää miten maatiais-nimitystä käytetään. Eihän kukaan sano esim. cockerspanielia mäyräkoiraksi! ellei nyt ole ihan tumpelo :-" Minä en väheksy risteytys-, kuhanvaankanoja tai muitakaan sen vämpiarvoisiksi. Oikeasta nimityksestä tässä vaan nyt on kyse :shock: Ja fanaattinen minä en tosiaankaan ole, ainakaan kanojen suhteen !
AnetteMilli

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

en viitannut sinuun tai kehenkään muuhunkaan henkilökohtaisesti. Olen minäkin sanonut irlanninterrieriä vahingossa vehnäterrieriksi, vaikka koiramaailmassa joskus enemänkin pyörinyt. Virheitä tekevälle sattuu ja ei niiden pitäisi kasvaa järkyttäviin mittasuhteisiin. Tämä koko keskusteluhan alkoi vain yhdestä myynti-ilmoituksesta.
Suwitsu

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mutta eikös se ole kuitenkin hyvä että asioista keskustellaan? Että tulisi rodut ja käsitteet tutuiksi? En minäkään itseäni kauhean fanaattisena näissä asioissa pidä mutta kyllä se jurppii että omia kanojaan pitää puhtaana, hakee uutta verta laumaansa ja harvinaisempia värejä ympäri Suomen ja sitten joku myy täällä selviä sekarotuisia "varmasti puhtaana kun on sen ja sen näköinen".
Kärttyämmä

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Eihän kukaan sano esim. cockerspanielia mäyräkoiraksi! ellei nyt ole ihan tumpelo :-" Minä en väheksy risteytys-, kuhanvaankanoja tai muitakaan sen vämpiarvoisiksi. Oikeasta nimityksestä tässä vaan nyt on kyse :shock: Ja fanaattinen minä en tosiaankaan ole, ainakaan kanojen suhteen !
Mutta enemmänhän tämä on luokkaa Mäyräkoira, ilman cockeria, onko mäyräkoira jos on karkeakarvainen kaniinimäyräkoira? :smt002 Niitä kun on 9 rotua, eli todellisuudessa 3 kokoa ja 3 karvalaantua, mutta kaikki ne on mäyräkoiria :smt003

Sitten jos vielä mietitään linjautumisia, ajolinjainen, luolalinjainen ja näyttelylinjainen, niin johan niitä on sitten 27 "eri" rotua ja kuinkas niiden risteyttäminen keskenään?
Viimeksi muokannut Kärttyämmä, 17 Helmi 2012, 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mokomaki

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

tietenkin asioista pitää keskustella, mutta se ei maatiaiskanojen arvostusta lisää, että jos vahingossa maatiais risteytyksiä menet kutsumaan maatiaisiksi niin teet maailman suurimman virheen vielä kun se asia tuli kuitenkin selväksi. ja onko se toisen myynti ilmo se keskustelu paikka... :smt018 ite jos maatiaisia myisin niin laittaisin ilmotuksen esim että vaikka tyrnäväläisiä maatiaisia,eiköhän se kantakin piä tulla ilmotus otsikossa selväksi...eihän kukaan nuita maatiais lehmä rotujakhan ihan pelkällä maatiais nimikkeellä myy?ja kyllä poka asiasta kiinnostunut ihminen tievon löytää että mitä ne oikeat maatiaiset on, eipäs aliarvioija meitä kanssa eläjiä! :smt041
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mutta mikä on karkeakarvaisen ja pitkäkarvaisen mäyräkoiran risteytys? Ei taida olla mäyräkoira :-"
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Rusina

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Minähän tämän keskustelun aloitin, enkä aloittanut sitä tosiaankaan minkään yhden myynti-ilmoituksen pohjalta, vaan ihan pitemmän ajan, vuosikymmenen, kokemusten pohjalta. Ja nimenomaan siksi, että yleisessä mielipiteessä maatiainen = "ei minkään rotuinen kana, jota ei ole yhtä arvokas kuin muut". Kyse ei ole siitä että maatiaiskana olisi mielestäni parempi kuin muut, vaan siitä, että tuntuu että sitä yleisesti pidetään vähempiarvoisena kanana. Toivon että suomalainen maatiaiskana "rotuna" arvostetaan samalle tasolle kuin muutkin rotukanat (joista moni on oman kotiseutunsa maatiainen). Karu totuus on, ettei suomalaista maatiaiskanaa ole missään muualla kuin Suomessa, joten vastuu siitä on meillä. Sen geenipooli halutaan pitää tarkoituksella erilaisena kuin muiden rotukanojen ja risteytysten, muuten koko sen säilytystyö tieteelliseltä pohjalta on heitetty ihan hukkaan.
Suomalainen maatiaiskana ja sen säilytysohjelma on sillä lailla "heikko", että harrastelijoilla on käytännössä valta tuhota tai säilyttää se, ihan oman mielensä mukaan. Siksi arvostan yli kaiken niitä pitkän linjan maatiaissäilyttäjiä, jotka eivät käännä kelkkaansa vähän väliä, vaan pysyvät "natseina" heille tärkeän kanakannan suhteen.

Itse ainakin tunnen oman työni valuvan vähän hukkaan, jos myyn hartaasti sekoittumiselta varjelemiani, suurennuslasin kanssa syynäämällä karvajalattomaksi todettuja säilytysohjelmakelpoisia tirpukoita sekaparveen. Niiden kasvattamiseen puhtasrotuisina useamman kanarodun kanalassa joutuu näkemään jonkin verran vaivaakin. Siksipä motivaatio kasvattaa maatiaisia myyntiin on laskenut aivan nollille. Eri asia jos joku haluaa lintuja pitääkseen niitä puhtaana kantana, silloin myisin ilomielin.

Kaikki kukat saavat kukkia ja niin ne muniksessa tekevätkin :smt041. Onko silti liikaa toivottu että se toimisi oikeilla nimillä? Ja onko jokaisen pakko hakata kalloaan seinään näiden nimien ja määritteiden ym. kanssa (saadaanhan sillä aikaan kivoja roduntunnistustopikkeja, kun uusi kanailija yrittää selvittää epämääräisen selostuksen perusteella ostamiaan "maatiaisia" :smt017).
Ja ettei tule väärää kuvaa, niin on mullakin sekarotuisia ja risteytyskanoja ja olen tehnyt ihan tarkoituksellisia risteytyksiä välillä. Yksi lempparikukoistani oli rokki-isa brown risteytys, vaikea kuvitella komeampaa kukkoa :smt049.
Pia

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Pia »

Nyt päästiin varmaan asian ytimeen. Kyse on siitä että tarvitaan sanasto, jotta puhuttaisiin kaikki samaa kieltä. Tässä alkaa nimttäin olemaan kanalle yhtä monta nimikettä kuin lumelle eskimoiden kielellä, rakkaalla lapsella kun on monta nimeä :)
Kärttyämmä

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Maattari kirjoitti:Mutta mikä on karkeakarvaisen ja pitkäkarvaisen mäyräkoiran risteytys? Ei taida olla mäyräkoira :-"
Entä karkeakarvaisen kaniinimäyräkoiran ja karkeakarvaisen kääpiömäyräkoiran risteytys? Vaikka penikasta tulisi lyhytkarvainen?
Kas, sen kun vie näyttelyyn sen kasvettua lopulliseen kokonsa ja karvaansa, se otetaan mittojen ja karvanlaadunmukaiseen rotuun ja ON mäyräkoira. :smt041
Vastaa Viestiin