EN YMMÄRRÄ!

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Iita

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Iita »

Ja ennen vanhaan olisi kissa voinut tehdä vaikka sinne uuninpankolle pennut.. mutta eipä tehnyt..

Ja jos toisinkin päin miettii ,jos kissalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se pyykkikori.. jos se saisi itse valita niin..?
Muffe

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Kerran kylmyys on se ongelma niin kuin tuolla mainitsit niin kerro nyt hyvänen aika se täydellinen lämpötila niin me hölmötkin se tiedetään? Missä lämpötilassa se kylmyys on sitten pahitteeksi? Kysyn nyt ihan selvällä suomen kielellä että riittääkö se +5 vai ei? Olisiko sinun mielestäsi +15-20 parempi? Jos tuo korkeampi lämpötila on parempi niin miksi? Suosituksia kun lukee niin ne antavat ymmärtää että ovat tehotuotantoon suunnattu. Tilavaatimukset on todella pienet ja siitä voisi ajatella että tehotuotannossa se olisikin ihan ok mutta kotikanoja harvemmin kukaan niin pieneen ahtaa. Sama lämmönkin kanssa. Se että jotkut sivut "vesittää" ohjeistuksia niin eiköhän siinäkin ajatella kuitenkin eläinten parasta eli tarkotan tätä "jos vesi jäätyy niin tarjoillaan lämmintä vettä". Minun mielestäni tuo on kuitenkin aika järkeen käypää vaikka sinusta se onkin ihan karmeaa ja luonnotonta! Sinä otat kaikesta itseesi jos nyt joku on eri mieltä kanssasi. Kovasti moitit toisten sisälukutaitoa ja rakentavaa keskustelua odotat. Itsehän et pysty kun otat nokkiisi joka asiasta.
Muffe

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Vielä kysyisin mistä ne villikissan pennut oikein keväällä tulevat? Vielä kun on lunta ja pakkasta...
Aberkios

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Muffe kirjoitti: Kysyn nyt ihan selvällä suomen kielellä että riittääkö se +5 vai ei? Olisiko sinun mielestäsi +15-20 parempi? Se että jotkut sivut "vesittää" ohjeistuksia niin eiköhän siinäkin ajatella kuitenkin eläinten parasta eli tarkotan tätä "jos vesi jäätyy niin tarjoillaan lämmintä vettä". Minun mielestäni tuo on kuitenkin aika järkeen käypää vaikka sinusta se onkin ihan karmeaa ja luonnotonta! Sinä otat kaikesta itseesi jos nyt joku on eri mieltä kanssasi. Kovasti moitit toisten sisälukutaitoa ja rakentavaa keskustelua odotat. Itsehän et pysty kun otat nokkiisi joka asiasta.
Seuraavassa aiemmin toisaalla kirjoittamastani lainaus. Kaiketi joku tulee poraamaan, että toistan itseäni! :smt012

Todettakoon (taas kerran) heti alkuun, että olen jo aiemmin esittänyt mielipiteenäni, että Maatiainen.fi -sivuilla esiintynyt "riittää raja" +5 -+10 astetta vaikuttaa ihan asialliselta. Samoin olen todennut, että sulkasadon aikainen lämpötila pitää huomioida erikseen.

Lämpötila maatiaiskanalassa (Maatiainen.fi -sivustolta)

"Aikuisille kanoille suositellaan eläinsuojelulaissa +15 – 20 ºC lämpötilaa, mutta maatiaiskanat ovat saaneet tottua ilmastossamme alhaisempiin lämpötiloihin. Liian lämpimässä saattaa maatiaiseläimien sopeutumiskehityksen suunta muuttua, joten maatiaiskanalan lämpötilaksi riittää + 5 - 10 ºC. Vähimmäisvaatimuksena voidaan pitää, ettei juomavesi jäädy. Ääritapauksissa, lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle on eläinten juomavesi annettava lämpimänä. Kova pakkanen aiheuttaa pysyviä vaurioita (harja ja varpaat paleltuvat)."

Tämän mukaan voidaan siis mennä vähimmäisvaatimuksen allekin. Enpä muista, että lainsäädännössä, edes ohjeen tai suosituksen kohdalla, tehtäisiin poikkeuksen poikkeuksen poikkeus.

Tarkennetaanpa vielä: Eläinsuojelulain nojalla annettu suositus kanoille, ilman jaottelua, on +15 – 20 ºC, mutta Maatiaisen mukaan "maatiaiskanoille riittää +5 -10 astetta". Sitten mennäänkin jo tinkimään itse annettua, "riittää"-suositusta, vaiheeseen "kunhan vesi ei jäädy". Eli päästään jo pakkasen puolelle. Sitten on vielä (tottakai) poikkeus, nimeltään "ääritapaus" =D>Tekstissä ei kuvata tätä poikkeuksellisena, saati laittomana. Sille ei siten aseteta myöskään määräaikaa, pakkasrajaa tms. Todetaanpa tekstissä vain loppukaneetiksi, että (by the way) kana saattaa jäätyä (so what).

Tekstissä todetaan niin ikään, että maatiaiskanan "ovat saaneet tottua" alhaisempiin lämpötiloihin.

Moni suomalainen on myös "saanut tottua" siihen, että perheenjäsen vetää turpaan harva se päivä, mutta ei siitä vielä ole normia tehty! Jospa rikoslakia venytettäisiin samaan tapaan; Turpaan ei saa vetää. Mutta jos kuitenkin vetää, niin ei paljaalla nyrkillä. Jos kuitenkin lyö paljaalla nyrkillä, niin ei saa lyödä monta kertaa. Jos kuitenkin lyö monta kertaa, niin ei saa tulla pahoja jälkiä. Jos pahoja vammoja tulee, niin niihin pitää lyöjän laittaa laastari. Eikös "tunnu kanssa lohduttavalta"? Ja "ihan järkeen käyvältä", sekä "uhrin parasta ajattelevalta", kun sentäs kuuluis se laastari laittaa! =D>

Joissakin teksteissä todetaan, että suomalainen maatiaiskana olisi sopeutunut kylmään ilmastoon. Ei ole. Maatiaiskana on karun alkutaipaleensa vuoksi kehittynyt kestämään jossakin määrin kylmää. Sillä yksinkertaisella periaatteella, että kylmää kestämättömät ovat kuolleet kylmään tai kylmän vuoksi vastustuskykynsä menettäineinä kuolleet tauteihin. Mistään sopeumasta ei todellakaan ole kyse. Maatiaisia koskevissa teksteissä todetaan, että maatiaiskanakanta ei ole vakiintunut. Syynä mm. pitkin matkaa "kannan parantamiseksi" tehdyt risteytykset. Ja tämä kanta olisi kuitenkin "kylmään sopeutunutta"! Ei muutamassa vuosikymmenessä synny sopeumia. Minä en näe mitään syytä, miksi maatiaiskana kestäisi paremmin kylmää kuin vaikkapa sussex tai orpington? Näille ei kuitenkaan kukaan ole keksinyt ehdottaa samanlaisia "karaistumisleirejä" kuin maatiaisille!

Enpä ole eri mieltä olemisesta nokkiini ottanut. Kaikenlaiseen hurlumhei-kirjoitteluun ja pilkunnussimis-kommentteihin olen kyllä tympääntynyt. Eikös sekin ole ihan "järkeen käypää"? Turhauttavaa puolestaan on, että lähes jokainen kirjoittaja käy vuorollaan tinkaamassa vastauksia kysymyksiin joihin olen jo vastannut, vieläpä asianomaiselle kysyjälle! Silloin on mielestäni ihan oikeutettua kysyä kirjoittajan sisälukutaidon perään! Turhauttavaa on myös se, että jotkut kirjoittajat kommentoivat minun mielipiteinäni toisten kirjoittamia juttuja "Aberkios oli sitä mieltä" -periaatteella. Ehkä kannattaisi lukea minun mielipiteeni asiasta, ennen kuin ryhtyy asioita minun mielipiteitäni kommentoimaan. :smt017

Mennään nyt sitten vielä kerran kissoihin.
Eipä ole pakkasella villiintyneenkään kissan pentuja vastaan tullut. Syy tähän on, että luonnon armoilla olevan kissan lisääntymiskäyttäytyminen on hyvin valosidonnainen. Lisääntymiskausi alkaa valoisan ajan pidetessä, maaliskuun puolivälin paikkeilla, jolloin alkaa kiima. Tästä seuraa, että pennut syntyvät toukokuun loppupuoliskolla. Näkösälle pennut tulevat vasta kesäkuulla. No, voihan silloinkin toki hallaöitä olla! :smt044
Iita

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Iita »

Eläinlääkärin vastaus :

"Kissan kiimakierto moniin lajeihin verrattuna on poikkeuksellisen tiheää ja valosta riippuvaista. Normaalisti kissojen kiimakierto luonnossa esiintyy maaliskuu-lokakuu välisellä jaksolla ja kiimat noin kk välein. Täällä pohjoisessa (siis Suomessa) sisällä pidetään valoja lähes jatkuvasti pimeänä vuodenaikana, joten kissan kiimakierto joillakin yksilöillä voi hyvin toimia ympäri vuoden ja jopa vailla mitään taukoja. Kissan rotu vaikuttaa myös kiimakierron esiintymiseen. Monilla itämaisilla kiimakierto on jatkuvaa, eikä taukoja ole. Persialaisilla sen sijaan voi olla kuukausienkin taukoja ja kummallakin rodulla tämä on normaalia. Kotikissalla kiimakierron vaihtelut jäävät näiden kahden äärilaidan välille."
Viimeksi muokannut Iita, 18 Elo 2014, 18:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Muffe

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Syksyn kiimastako ei villikissojen pentuja jää sitten henkiin ollenkaan? Kirjoitit aikasemmin että "totta helvetissä eläinsuojelulaki ja suositukset ovat tehty eläinten hyvin voinnin takia eikä tuotannollisista syistä. Eli silloinhan kanalan lämpötila pitäisi olla se +15-20 ja kuitenkin olet sitä mieltä että se +5-10 riittää kanoille. Vieläpä kun joku muu on sen nyt nettiin mennyt kirjoittamaan kuin sinä niin kyseenalaistat tämän lämpötilan kuitenkin. Menee kyllä ristiin nuo sinun juttusi ja aika hurlumheitä nuo vertauskuvatkin! Voisin tähän kirjoittaa vastineen. Jos aloittaja on aberkios niin älä vastaa mitään. Jos kuitenkin vastaat älä ole eri mieltä. Jos kuitenkin olet eri mieltä niin älä kirjoita sitä nettiin. Jos kuitenkin kirjoitat niin varaudu hullunmyllyyn. Jos kuitenkaan et ole varautunut niin jne.jne. :smt043 Tämmöstä hurlumheitä :smt002 Minä päätän omalta osaltani keskustelun tähän kun täällä on vain yksi ja ainut oikea mielipide ja muut on täysin vääriä :smt002
rilla

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kissoista:
Toi kissojen kiimakierto kyllä varmaan pitää paikkansa.
Toki valoisuus sisätiloissa sekoittaa sen. Mutta villiintyneet kissat kai on eri juttu?
Ei ne nuku uuninpankolla. Niiden lisääntyminen kaiketi keskittyy valoisaan aikaan.

Tuskin villikissoiksi hurjasti rotukissoja joutuu? Tai tietenkin ihmisen luonnon tuntien niinkin käy. :smt009

KANAT mua nyt kuitenkin kiinnostaa enempi.
Ei meidän mummulan navetta varmasti ollu kauheen lämmin aikoinaan.
Ainaki pakkasilla sonta jääty ym.
Niin vaan siellä kanaporukka keikku pimeän talven. Ilman lisävaloa tai mitään. Keväällä kukko jo sitten kapusikin navetan taakse tunkiolle kiekumaan.

Mä en usko,et kylmän kesto tai kestävyys yleensä onkaan niin kauheesti rotusidonnainen.
Mut jos kanat liikkuu isohkossa tilassa,niin kyllä ne löytää eri toiminnoille sopivan paikan. Eli yöpymään mennään vieriviereen korkealle katon rajaan.

Tää väittely on oikeesti vähän tuloksetonta. :smt021
Aberkios

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Muffe kirjoitti:Kirjoitit aikasemmin että "totta helvetissä eläinsuojelulaki ja suositukset ovat tehty eläinten hyvin voinnin takia eikä tuotannollisista syistä. Eli silloinhan kanalan lämpötila pitäisi olla se +15-20 ja kuitenkin olet sitä mieltä että se +5-10 riittää kanoille.
Otetaanpa kertaus numero 256: Eläinsuojelulainsäädännön nojalla annettujen ohjeitten ja suositusten perusteena on aina eläinsuojelulliset syyt tai eläinten hyvinvointi, eivät tuotannolliset syyt. Onko Muffe vielä kärryillä?

Jotkin tahot ovat kuitenkin sitä mieltä, että suomalaiselle maatiaiskanalle riittää +5 - +10 astetta. Olen samaa mieltä, tuo riittää, tietyin reunaehdoin. Tässä ovat siis rinnakkain eläinsuojelulainsäädännön nojalla annettu suositus ja tietylle kanatyypille esitetty raja-arvo. Kummallakaan ei ole lain statusta. Vieläkö Muffe on rattailla, vai joko perälauta kolahti?

Kuka tahansa voi siis kannattaa suositusta, mutta samalla hyväksyä minimin, ilman että siinä olisi ristiriitaa. Vuosien saatossa monet ovat menneet lakkoon 10:n %:n palkankorotuksen saamiseksi, mutta tyytyneet 5:een. Tämä kuvio tuntuu olevan Muffelle ylivoimainen asia ymmärtää. No, minkäs minä sille mahdan? Ehkä Muffen olisi aikoinaan pitänyt lukea enemmän, jotta ymmärtäisi sanojen merkityksen.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joo, eiköhän tämän asian vääntämisen ja kääntämisen voine jo lopettaa.
Aberkios

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Ehdoton KYLLÄ! :smt003
minkuliini

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Mitenkäs tämä ketju nyt meni "perheen jäsenten turpaan vetämiseksi" ja "sisälukutaidottomuudeksi"?! Tulee vaan paha mieli kun ketjua lukee ja antaa aika asiattoman kuvan kyllä jos joku oikeasti apua ja vinkkejä kaipaava uusi munislainen tänne eksyy. Olisiko aihetta nyt poistaa koko ketju, kun nyt menee jutut aika asiattomiksi!?
Muffe

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Niinkuin tuolla aiemmin kirjoitin että minä päätän keskusteluni tähän mutta jollain oli lukemisen ymmärtämisessä hiukka ongelmaa :smt002 Minkuliini aivan oikeassa :smt001
Muffe

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Hyvä aberkios! Tuolla ylempänä kirjoitan että päätän keskustelun OMALTA OSALTANI tähän ja nyt kun pilkkua viilasit tuosta edellisestä viestistäni jossa kirjoitin "lopetan keskusteluni tähän" ja oikein yv:tä piti asiasta laittaa niin tulin tänne korjaamaan virheeni! ja ilmoittamaan kaikille että Lopetan keskusteluni omalta osalta tähän. Eiku hetkinen.. Lopetan keskustelun omalta osaltani tähän! Josko nyt menis jakeluun vai vieläkö löydät jotain sanomista! Eikä tuo ollut kysymys mihin sinun pitäisi vastata!
Minttis

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Minttis »

Joo täytyy kyllä myöntää että uutena munislaisena oikeen hämmästyttää miten asiatonta kirjoittelua täällä saa lukea. Noh mut eipähän tarvi, senkun menee muualle, ei sillä, pisti vaan silmään.
Vastaa Viestiin