Kanalla repeytynyt heltta

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Rosteri

Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja Rosteri »

Meidan kanalassa draama senkun lisaantyy. Nyt Inkivaari on mustasukkainen (!) Rosterista ja
kun Rosteri yrittaa suorittaa kukon tehtavaa, Inkivaari hyokkaa alla olevan Tirpan kimppuun ja
samalla Rosterikin saa kyytia. Nyt Rosteri sitten on repinyt Inkivaarilta helttaa irti ja veri
roiskuu. :smt062

Pysaytin verenvuodon kylmalla maralla paperilla, desifioin alkoholilla (muuta ei kaapista loytynyt tahan hataan)
ja kysymys kuuluu: Voiko kanan heltan haavan sitoa? Inkivaari raukalla on koko paa veressa, ja se
itse raapii kynsilla sita. Eli ei taida haavat parantua. :smt010 Taidan olla liian tunteellinen kanan kasvattaja.
Rosterinkin haukuin pataluhaksi huonon kaytoksen vuoksi. :smt022
kanatar

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja kanatar »

En osaa vastata tuohon sitomisjuttuun, mutta meillä kukot ovat nyt ottaneet yhteen verkon läpikin, niin että pienemmällä on heltta jatkuvasti haavoilla. Yhden kerran pääsivät samaan tilaan vahingossa, haavilla piti erottaa, muuten olisi saanut itsekin osansa. Silloin pikkukukon heltasta lähti pala ja veri roiskui kunnolla. En sitonut sitä mitenkään ja se parani itsestään. Opiksi tosin ei ottanut, vaan edelleen isottelee. Jos paha-paha haava on, niin sitten en osaa sanoa. Saisitko paikallisen eläinlääkärin kiinni?
reetta

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja reetta »

kanojen heltoista/harjoista kun vuotaa verta niin sitä kanssa vuotaa, ja näyttää pahalta... mulla tappeli pikkukukot kevättalvella ja toisella oli harja ihan revitty. painamalla sain verenvuodon loppumaan, sitten puhdistin betadinella ja lopuksi piti kyllä laittaa (haava)teipillä kiinni, kun joka kerta kun kukko ravisti päätään, veri lensi taas. mulla ei ensin ollut muuta kuin maalarinteippiä niin laitoin sitä ens hätään. teipin alle on hyvä laittaa vaikka pieni talouspaperinpala ettei teippi tartu suoraan haavaan. puhdistus päivittäin ja teipin vaihto. kyllä se siitä parani, ja nyt näyttää jo melkein kuin lovi olisi kasvanut hieman umpeenkin. ja jos näyttää oikein pahalta voi myös laittaa potilaan vuorokaudeksi hämärään eristyksiin niin se pysyy paikoillaan eikä raavi tai pudistele repeytyneitä helttojaan. saa lepoa ja haavat hieman aikaa asettua.
Kiskii

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja Kiskii »

Meidän kukko oli tänään saanut haavan niskaan, ilmeisesti haava on heltan ihan takajuuressa. Verta oli vesiautomaatin päällä ja sen ympärillä-ja niskasulat aika villin näköiset. Päätä se ravistelee ajoittain, mutta haava ei vuoda enää. Nyt pitäisi koittaa saada kukkoa hoidettua, mikä voi olla inan vaikeaa kun se ei ole kovin ystävällinen heppu :smt012 Haavaspray on varmaan helpoin laittaa. Yhtään en tiedä mistä haava olisi saanut alkunsa, mitään terävää ei pitäisi olla, koitin syynätä kaikki paikat.
Voi surku..
suikku

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja suikku »

Meilläkin nokkimisjärjestyksen alimmaiselta nokkaistiin iso pala harjasta pois. Jo, oli näky, kun menin päivällä hoitotoimille: ihan verinen kana (pää) ja verta pitkin seiniä. Aloitin ison operaation. Iso kukko laatikkoon pois tieltä ja sitten kanaa metsästämään. Meidän kanat ovat erittäin arkoja, että arvatkaapas olinko kananjaskassa yltäpäältä! No, sitten putsasin ja hoitelin kansata ja lopulta päästin sen illalla orrelle. Aamulla heltta oli jo parempi ja se parani ihan parissa päivässä kokonaan. Jos tuon olisin tiennyt, niin en olisi ruvennut koko hommaan. Enemmän stressiä kiinniotto kanalle (ja minulle) aiheutti kuin haava.

Sitä sinistä haavaspreytä sitten olenkin etsinyt joka paikasta. Ilmeisesti ainoa paikka mistä sitä saa, on eläinlääkäri. Täytyisi ottaa yhteyttä sinne seuraavaksi. Olis sitten seuraavaa kertaa varten valmiina.
kaakatin

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mä ostin ihan Agrimarketista sinistä haavasprayta. Pyoktaninin merkkistä, Horsicare tuote. En tosin ole vielä kokeillut sitä, kun ei ole ollut tarvetta :smt003
suikku

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja suikku »

... ja minä kun sitä sieltä erityisesti kysyin! Seisoskeltiin siellä hyllyn välissä äijän kanssa pitkä tovi, muttei löytänyt mitään sinistä! Kyllä on tietotaito korkealla tasolla! Aina pitäis itse tietää tarkkaan mitä haluaa ja kävellä itse ottamaan se hyllystä. (Voihan se olla, ettei sitä juuri sillä hetkellä kaupassa ollut.)
Kiskii

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja Kiskii »

Taas oli kanalassa verta muutamia tippoja, selvästi roiskeet tulleet pään heilutuksesta. Teemun heltasta luultavasti taas :smt009 Piinaako joku kana sitä nyt tuolla tavalla?? Rassaako niitä kun ei ulos pääse nyt? Ihan käsittämätöntä! Kanat vaihdoin toiseen paikkaan tässä välissä, joten ei taida olla mahdollisuutta että olisi johonkin itsensä telonnut.
fasunen

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Minä en ole kummemmin mitään tehnyt vaan kaikki on itsestään asettunut paikoilleen. Eilenkin kalkkuna nokkaisi kukkoa kun kukko tuli samalle herkku apajalle ja verta lensi harjasta niin että oli ruokaautomaatti ja viereiset kanatkin veressä mutta hyvin näyttää pärjäävän eikä verta enää tule. :smt003
sera1

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Täältä kun ei löytynyt mistään minkäänlaista sinistä haavasuihketta, niin ostin ensiavuksi sellaisen lehmien merkitsemiseen tarkoitetun sinisen puikon. :smt003
Jos haavoja tulee, niin käytän tavallisia haavanhoitoaineita ja maalailen sitten tuolla puikolla siniseksi.
Ei ole hajuakaan mitä tuolla puikolla lehmien kohdalla tehdään? Piirretäänkö niille jotain merkkejä kylkiin vai mitä lie :smt005
Kaikki siniset haavasuihkeet olivat poistuneet valikoimista, ei valmisteta enään tai siirtyneet reseptituotteiksi.
Osa haavasuihkeista oli muutettu värittömiksi, etteivät niin rumasti värjää vaikkapas hevosen kinttua.
sisu65

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minä olen myös joskus kysellyt sinistä haavasuihketta apteekista ja katsoivat aivan tyhmänä et ei oo. Oliskohan tosiaan tuo syynä että ei enää valmisteta.
siimis

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on eläinlääkäriltä Terremycin vet. Mutta tässä on käyttökohteena vaan nauta, sika, hevonen ja lammas. Vuohelle tätä sain ja kanillekin olen käyttänyt. En linnuille kuitenkaan. Tässä on oksitetrasykliiniä, mikä on siis antibiootti. Tietääkö joku, sopiiko linnuille? Koirille ja kissoille ei muistaakseni tetrasykliinit sovi? :smt017
Suihkeessa on tosi voimakas sininen väri, sen tarkoitus on kuulemma yksinomaan tehdä näkyväksi, mihin ainetta on suihkutettu.

Meilläkin on helttoja ja harjoja nokittu, kun möin yhden kukon pois. Ilmeisesti oli pomo, koska kaksi muuta nuorta kukkoa otti yhteen ihan tosissaan. Mutta kun tilanne näytti jo rauhoittuneen, niin en käynyt erottamaan niitä ja nyt on ilmeisesti arvojärjestys selvä koska eivät tappele enää ja haavat on alkaneet hyvin parantua.

Viime kesänä pari kyyhkystä sai vammoja ottelussa haukan kanssa. Pahakin vamma parani ihmeen nopeasti ja hyvin, ilman mitään hoitoa. Linnuilla tuntuu olevan ihan uskomaton kyky parantua noista haavoista, voi kun olis yhtä ilmiömäinen kyky parantua esim. marekista :smt012

PS: tuota nautojen sinistä väripuikkoa käytetään eläinten väliaikaiseen tunnistusmerkintään :smt002

PS: Terramycin-pullossa lukeekin näköjään "vain eläinlääkärin määräyksestä". Eli apteekista tätä ei ilman reseptiä saa.
omena

Re: Kanalla repeytynyt heltta

Viesti Kirjoittaja omena »

http://www.grene.com/shop/action/catego ... 4148_44640 Tuossa ylimpänä. Tuolta sivuilta löytyy myös lähin jälleenmyyjä. Porissakin pitäisi olla sekä Valtra että Agrimarket mutta agrissa väittivät että kun Valtralla on grenen edustus niin he eivät niitä "voi" myydä. Valtralta tilattiin kaikki mitä tuolta pyysin, hyvä palvelu :smt003
Vastaa Viestiin