Pään ravistelu

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

lauraelina

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja lauraelina »

Selvisikö koskaan mikä kukkoa vaivasi? Tai loppuiko päänravistelu?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä on joskus nuorilla kukoilla ilmennyt pään ravistelua. Mun mielestä se ei kyllä ole johtunut loisista tai korvatulehduksista vaan on ollut käyttäytymiseen liittyvä juttu. Eli jos niitä on selvästi jännittänyt, niin pään ravistelu tulee sen seurauksena, jonkinlaisena sijaistoimintona kun ne eivät oikein tiedä kuinka toimia. Olen vuosien varrella tätä oikein seurannut ja päätynyt tällaiseen teoriaan. :smt001

Tähän liittyy yksi tarinakin, jossa itse sähläsin. Vaihdoin kanalassa yhtä vesiautomaattia puhtaaseen, ja kukko Sylvester oli just siinä kohdalla jalkojeni vieressä. Automaatin naru irtosi yllättäen katon koukusta ja putosi. Naru osui kukon selkään. Kevyt naru, Sylvesteriä ei sattunut mutta se luonnollisesti säikähti vähän. Sen jälkeen joka päivä parin viikon ajan, aina kun vaihdoin veden, Sylvester ravisteli päätään aina vesiautomaattia vaihtaessa, sen ajan mitä vaihtaminen kesti. Tapa jäi pois, kun se ilmeisesti tajusi, ettei mitään vaaraa olekaan.
Helenals

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Täällä lukee myös IB:stä että pään ravistelu voi olla oire. Luulen että se siinä tapauksessa liittyy "räkään" poskionteloissa tai muualla? Ehkä muutkin "nuhat" aiheuttaa ravistelua? Vaikka taitaa ne muutenkin ravistella...
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Joo, tietysti jos on muitakin oireita, pään ravistelu voi liittyä sairauteen. :smt045 Mutta tällaisissa tapauksissa, jossa kukko on muuten terve ja ravistelu on ainoa oire, miettisin ensimmäiseksi, onko tilanteessa jotain kukkoa hermostuttavaa.
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja nana »

Pään ravistelu voi johtua ärsyttävästä valosta, esim. loisteputkivalo. Tai mikäli talvella on paljon pimeässä ja joutuu päivänvaloon nopeasti.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Vastaa Viestiin