verta kakassa

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

karhuemo04

Apua kaivataan!

Viesti Kirjoittaja karhuemo04 »

Hei!
Huomasin juuri yhdellä kanoistani olevan ripulia. Uloste on veristä ja koko peräpää oli ihan kakassa. En oikein tiedä mitä tekisin, onkohan kyseessä nyt kokkidioosi? Luin myös sellaisesta kuin Gumboro tauti missä mainittiin veriset ulosteet. Tietääkö kukaan siitä? En nyt oikein tiedä mitä tekisin kun ei ole oikein kunnon diagnoosia selvillä. Neuvoja pliis!
Ja sitten vielä toisella kanalla oli kynnestä jotenkin kummasti lähtenyt pala. Tosi paljon verta siitä tulee. Onkohan tuo kynnenalue sellainen että on ihan normaalia että se vuotaa paljon? Aloin nyt tosi asiassa huolestumaan kun sillä toisellakin on joku tauti ja kaikki tuppaa aina samalla kertaa.
Apua ja olen vielä lasten kanssa keskenään ja pitää ne nukuttaa ennen kuin pääsen uudestaan käymään kanalassa ja huolestuttaa että siellä makaa jo joku kuolleena ennen kuin ehdin takaisin..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Vois olla kokkidioosi, siinähän tulee veristä ruikkua.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Voi ei... Makin loysin eilen verisen ulostekontsan meijan kanalasta kun kannoin kanoja sisalle nukkumaan (juu, meilla on "kotiinkuljetus" ;-) ) Pikkutipuille meilla on kahenlaista laaketta kokkidioosiin. Nimista en tieda, mutta toinen on kuullemma jotain "vitamiinia" ja toinen jotain "antibioottia". Mitas nyt? Mista ihmeesta tiijan kella noista sadasta on se vaiva? Ja mita laaketta ja miten laitetaan?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Voin olla väärässä mutta muistelisin että kokki vaatii aina sulffa kuurin.
Ainakin näin taisi olla vasikoilla. Kanoista en tiedä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jep...kokkidioosiin antibiootti/sulfa...reseptilääke joka tapauksessa eli yhteyttä ell:iin. Tipuille/nuorille on saatavissa CC-rehua, mutta sitä ei saisi syöttää aikuisille, joiden munia itse syö. Pehkun vaihto kuivaan estää loismunien kehittymisen tartuntakykyisiksi.

Katkenneista kynsistä tulee tosipaljon verta, mutta yleensä tyrehtyvät aika nopeasti. Mä olen huuhtonut kylmällä vedellä, kuivannut hyvin ja laittanut suikelaastaria silloin, jos olen huomannut tuoreen katkeamisen. Joskus on käynyt niin, että olen huomannut sen verran myöhään, että veren tulo on jo loppunut itsekseen...silloin en ole tehnyt mitään.
karhuemo04

Viesti Kirjoittaja karhuemo04 »

Voiko se Kokkidioosi tarttua niihin muihinkin? Mulla ei oikein ole mitään lääkettä kotona, toivottavasti se ei maksa tuon kanan henkeä. :smt009 kanat ovat olleet meillä vasta reilun viikon ja en ollut vielä ehtinyt hankkia jonkinlaista lääkekaappia kanoille.
Onneksi sentään Helmin jalan verenvuoto oli tyrehtynyt. Jostain syystä sen yksi kynsi oli revennyt. Mutta nyt vuoto oli loppunut ja veri hyytynyt. Voi olla että meidän sioilla on sorkkansa pelissä. Kanat pääsee sikojen puolelle mutta siat ei kanalaan. Ja sekös niitä sikoja harmittaa.
Mutta jos nyt heti aamusta menen lähimpään kauppaan(apteekkiin vai maatalouskauppaan?) Niin mitä ostan lääkekaappiini?
Ja varsinkin tähän ripuliin, mahdolliseen kokkidioosiin?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Myös sisäloisten runsas määrä saattaa aiheuttaa veristä ripulia...
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kokkidioosi tarttuu tehokkaasti likaisten pehkujen, ruoan ja veden välityksellä. Ihan ekana kantsii vaihtaa pehkut. Sitten kannattaa tsekata, etteivät pääse paskomaan veteensä tai rehuihinsa tai läikyttämään vettä pehkujen joukkoon. Kokkidit tykkää kosteasta ja paskaisesta pehkusta.
reetta

verta kakassa

Viesti Kirjoittaja reetta »

kanat ovat asuneet nyt meillä reilut kaksi kuukautta. alusta saakkaa joku/jotkut niistä ovat silloin tällöin kakkineet löysää kakkaa jossa on veren näköistä seassa (tosin se on enemmänkin ollut oranssin väristä?) välillä kakat ovat olleet ihan normaaleja. tänäaamuna kun siivosin orsien alustoja, löytyi kuitenkin ihan kirkkaan punaisen veristä kakkaa. kukaan ei vaikuta sairaalta, kaikki touhuavat, syövät, menevät ulos. mikä neuvoksi? yritin katsella täältä noita topicceja, köytyi kokkidioosia ja sisäloisia, mutta mistä sen nyt sitten tietää mistä on kyse? mulla on kanalassa kestopehku, josta siivoan kakat joka aamu orsien alta ja muista likaantuneista paikoista, lisään puhdasta kuiviketta pari kertaa viikossa. pehku on alkanut lämpenemään, mutta ei se minusta järin märkä ole (eikös kokki viihdy märässä?)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: verta kakassa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voisit syöttää ensiksi matolääkkeet. Jos se ei auta, niin seuraava konsti taitaisi olla ell:ltä sulfakuuri kokkidioosin varalta.
Suvianne

Re: verta kakassa

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Voiko johtua liian isoista munista myös jos ei ole nuo madot ja kokki?
Tuli vaan mieleen että vehnä kasvattaa munien kokoa.
reetta

Re: verta kakassa

Viesti Kirjoittaja reetta »

matoja nuo näyttävät kasvattelevan. löysin tänään kakan, jossa oli oikein sieviä pitkiä valkoisia matoja (suolinkaisia vissiin). en olis ikinä uskonut olevani ILOINEN löydettyäni matoja hoitamieni eläimien kakasta, mutta tässä tapauksessa ilahduin kyllä suuresti kun joku mahdollinen syyllinen löytyi! seuraavaksi syynäämään sit madotustopicceja..
Suvianne

Re: verta kakassa

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hienoa! :) Onhan se paljon helpompaa kun löytyy syy!
jos kehtaat kerro tähänkin madotusohjeet. pitää vissiin varalta itsekkin madottaa poppoo. ne nimittäin söi kesällä hiiriäkin :smt017
reetta

Re: verta kakassa

Viesti Kirjoittaja reetta »

pähkä pähkä. flubenolia myydään pienimmilläänkin kahden kilon purkeissa, sata euroa hinta ja silleen. aika kallista, ja aika paljon (jos omistaa 23 kanaa eikä 23 000 kanaa!), mutta keksin sitten kattoa apteekin kissojen ja koirien matolääkkeistä ja siellä on samaa ainetta pastana. tosin jauhe on 50mg/g ja pasta 44mg/ml. ovatkohan ne edes jollain tavalla yhteismitallisia? pitänee soittaa elukkalääkkääjälle ja kysyä voiko tuota pastaa annostella linnuille koirien ja kissojen painokiloa kohti- ohjeen mukaan. nyt saa tietysti joku asiaa jo kokeillut kertoa myös neuvojaan jos haluaa :smt024
reetta

Re: verta kakassa

Viesti Kirjoittaja reetta »

ViestiKirjoittaja HiltaHelikopteri » Ma Marras 07, 2005 20:37
Laitan kuitenkin sen eläinlääkärin määräämän Axilur-ohjeen, vaikka Piipu tuossa kovasti varoitteleekin ihan aiheellisesti kanojen lääkinnästä...
Siis: 250mg: n tabletti per 10 kiloa kanaa ja annetaan viitenä-seitsemänä päivänä.
Meidän kanoille ei tullut siitä mitään sivuvaikutuksia.

29.10.06 Lisäys/tarkennus madotusohjeisiin: nyt olen löytänyt uudempaa tietoa tuosta Axilurista...Sitä annetaan kanoille vain KERRAN...ei siis viitenä-seitsemänä päivänä, kuten ell minua aikoinaan ohjeisti...


tällaisenkin ohjeen löysin axiluria koskien. mutta annetaanko axilur juomaveteen liotettuna vai miten? nehän ovat buranan kokoisia tabletteja?
Vastaa Viestiin