Kanojen haavat

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Marielina

Kanojen haavat

Viesti Kirjoittaja Marielina »

Meidän 2kk ikäiseltä tipulta oli hakattu pää verille, kun oli jäänyt jumiin.
Haavasta oli ihan nahka pois kahden peukalonpään kokoiselta alueelta.

Ensin ajattelin heti lopettaa tipun, mutta kun toinen söi, joi ja touhusi normaalisti, eristinkin omaan häkkiin ja otin sisälle.
Hoidan haavaa betadinella ja hunajasalvalla ja tipu ainakin mielestäni voi hyvin, vaikka haava on iso.

Missä teillä menee raja kanojen haavojenhoidossa? Onko se haavan koko vai eläimen vointi?

Mietin että teenkö väärin kun hoidan vaikka haava pahannäköinen, mutta tipu mielestäni virkeä ja muutoin vointi hyvä?
rilla

Re: Kanojen haavat

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minä olen kyllä katsonut eniten vointia.
Kirkkaat silmät ja ruoka ja juoma maistuu ja muutkin toiminnot ovat kohdillaan,niin olen kyllä antanut parantua,

Mutta jos haava tulehtuu,tai tulee muita oireita,on parempi lopettaa.
Tää on vain minun toimintatapani,

Kovin yli-innokas haavan putsaus on minusta turhaa, Jos tipu on eristettynä,ettei muut pääse nokkiin lisää. :smt017
Marielina

Re: Kanojen haavat

Viesti Kirjoittaja Marielina »

Kiitos vastauksesta!

En ole minäkään haavaa enempää hoitanut, muuta kuin hunajasalvaa eläinlääkärin ohjeesta kerran päivässä suojaksi.

Nyt ajattelin hakea sinisen haavaspreyn ja laittaa emon samaan häkkiin ettei välit unohtuisi ja emo jatkaisi tipun suojelua.
Tästähän on kuitenkin aikaa vasta 1,5vrk.
Pelottaa että eihän emo vaan jostain syystä ala nokkimaan haavaa.. :shock:
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanojen haavat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä teen kuten rilla.
Kanoilla on uskomaton kyky parantua isoistakin haavoista suht nopeasti. Sininen haavaspray nokkimisen estämiseksi on hyvä, yleensä muuta hoitoa ei tarvita.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Marielina

Re: Kanojen haavat

Viesti Kirjoittaja Marielina »

Laitampa tänne päivitystä.

Eli tipu voi hyvin ja muutaman päivän päästä, kun haava oli rupeutunut, siirsin takaisin kanalaan.
Kolme päivää kaikki oli ok, mutta sitten tipu löytyi taas pää auki nurkkaan ahdistettuna.

Ei muuta kuin tipu omaan yksiöön kanalan sisälle ja siellä aion pitää kunnes kasvaa isommaksi.

Meillä on kaksi kanaa, jotka tätä tekee.
Onko ratkaisu hävittää nämä kiusankappaleet vai uusiiko "vaiva", eli onko aina nokkimisjärjestyksessä ylimmäinen kiusanhenki, eli höykkyyttää ja nokkii muita? :smt009
Vastaa Viestiin