Aaapua !! Kana sokeutui ??!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Stigolina

Aaapua !! Kana sokeutui ??!

Viesti Kirjoittaja Stigolina »

Eli joo, näin taitaa olla ..! Valkoinen Brahma on hautonut n. kaksi viikkoa kuten normaalisti on tehnyt joka vuosi ((kanan ikää ei tiedossa... ehkä 7-vuotias ?). Eilen aamulla se hoiperteli kanatarhassa vähän sekavan oloisena. Mulla oli kuitenkin menoja ja kiirettä koko päivän joten vasta illalla kerkesin käydä tarkistamassa tilannetta. Kaikki kanat olivat sisällä orrella mutta Brahmaa ei näkynyt missään. Kana löytyi kanatarhasta, vanhasta leikkimökistä missä puruja ja tuhkaa pesua varten. Siellä se seisoi keskellä lattiaa hölmistyneen näköisenä. Tarjosin sille pähkinää kädestä (mitä se rakastaa !!) mutta ei ottanut ? Heilutin kättä sen edessä mutta ei reaktiota... nyt mulle vasta välähti että sen on oltava sokea eikä löydä sisälle takaisin muiden kanojen kanssa :oops: . Tarjosin sille naaman eteen vesiastiaa ja se JOI ja JOI ja JOI !!! Ei suostunut syömään juuri mitään. Ja munahan oli siis lojunut yksikseen koko päivän ja oli aivan kylmä. Nostin kanan aukosta sisälle ja taas oli juomassa, oli ainakin löytänyt automaatille. Sen jälkeen nostin sen takaisin munan päälle yöksi. Aamulla kana istui hautomalaatikon vieressä, muut kanat olivat pihalla. Nostin Brahman lattialle ja se siirty varovasti aukkoa kohti ulos mutta ei uskaltanut ... Nostin sen pihalle ja heitin sen eteen ruohoa ja rikkaruohoja mitä se rakastaa. Se kuuli äänen siitä että heitin sille maahan mutta kun sen piti syödä se noukkikin ihan vierestä mihin olin heittänyt... Sitten jäi kekselle tarhaa tuijottamaan. Nyt illalla kävin taas nostamassa sen sisälle ja siellä se tuijotti suoraan seinään ja kot-kotteli .. Mikä mamman Brahmalla on vikana ? Voiko kana sokeutua tost noin vaan ???? :smt022
Nuki

Re: Aaapua !! Kana sokeutui ??!

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Voi kurjuus, en osaa sanoa, mikä kanaa vaivaa, mutta mulla sokeutui viime kesänä kalkkuakka. Mulla kesti pari päivää tajuta tilanne, se liikkui ihmeen sujuvasti vapaana pihalla, tosin ukkonsa varmasti jeesasi sitä, ja kalkku näki ainakin läheltä jotain hämärästi, pystyi jotenkin osumaan tarjoamaani ruoka-astiaan.
Koska kalkatti oli muuten terveen ja pirteän oloinen, päätin kokeilla pärjäisikö se sokkona. Eristin sen reilun neliön tarhaan, sijoitin vesi- ja ruokakupit häkin reunalle ja näytin ne kalkulle. Ruoka maistui sille hyvin ja ehdin jo luulla, että se tottuisi elämään sokeana, kunnes se löytyi parin päivän päästä kuolleena. Ehkä sillä loppujen lopuksi olikin jotain neurologista vikaa, joka sokeutti ja lopulta tappoi sen.
Sun kana on jätiksi jo aika vanha, voi olla että on jotain vakavampaakin. Toivotaan kuitenkin, että selviäisi. Eristä se pienehköön tilaan, laita ruoka ja juoma tarjolle ja näytä ne kanalle. Mun kalkku hakeutui juomaan, kun läiskyttelin vettä kupissa kädellä.
Stigolina

Re: Aaapua !! Kana sokeutui ??!

Viesti Kirjoittaja Stigolina »

Voi kurjuus :smt022 Brahma on erittäin ystävällinen ja kesy kanarotu ja ikinä ei haasta riitää muiden kanssa ... Mielessä kävi kyllä että onkohan tämä nyt tässä, joten olen varautunut pahimpaan :smt010 Jos tämä on pysyvää niin on kait se sitten parempi laittaa sen pois päiviltä kärsimästä - ITKUn paikka !! kanalan juoma-astialle se oli löytänyt ja kukko kertoi ruoka-automaatin sijaintia, kukko on kyllä huolehtivainen ja opastaa. Sijoitin sen hautomalaatikko lattialle ja sinne se oli löytänyt ja nukkuu nyt siellä kun ei uskalla ja löydä ylös orrelle.

Niin, ja muna oli tyhjä-pelkkää velliä, onneksi !!

Funtsin vaan että onkohan tällainen sokeutuminen tavallista, tämä on eka tapaus meikäläiselle vaikka kanoja on ollut 10 vuotta ??! Ja mikä mahtaa olla syy siihen ?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aaapua !! Kana sokeutui ??!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tuon ikäisen kanan sokeutuminen ei ole tavallista. Yleisimmät sokeuden syyt kanoilla taitavat olla onnettomuudet ja marekin tauti. Marek ei ole tuon ikäluokan kanalle tyypillinen sairaus. Kirjoitit, että sillä on ollut tapana hautoa n. kaksi viikkoa kesässä. Siis ei ole jaksanut hautoa koskaan kolmea viikkoa, että olisi saanut tipuja, niinkö? Oletko seurannut, että onko se syönyt/juonut minkään vertaa kahden viikon aikana? Tuli vaan mieleen semmoinen selitys, että olisiko niin outo (lue: tyhmä) yksilö, että kertakaikkiaan meinaa näännyttää itsensä hautoessaan, kun ei juo/syö kunnolla? Mitä sille nyt kuuluu?
Vastaa Viestiin