Kochin sulat lähtee jaloista

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Elvis1

Kochin sulat lähtee jaloista

Viesti Kirjoittaja Elvis1 »

Mikä mahtaa olla Kochin jaloissa, kun sulat irronneet parin päivän aikana ja näin uutena munislaisena haluan tietää mikä tauti on marek? :smt017
sannikki

Re: Kochin sulat lähtee jaloista

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Sulkia voi lähteä sulkasadon aikana, tai ulkoloisten takia, meillä ainakin väiveet näkyi ensimmäisenä kochinin jalkasulissa ja niiden puutteessa ja katkeilussa.

Marek on herpes virus, joka on äärimmäisen yleinen ja erittäin helposti tarttuva, leviää mm pölyn mukana vaatteissa jne. Kanat ovat herkempiä marekille kuin kukot ja rotukohtaiset erot sairastavuudessa on isoja, yleensä isompi ongelma harvinaisemmilla roduilla joissa geenikanta on pianempi, mutta ei ole mikään sääntö, että olisi vain harvinaisten ongelma. Lähes kaikissa kanaloissa marekkia esiintyy, kanojen sairastumiseen vaikuttaa stressi, vastustuskyky ja siisteys osaltaan, koska mitä siistimpää on sen vähemmän virusta on.

Kanat ovat herkimmillään sulkasadon ja muninnan aloituksen kohdilla, jos marek puhkeaa, siihen sairastuu noin 60% parvesta ja sairastuneista noin 20-30% kuolee. Marekin selvimpiä oireita on huojuminen, horjahtelu, toispuoleinen halvaus (siipi roikkuu), ruokahalu pysyy hyvänä mutta lintu laihtuu silti. Agressiivisessa taudissa lintu voi kuolla ilman ennakoivia oireita. Oma kokemus on että jos siipi roikkuu ja kävely on huonoa, kana EI parane enää, olen useamman kerran hoitanut 2-3 viikkoa ja lintu vain kuihtuu. Paras on laittaa sairastuneet heti pois.

Marekkiin ei kuulu pään vääntyminen, se johtuu yleensä puutostiloista, eikä tärinä joka viittaisi New Castlen tautiin (ehdottomasti otettava kunnaneläinlääkäriin yhteys jos epäilee NC:n tautia!)
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kochin sulat lähtee jaloista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kyllä pään vääntyminen voi kuuluu myös marekiin siinä vaiheessa kun rintakehän ja kaularangan hermoradat vaurioituvat. Marekia on sitten myös se kasvaimia tekevä muoto joka ei halvaantumista aiheuta. Puutostilan aiheuttamaan pään vääntymiseen vaikuttaa jättiannos vitamiinia nopeasti muutamassa päivässä, marekiin sillä ei ole vaikutusta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Kochin sulat lähtee jaloista

Viesti Kirjoittaja rilla »

Myös sitä mieltä,et pään vääntyminen kuuluu marekin oireisiin.
Mä olen kyllä ollu huomaavinani et just kukot voi olla tosi herkkiä marek-kuolemiin ja marekin puhkeamiseen yleensä.

Mut onko sitten vain sattumaa,et mun marek tapauksista yli puolet on ollu kukkoja? Kuitenkin kukot on porukassa olleet vähemmistönä lukumäärällisesti.
Viime talvena epäilin hopeabrahmakanalla marekia. Se käyttäytyi ihan niinkuin kouristeleva marek-kana.
Mutta kun se oli niin kaunis! Siirsin sen porukasta yksittäishäkkiin. Meni kaikkineen 3 viikkoa,ja kohtaukset jäi pikkuhiljaa pois.
Kana kasvatti uuden upean höyhenpeitteen ja alkoi munia.

Kesällä tämä jo hautoi 3 poikasta ja on nytkin kunnossa. Kana tuli minulle syksyllä 3 muun kanan kanssa. Oireilu alkoi pian sen jälkeen.
Vitamiineja en antanut,mut tietenkin erikoisherkkuja,lihaa yms.
Luultavasti se ei sit ollu marekia. :smt038
sannikki

Re: Kochin sulat lähtee jaloista

Viesti Kirjoittaja sannikki »

No rilla meillä aluksi luultiin kukoilla marekiksi kun toinen jalka tai molemmat meni hervottomiksi, mutta kyseessä oli kinnernivelen väärin kasvu ja siitä seuraava akillesjänteen (muistaakseni) luiskahdus, ensimmäiset laitoin marekin takia pois, sitten tutkitutettiin, sillä marek on kanavoittoinen tauti kaikkien kirjojen ja tutkimusten mukaan ja samaa mieltä oltiin evirassa. Nuo kinnerongelmat varsinkin isoilla nopeakasvuisilla roduilla ongelmana, ja hyvinkin yleistä broilerkasvattamoissa.

Nykyään meillä syö isot rodut hyvinkin tarkkaan mietityllä ruokavaliolla, ja kappas kun ei enää jalattomia kukkoja ole ollut, ihan ensimmäisenä poikasrehun syöttöä jatkettiin 4-6 viikkoa pidempään.

Suomessa ei paljonkaan tavata marekkia jossa tulisi iirismuutokset, tai kasvaimia, hermosto-oireinen marek näkyy juurikin jalkojen ja siipien toimintaan liittyvissä iskias-hermoissa, hermojen paksuuntumana, sama hermo ei vaikuta pään ja niskan hermoihin ainakaan sen mukaan mitä olen itse tutkinut ja voin sanoa että olen tutkinut mitättömällä kokemuksellani PALJON.

marek ilmenee siis näissä muodoissa

• Cutaneous (skin form) iho ( punoittavia turvonneita sulkatuppia, valkoisia patteja iholla jotka muodostavat ruskeita kovia rupia)
• Neural (nerve form) hermosto (iskias-hermon paksuuntuma)
• Ocular (eye form) silmä (iiriksen muutokset)
• Visceral (internal-organ form) sisäelin (kasvaimet)

samasta tutkimusartikkelista " Pullets are more likely to be affected than cockerels" nuoret kanat kukkoja herkempiä saamaan tartunnan...

Kaikkiin näihin muotoihin liittyy laihtuminen.
En ole yhdessäkään tutkimuksessa tai artikkelissa löytänyt kohtaa missä pään kääntyminen liittyisi marekin tautiin...

Myös yleinen keino välttää marekin tautia on pitää kalkkunoita samassa tilassa, mutta kalkkunat altistuvat mustapäätaudille.

muoks* ongelmahan suomessa on se että aivan sama jos kana heittää kuperkeikkaa/jodlaa tai on jalaton niin se on marek... En ymmärrä onko siinä takana "helppous" saada oma diagnoosi, vai näennäinen turvallisuuden tunne, "sen on oltava marek kun sitä lähes kaikkialla on, eikä tartte miettiä tutkimuksia, eikä hoitoja tai ruokinnan muutoksia kun se on tietenkin marek..."
rilla

Re: Kochin sulat lähtee jaloista

Viesti Kirjoittaja rilla »

Niin.

No mulla on kuollu muistaakseni 6 kukkoa marekin tyyppiseen oireiluun. Kuollu tai lopetettu.
Siis viimeisen 5 vuoden aikana. Kaikki nämä kukot on olleet reippaasti aikuisia. Brahmakukko Parooni 2-vuotias,Silkkikukko Eikka 3-vuotias jne.

Kanoja on muistaakseni kuollu tai lopetettu 4 samankaltaisten oireiden takia. En mä väitä,et tämä olis ollu marekia. Ja toisaalta joku muu kuolema on saattanu marekia ollakin.
No mä en kyllä ole tullu lähettäneeksi minnekään niitä raatoja. Kuitenkin niitä aina joskus kuoleekin.

Enkä asiasta enempää tiedä. :smt022
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kochin sulat lähtee jaloista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä ovat sekä kukot että kanat oireilleet. Ja kyllä, olen laittanut eviraan aikoinani ja tuloksena marek. Meillä on silmämuotoakin ollut joitakin. Eikä kovin paljon tarvitse googletella jotta löytyisi tietoa kaulan vääntymisestäkin. Se myös mainitaan yhtenä oireena mun siipikarjan terveyskirjassa. Huonoa kävelyä voi aiheuttaa muutkin syyt, marek ei ole ainoa, mm vitamiinin puutos, liika proteiini. Mutta edelleen, vitamiininpuutos menee parempaan päin muutamassa päivässä. Oletko sannikki itse lähettänyt raatoja eviraan kun niin kärkkäästi teet diagnooseja täällä? Tosin olen nykyään sitä mieltä että se on hukkaan heitettyä rahaa koska näkyvät tutkivan kovin ylimalkaisesti. Hintakin on muutamassa vudessa noussut huimasti. Sitten voisin harkita jos tulee joukkokuolemia, koska kuten rilla sanoo, joku aina joskus kuolee.
Minusta on myös kovin ikävä tuomita muitten kananpitoa ja väittää ettei haluta hoitaa tai tarkistaa omia toimintatapoja, siksihän täällä kysellään jotta saa tietoa tai mielipiteitä miten toimia. Kanoista tietäviä eläinlääkäreitä on kovin vähän ja täältä löytyy paljon tietotaitoa mutta myös väärää tietoa. Jokainen myös tajuaa että tällaisella foorumilla voi vain esittää enemmän tai vähemmän valistuneita arvauksia kuolemansyystä tai oireista, jos haluaa varman diagnoosin raato pitää lähettää eviraan ja siltikin se vastaus voi olla ihan mitä vaan eikä syy selviä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
sannikki

Re: Kochin sulat lähtee jaloista

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Lähetin pari kukkoa eviraan juuri niiden jalkaoireiluiden takia, otin sen liikkumisesta jopa videota ihmisten ihmeteltäväksi, suurin osa tuomitsi heti marekiksi, yksi eläinlääkäri oli FB:ssä sitä mieltä että ei ole marek, videolla kukko räpyttää siipiään ja siipien liike on aivan tasatahtista ja sujuvaa, eli siipien halvausta ei ollut.

Toki jalkojen ongelmiin liittyy myös yleensä se laihtuminen, joka vahvistaa marek epäilyä, kun ei otus pääse syömään niin laihtuuhan se. Molemmilla lahetetyillä kukoilla oli kinnernivelessä vikaa, liittyy liian kiivaaseen kasvuun, onneksi sen sai korjattua tehostamalla ruokintaa.

maattari ymmärrän että sulla on ollut alusta asti joku henkilökohtainen tarve mollata minua, mun kokemusta ja tapoja, ei siinä mitään, mutta miten Rillan diagnoosi omien kukkojen marekista on sitten pätevä tosta vaan, ilman mitään pohjaa ja minun diagnoosi on puutaheinää, kunnes sen joku muu todistaa, kuten tässä tapauksessa evira :smt017

Tietoa löytyy päänkääntymisestä, mutta useimmiten niskan vääntyminen on oireena botulismissa, NC:ssä, tai kroonisessa halvauksessa tai E-vitamiinin puutos voisi sen aiheuttaa.. Marekin taudissa kuitenkin iskiashermo on se joka turpoaa. Minä kun en lue tietoja mistään keskustelupalstoilta vaan yliopistojen, eläinlääkäreiden tutkimuksista ja muusta ns luotettavasta lähteestä.

enkä käsittääkseni ole tuominnut muiden kananpitoa, vaan ihmettelen miksi kaikki taudit laitetaan marekin piikkiin...
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kochin sulat lähtee jaloista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä en ymmärrä miksi kalkkujen pitäminen ehkäisisi marekia kun se voi tarttua myös kalkkuihin, ainakin eviran sivujen mukaan :smt017
Mulla ei ole tarvetta mollata ketään, enkä tietääkseni ole ketään myöskään mollannut, ainostaan esittänyt oman mielipiteeni. Minusta on myös aika aliarvioivaa olettaa että muut eivät osaa googletella esim yliopistojen sivuja vaan goolettavat pelkkiä keskustelupalstoja.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Ushva

Re: Kochin sulat lähtee jaloista

Viesti Kirjoittaja Ushva »

No meillä on enimmäkseen kanoja mennyt marekiin, mutta yleensä ne kuolemat on ollu yksittäisiä. Myös kukkoja on mennyt mutta kanoja enemmän. Tiedän muitakin harrastekanoja pitäviä joilla on tutkitusti kana kuollu marekiin ja ei ole tullut joukkosairastumisia. On ollut pään kääntymistä ja on ollut marekin aiheuttamia kasvaimia.
Kanojen sairauksia koskevia tilastoja ja tutkimuksia lukiessa kannattaa muistaa että ne ei ole yks yhteen verrattavissa harrastekanaloihin joissa olosuhteet, rodut, lukumäärä, rokotukset, kanojen iät ym. on ihan erit mitä tuotantokanaloissa.
Mulla ei oo mennyt marekiin viiden vuoden aikana kuin muutama nuorikko alhoista (ei välttämättä ees marekia kun ei kaikkia oo tutkittu), mutta muista roduista paaljon enemmän.
Aika lailla taas komppailen Maattaria.
Vastaa Viestiin