Kuoleeko mun pikku-kanani?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jmariah

Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Mun vajaan 3kk vanha kanani tänään alkoi yllättäin horjua, eikä enää pysty kävelemään, makaa vai pää riipuksissa. Jos tää on marek, niin kuoleeko siihen sairastunut kana aina??? Ja kuoleeko multa nyt muutkin kanat? :smt022
Viimeksi muokannut jmariah, 22 Heinä 2013, 06:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuki

Re: Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mä otin viime kesänä kovasti selvää kyseisestä taudista kun mun lellikki Karkki sairastui. On olemassa hyvin heikko toivo, että nuorena marekin halvauttama kana toipuu, mutta tauti uusii aina jossain vaiheessa ja on tappava. Hoivasin Karkkia kuitenkin pari päivää halvauksen jälkeen elätellen toivoa, mutta hengitysvaikeuksien ilmaannuttua oli pakko päästää kaveri paremmille matomaille.
Tauti on jo luultavasti sun muillakin linnuilla jos ovat samasta paikasta lähtöisin, mutta on tuurista kiinni kellä oireet puhkeavat. Marekia on suurimmassa osassa harrastekanaloista ja se tarttuu tipuihin muutaman päivän iässä jos parvessa on virusta kantavia lintuja. Kantajat voivat hyvin olla oireettomia koko ikänsä. Mulla meni tohon viime kesänä useempi lintu aika lähekkäin, mutta se oli vaan huonoa tuuria, ei leviä epidemiaksi. Mulla samaan aikaan haudottiin ja aloiteltiin munintaa, stressi usein laukaisee oireet.
Jos nyt jotain lohduttavaa koittaa löytää, niin voisi ajatella, että marek korjaa ne heikoimmat. Mulla tautiin kuolleet oli kaikki semmoisia rauhallisia ja kesyjä, vähän ehkä reppanoitakin, ja siksi tietysti mun lellikeitä. Pippurisemmat tapaukset näyttävät säästyneen.
jmariah

Re: Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Kiitos vastauksesta. Nuo muut nuorikot ovat eri paikoista lähtöisin, ja on joukossa yksi aikuinenkin kana.

Eli kun ne eivät ole samalta tilalta,niin ovatko terveitä vai onko se voinut tarttua muihin vasta täällä meillä?
Jos on tarttuunut, niin kunka pian muut halvaantuu?
Entä mikä voi kanalle olla niin stressaavaa et tollasen laukaisee?!
Mielestäni niiden elämä on rauhallista, ovat isossa tarhassa päivöt jossa on paljon pensaita ja piiloja ja vapaanakin saavat juosta aina kun koirat ovat kiinni tai sisällä. Mitään uutta ja erilaistakaan ei ole tapahtunut, ainoastaan hommattiin tuo aikuinen kana perjantaina,mutta sekin kotiutui todella helposti. Kanat ovat muutenkin sovussa keskenään, mitä nyt kukot välillä yrittää selkään kivetä.
Nuki

Re: Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Muut kanat eivät enää voi saada tartuntaa, marek tarttuu vaan muutaman päivän ikäisiin pikkutipuihin. Mutta toisillakin saattaa olla tartunta. Sitä ei valitettavasti kai pysty näkemään oikeastaan mistään ennen kuin oireet puhkeavat. Toisinaan marekia kantavat kanat voi tunnistaa erikoisista silmistä. Tässä linkki sivustolle, jossa on hyvin tietoa ja kuvia kanojen taudeista:

http://partnersah.vet.cornell.edu/avian-atlas/

Laita hakukenttään marek's disease niin sieltä löytyy paljon kuvia mm. niistä silmäoireista. Karkilla oli siniharmaat silmät ja vähän soikeat pupillit, pidin niitä erikoisina ja kauniina, kunnes tajusin poikkeavuuden johtuvan taudista. Myös neulamainen pupilli on tyypillinen marekille.
Olen kuitenkin nähnyt kanoja, joilla on marekista kielivät silmät, mutta elelevät täysin tyytyväisinä ja terveinä vuosikaudet. Lopulta kuolema saattaa johtua ihan muista syistä kuin marekista. Marek on kanojen herpesvirus, ihmisilläkin huuliherpes voi olla veressä, mutta puhkeaa vain harvoin. Kanojen versio on kuitenkin niille tappava, ne voivat elellä tyytyväisinä vaikka kantaisivatkin virusta, mutta oireiden puhjettua se on yleensä menoa.
Valitettavasti ei pysty sanomaan, saavatko sun muut linnut oireita. Yleensä marek on yksittäistapaus, mulla kävi vaan kökkö tuuri viime kesänä. Stressi on ehkä vähän hämäävä sana, ei oireiden puhkeamiseen tarvitse erityisen stressaavia oloja, mulla yksi sairastui haudottuaan kauan tyhjää pesää, toinen menehtyi kun oli aloittamassa munintaansa. Kaikenlaiset muutokset, ihan vaan vaikka kanalan siivoaminen, saattavat laukaista oireet. Sulla uusi kana on voinut vaikuttaa.
Mutta ei siitä pidä itseään syyttää, marek on ikävä tauti, mutta sitä on tosiaan vähän kaikkialla ja mä oon yrittänyt filosofisesti ajatella, että se karsii heikoimmat. Ja kyllä mä silti surin kun Karkki piti lopettaa, mutta lopulta päätös oli aika selkeä tehdä, en voinut katsella kun mun lempikana taisteli jokaisesta henkäyksestään.
Sun kanoilla kuulostaa olevan oikein hyvät olot, luultavasti tää sairastunut on vaan ikävä yksittäistapaus. Ei kannata stressata tosta marekista, sille kun ei oikeen voi mitään. Tai onhan siihen rokotus, esim. munijakanat rokotetaan, mutta normiharrastajille on vähän hankalaa kun rokote ymmärtääkseni myydään 1000 annoksen satseissa ja harrastelijoille yleensä kuoriutuu vaan jokunen tipu kerrallaan :smt003
Kyllä mullakin oli viime kesänä niin p...ska fiilis kun meni monta lintua samaan syssyyn ja inhoan kirveen käyttöä, mutta sellaista se välillä vaan on. Elämä jatkuu, mullekin kuoriutui ton kökkökauden jälkeen pari suloista kalkkutipua :smt049 Tsemppiä sulle, kerro miten potilas jakselee.
jmariah

Re: Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Sanoin miehelle et illalla se saa päästää raasun kärsimästä, kun Alma makasi vaan kuistin lattialla kyljellään ketarat oikosena, silmät puoliksi kiinni. Lähdin ulos katsomaan ja hoitamaan muita kanoja, niin jonkin ajan päästä tuli poika huutamaan ovelle et alma seisoo kynnyksellä ja aikoo tulla sisälle.. Tulin katomaan, niin siinä se seisoi, ei huojunut yhtä paljon kuin eilen ja vielä aamulla. Nyt se on sit puolesta päivästä lähtien syöny ja juonu lähes taukoamatta, tosin kupin vieressä maaten, välillä nousee venyttelemään. Silmätkin on jo välillä kokonaan auki, ja väriltään ne on aina ollu kauniin tummanruskat ja tasaisen pyöreät. Voisko olla kuitenkin jotain muuta, vai pirisyikö vain hetkeks ennen kuolemaa?! :smt017
Nuki

Re: Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mahtava kuulla! Ei se välttämättä marekia ole, mulla on paha tapa nähdä sitä kaikkialla kun oireet on niin moninaiset. Pääasia että Alma voi paremmin, ei luulis että se tosta enää huononee.
jmariah

Re: Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Joo se änkes moneen kertaan olohuoneeseen kuikuilemaan, kun kuuli meidän ääniä :smt005 niin vein sen sit takas muiden luo,ettei sen tartte olla yksin. :smt045
Eihän sen tasapaino vieläkään ihan entisellään ole, mutta tuntuu paranevan pikkuhiljaa. Kaulakin siltä on suoristunut entiselleen eikä höyhenetkään enää ole pörröllään. Kyllähän se edelleen pelottaa, et jos oireet palaa, mutta sitä on kai turha murehtia etukäteen. :smt023
Mutta kyllä pikkasen vaivaa kun ei tiedä miksi Alma meni niin huonoon kuntoon niin nopeasti :smt017
KanaAktiivinen

Re: Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja KanaAktiivinen »

Miten tuo tauti tarttuu? Kun nyt on ekat munat hautomakoneessa (ekat koko elämäni aikana) joten voiko se tarttua pikku tipusiin kun ne kuoriutuu? :smt022
:smt022 :smt022 :smt010 :smt010
petskin

Re: Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja petskin »

Minuakin kiinostaisi tietää että nyt jos Antwerpenit kuoriutuvat koneesta niin pitääkö minun mennä vaihtamaan vaatteet ja käydä suihkussa aina
kun tulen kanalasta sisälle ja meinaan mennä tipuja katsomaan, vai auttaisiko se edes ollenkaan, kun meillähän siis on marek, kanoista kuoli just eilen
Rapsu, ja Poppeli meni pari viikkoa sitten, ja japaninviiriäinen Kiivi meni viikko sitten. (Kohta ei ole enää ainuttakaan omakasvatti lintua
jäljellä :smt012 ) Ja voiko marek tarttua muihin lintuihin kun kanoihin tai kanalintuihin? (hirveä huoli iski noiden muiden lemmikkilintujen
puolesta)
jmariah

Re: Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Aikaa on kulunut Alma kanan mystisestä sairastumisesta jo puolisen vuotta, eikä tasapainohäiriöitä ole sen koommin ollut, eli mysteeriksi jäi mikä sitä vaivasi :smt017
Laitampa tähän vielä kuvia Alman kunnon romahtamisesta, jos joku muu joutuu kokemaan saman, tai jos joku keksisi mikä sillä oli.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuollainen nuupottaja se oli melkein vuorokauden, kunnes ihme tapahtui! Tuo viimeinen kuva on otettu kolmisen tuntia sen jälkeen kun Alma nousi jalkeille.

Kuva

Olimme jo päättäneet että se lopetetaan, mutta onneksi ei ehditty! Alma on sairastumisen jälkeen ollut kaikkein kesyin ja ihanin kana. Aina tulee juttusille ja hellästi nokkii ja putsaa kädet jos niihin kanalassa sattuu jotain jäämään :smt003 Munimaankin se on kaikkein ahkerin. :smt023
Viimeksi muokannut jmariah, 12 Tammi 2014, 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
minkuliini

Re: Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Tuli mieleeni noista kuvista, että olisko Alma kanalla ollut lievä botulismi myrkytys?! Yleinen oire botulismissahan on pään roikotus! Kaula ja silmäluomet voivat halvaantua, mutta lievissä tapauksissa toipuminenkin voi tapahtua. Hmm.. Mietin vaan. Oliskohan jollakulla botulismista enemmän tietoa kuin mulla!
jmariah

Re: Kuoleeko mun pikku-kanani?

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Hui kauheeta! Vois hyvinkin olla et sitä oli. :shock: Voiko tuollaista mitenkään ennalta ehkäistä? Ja mistä sellainenkin on voinu tulla? Pidän kuitenkin ruuat, vedet, kupit yms. puhtaana ja siivoan kakatkin tarhasta ja sisältä 1-2 kertaa päivässä. :smt045
Vastaa Viestiin