kukko kuoli äkillisesti

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
javu

kukko kuoli äkillisesti

Viesti Kirjoittaja javu »

Apua, reilun vuoden ikäinen orpington -kukkomme oli eilen illalla täysin normaali ja reipas mutta tänä aamuna ei enää tullut kanalasta ulos kanojensa kanssa vaan oli hyvin nuopea. Tutkittiin kukko läpi ja sillä on takamus aivan punainen ja paljas, mitä ei olla aikaisemmin huomattu komean ja paksun höyhenpuvun vuoksi. Iholla juoksentelee runsaasti vaaleita parin millin mittaisia ötököitä.

No, töistä sitten soittelin pitkin päivää eläinlääkäreitä kiinni mutta olipas hankala tehtävä tähän aikaan kesälomakaudesta. Viimein sain yhden pieneläinklinikan lääkärin kiinni ja puhelinreseptillä strongholdia. No, äsken käytiin kukkoa taas tarkistamassa ja nyt se onkin aivan veltto, makaa eikä nouse jaloilleen lainkaan. Juotettiin puolisen desiä vettä suuhun ja sen verran kukko nousi tolpilleen että ripuloi täysin juoksevaa litkua. Ja taas tutkittaessa löytyi kanatäin munarykelmäkin, sopii googlella löytyviin kuviin. Hyi hitto.

Olisko sillä pahemman laatuinen ja äkillinen tulehdus noista elukanpuremista? Ollaan nyt varauduttu että ei se tuosta enää nouse, niin heikkona on joten oltiin omavaltaisia ja googlettelun jälkeen uskaltauduttiin antamaan sille tyttäreltä jäänyttä antibioottia (amoxicillin), koska tuota näköjään käytetään maailmalla kanoillekin. Ei se tuosta ainakaan huonommaksi enää mene. Aamulla soitetaan taas eläinlääkärille toki mikäli on vielä hengissä.
Viimeksi muokannut javu, 27 Heinä 2012, 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
javu

Re: KUKKO TEKEE KUOLEMAA

Viesti Kirjoittaja javu »

Myöhään tuli avunkyselyt, kukko kuoli juuri äsken...
Raksu

Re: KUKKO TEKEE KUOLEMAA

Viesti Kirjoittaja Raksu »

No voihan itku :smt010 Kukkosi jälkeläisten pitäisi ilmaantua lauantaina maailmaan, toivotaan nyt parasta :smt001
Tiia12

Re: KUKKO TEKEE KUOLEMAA

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Voi harmitus sentään, olen pahoillani, itse mietin just yksi päivä kun näihin kiintyy niin kovin että mahtaa tuntua pahalta jos joutuu jonkun menettämään, kun yhtään en antais pois.
Viimeksi muokannut Tiia12, 27 Heinä 2012, 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
javu

Re: KUKKO TEKEE KUOLEMAA

Viesti Kirjoittaja javu »

Joo kyllä harmittaa nyt, tuo oli niin mukava ja hyvätapainen kukko vielä. Meni niin nopeasti ettei ehtinyt edes kunnolla hoksaamaan mitä tapahtui. Reippaasta kiekujasta vainaaksi alle vuorokaudessa. Vastedes kanat tutkitaan meillä viikoittain ulkoloisten varalta, en mä muuta selitystä tuon kuolemalle keksi kuin loistartunnan laukaisema tulehdus...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: kukko kuoli äkillisesti

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Täihin tai väiveisiin kuoleminen taitaa olla kumminkin aika harvinaista? Kanapunkkiin kuoleminen on mahdollista, mutta niitä pitää olla niin paljon, että kotko kuolee käytännössä anemiaan.

En vähättele ulkoloistartuntaa...kannattaa lääkitä koko parvi! Kukon kuolinsyyksi veikkaan jotain muuta kuin pelkkiä ulkoloisia.
maunu_muori

Re: kukko kuoli äkillisesti

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Vois hyvin kuvitella, että sairas eläin(vaikka piilevästi) ei enää jaksa pitää huolta höyhenpuvustaan ja siks loiset pääsee lisääntymään merkittävästi, kun eläin ei kylve hiekassa, eikä sui itseään. Noita tirppoja kun seurailee, niin ne käyttää tosi paljon aikaa siihen puvun huoltamiseen.
Jostain just tällä viikalla luin ketusta, jonka korva oli ihan täynnä matoja, tuli pihaan ja lopetettiin... mut ne madot ei olleet huonokuntoisuuden perimmäinen syy, vaan seuraus muusta sairaudesta tai vammasta.
javu

Re: kukko kuoli äkillisesti

Viesti Kirjoittaja javu »

En sitä epäilekään että kuoli suoranaisesti loisiin, vaan johonkin rikkonaisen ihon kautta saamaansa äkäiseen bakteeriin. Mutta toki voi olla jotain ihan muutakin kyseessä. Minkään sortin ennakko-oireita ei ollut ja kukko oli reipas kuin mikä vielä edellisenä iltana.
Zulia

Re: kukko kuoli äkillisesti

Viesti Kirjoittaja Zulia »

otan osaa , itse olen kiintynyt meidän tirppoihin kovasti ja tulisi järkytyksenä
jos tirpat joutuisivat lopettamaan tai kuolisivat yhtä äkillisesti :smt022
tosimummo

Re: kukko kuoli äkillisesti

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

Meillä oli kuollut kukko päivän aikana. Ollut ihan terve, nuorikin on vielä, ja aamuseitsemältä kiekui vielä normaaliin tapaan. Töistä tullessamme se retkotti selällään häkissä. Kanat oli ihan kunnossa, eikä kukossakaan nöy mitään ulkoisia merkkejä jotka selittäisivät kuolemisen. Itse kiinnitin huomiota siniseen helttaan ja harjaan. Onko se voinut tukehtua? Te joilta on kukkoja kuollut, onko ollut tuollaista selkeää sinerrystä heltassa ja harjassa?
Annir85

Re: kukko kuoli äkillisesti

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Moi. Mulla löytyi joku aika sitten orrelta suoraan selälleen tipahtanut/kuollut kana jolla oli sinisen heltat ja harja. Asiaa kyseltyäni tutultani hän veikkasi sydänkohtausta. Tiedä sitten mikä loppupeleissä syy oli, kun en mihinkään lähetellyt loppuviikosta kun tapahtuma aika oli. Muutamana päivänä sen pesästä yllätin istumasta, mutta munia ei ko.pesästä löytynyt, munajumikin saattoi olla neitokaisella. Toki sitä vaivaa ei kukolla pitäisi olla...
Vastaa Viestiin