Kananuha

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko, Ushva

Kananuha

ViestiKirjoittaja Pootsi » Pe 21.07.2006 21:39

Mikäs homma tämä nyt on? Koko siipikarjallamme on nuha! :shock:

Viikko sitten meille tuli kahdesta paikkaa uusia kanoja. Uudet kanat alkoivat aivastella melko pian, niiden hengitys rohisi ja kukko kiekui huutamalla "röööh". Luulin ensin, että kuivikkeena käyttämäni puru pölyää liikaa, kävinkin kasvinsuojeluruiskulla sumuttamassa pehkuja vedellä, päälle laittelin olkea paksun kerroksen.
Häkin ympärillä vapaasti liikkuvat maatiaiset alkoivat saada samoja oireita muutamassa päivässä. Toissapäivänä huomasin eristetyssä kanakopissa majailevien tipujen aivastelevan myös.Nyt uusien kanojen ja maatiaisten röhinä on vähentynyt, yksi tipuista näyttää vähän kipeältä.

Mistä on kyse? Onko linnut saaneet jostain flunssan? Liittyykö se uusien kanojen tulemiseen? Mitä tehdä? :shock:
Pootsi

ViestiKirjoittaja Pootsi » Ti 25.07.2006 23:20

Nyt kanalassa aletaan olla kokolailla terveitä. Olen antanut niille vitamiiniliuosta, mustaherukkaa ja kaikenlaisia herkkuja.
Pootsi

ViestiKirjoittaja Pootsi » To 27.07.2006 13:46

Yksi maatiaisista on kuollut viime yönä :cry:. Mitään ulkoista en kanasta löytänyt, en osaa keksiä asialle muuta syytä kuin tuo flunssa. Maatiaiset sairastuivat viimeikseksi, mutta vaikuttivat olevan jo terveitä...Toivottavasti tämä murhe nyt loppuu tähän.
Pootsi

ViestiKirjoittaja kuukernuppi » To 27.07.2006 14:13

Juu se epäonnen kauppani niistä kalkkijalkakocheista tuntuu aina vain poikivan uusia murheita :evil: ...Meillä sairastuttiin aivan samaan tautiin kuin Pootsilla, ensimmäisenä sairastui vanha hybridimamma joka oli aluksi kochien kanssa samassa häkissä ja sen jälkeen toinenkin kana.. Pootsille meni kanoja siinä kyydissä missä minulle tuli ne kochit ja Pootsille menevät olivat vielä koko matkan samassa boksissa missä kochit olivat olleet..Se olis voinut olla meiltä lähtöisin mutta kun Pootsilla sairastuttiin siihen paljon aiemmin kuin meillä eli ei oikein käy järkeen niinpäin. Kannattaan todellakin katsoa mistä kanansa ostaa ja jonkinlainen karanteeni tulee ainakin meille pakolliseksi jos vielä eläviä lintuja tämän jälkeen hankin (aikoja sitten tilatut ja kohta jo noudetut jättikochit ei kuulu tähän :D :oops: )
kuukernuppi

ViestiKirjoittaja maunu_muori » Pe 28.07.2006 12:29

No voihan nenä.. kaikkee harmii. Olipas huono tuuri. Alkulan Esa muuten varoitteli myös ottamasta elikoita mistään kotieläinpihasta..joissa käy paljon vieraita. Kertoi, että usein niistä löytyy, jos jonkinlaista loista ja tauteja. Vaikka elikoilla oliskin hyvät tai erinomaiset olosuhteet, voi vieraiden mukana kulkeutua kaikenlaista salamatkustajaa. Ja osa vieraistahan saattaa olla ulkolaisia, jolloin riski on vielä suurempi. Ne karanteenit ja myös oma varovaisuus vierailujen/ tilavierailujen jälkeen on ihan järkeen käypää. Säästyy monelta vaivalta. Pienimuotoinen tuttavalapsien viihdyttäminen on tietty eri juttu kuin aasialainen turistiryhmä
maunu_muori

ViestiKirjoittaja Pootsi » Pe 11.08.2006 09:18

Kanalassa kaikki vaikuttavat terveiltä nyt. Erittäisivätköhän ne vielä kuitenkin pöpöä? Nimittäin näistä mun parin vuorokauden ikäisistä tipuistani yksi on jo kuollut flunssaan, kaksi muuta oireilee. Paitsi että olen kerännyt osan munista flunssaoireiden aikana. Se nyt ei todellakaan ollut maailman viisain teko. Avasin kaksi kuoriutumatonta munaa, sisällä oli kuollut, täysin kehittynyt tipu. :(

Olen antanut näille kolmelle jäljellä olevalle tirpalle mustaherukkamehua ruiskulla nokkaan, yhtä huonokuntoisinta olen lisäksi juottanut ihan vedellä. Pitää nyt toivoa, että edes joku selviäisi.
Pootsi

ViestiKirjoittaja kuukernuppi » Pe 11.08.2006 10:40

No voihan sillisalaatti! Meilläkin flunssakausi tuntuu olevan menossa jo pois, mutta taitaa olla näköjään parempi silti vielä pitää karanteenia. Toivon todellakin hyvin kovin kovasti että te siellä selviätte ja ettei enää uusia kuolemantapauksia ilmene :oops:
kuukernuppi

ViestiKirjoittaja Pootsi » Pe 11.08.2006 11:50

Kuukernuppi, mitäs sinä siinä punastelet? Syyllinen on ihan muualla.
Tiput näyttävät nyt vähän paremmilta kuin eilen, lieköhän juottaminen tehonnut. Kai kanakin voi kuumeilla? Nämä pitävät siipiä levällään, kuollut tipu vaikutti kuivakalta. Kaikilla on muuten ripulikin.
Pootsi

Re: Kananuha

ViestiKirjoittaja Erttu » Ti 18.04.2017 14:22

Tämä on vanha ketju mutta mitä oireita kuuluu kananuhaan?
Erttu
tipu

Paluu kanojen sairaudet