tipula katastrofi

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hansu

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja Hansu »

kaakatin kirjoitti:10 rottaa olen tähän mennessä saanut kiinni. Minkkiloukkuihin on vain yksi rotta mennyt, eli arvoitukseksi jää mikä tiput vei. Kai iso rottakin siihen pystyisi.

Millä sä rottia pyydät? Perinteinen loukku/se saapasmalli/myrkky vai mikä?

Mulla on sellanen fiilis, et tuolla navetassa kans joku käy... PItäis jotain loukkuja hommata, kun on vaan niitä pieniä perinteisiä loukkuja (joihin menee myyrät ihan heittämällä)...
harrastaja

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

mä olen myrkkyä käyttänyt ja kissat ei meillä ainakaan syö myrkytettyä rottaa eikä hiirtäkään.Ja rotat on pysynyt kurissa :smt022
sasu

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja sasu »

Kaakatin: kyllä vaan rotta vie tipuja. Meillä ei nyt väliaika kanalassa muita vieraile, ja niin oli viime yönä taas teurastettu jo parikuinen kukkopoika. :smt010 Viimeviikolla yhden kuisen pelastin, kun olin aamutallissa klo 5, kanala pimeä, ja alkoi kuulua ääntä. Karjaisin heti, ja perään kuului tipin piipitys ja emon kutsu. Ehdin kanalaan asti, ja tipi harhaili lattialla, ja päähän sitä oli purtu. Viime tipueessa oli 13 tipiä, jälkellä on 4... ja vieläpä kukkoja, kanat ne vei ekana.

Tämän seurauksena pistin myrkyt ja kissat on vähän aikaa sisäkissoja ja koiratkin pihalla kytkettyinä, ettei napsi niitä tokkuraisia sitten, kun sen aika tulee. Nartu etenkin on kova rottakoira, mutta kun ne nykyään liikkuvat vallan seinien ja lattioiden sisässä, ei hurtta pääse niihin käsiksi. Myrkyn menekki onkin ollut kova. Loukkuja mulla on myös joka mallia, mutta ne isot kaverit ei loukkuihin lankea, muutaman pienen olen niillä napannut. Eli kyllä kaakattimella on paljon rottia, jos loukut noin ahkeraan käy! Rotta kun varovaisena elukkana välttelee kaikkea uutta.

Menestystä kaikille sotaan terroristeja vastaan!
Ehtoo-onni

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Minulla oli toissatalvena yksi rotta vaivana. Se paljasti itsensä, kun erehtyi käymään avokompostilla, johon silloin heittelin jonkin verran ruokaa. Muuten rotasta ei näkynyt mitään merkkejä. Kulki lumen alla tunneleissa. Se ei mennyt loukkuihin, vaan yritti raahata niitä kanalan alle pesäänsä. Niinpä otin myrkyn käyttöön. Vajaan viikon ajan myrkkyä kului, mutta sitten loppui kompostissa ateriointi. Rotta löytyi myöhemmin kesällä puupinon alta kakkosasunnostaan kuivuneena nahkana. Ei ollut mikään jättikokoinen, noin 20 cm+häntä, mutta voin kuvitella sen kokoisenkin jo napsivan tipuja hengiltä.
Nykyisin teen tehomyrkytyksen vähintään kerran vuodessa, jotta mahdolliset piilossa elelevät rotat pääsevät hengestään. Tähän mennessä lisää rottia ei ole löytynyt, vain hiiriä. Koiran pidän kytkettynä myrkytyksen aikana, sillä se saattaa pistellä hiiren poskeensa.
Hansu

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Ehtoo-onni kirjoitti:Minulla oli toissatalvena yksi rotta vaivana. Se paljasti itsensä, kun erehtyi käymään avokompostilla, johon silloin heittelin jonkin verran ruokaa. Muuten rotasta ei näkynyt mitään merkkejä. Kulki lumen alla tunneleissa. Se ei mennyt loukkuihin, vaan yritti raahata niitä kanalan alle pesäänsä. Niinpä otin myrkyn käyttöön. Vajaan viikon ajan myrkkyä kului, mutta sitten loppui kompostissa ateriointi. Rotta löytyi myöhemmin kesällä puupinon alta kakkosasunnostaan kuivuneena nahkana. Ei ollut mikään jättikokoinen, noin 20 cm+häntä, mutta voin kuvitella sen kokoisenkin jo napsivan tipuja hengiltä.
Nykyisin teen tehomyrkytyksen vähintään kerran vuodessa, jotta mahdolliset piilossa elelevät rotat pääsevät hengestään. Tähän mennessä lisää rottia ei ole löytynyt, vain hiiriä. Koiran pidän kytkettynä myrkytyksen aikana, sillä se saattaa pistellä hiiren poskeensa.
Pakko kysellä tuosta myrkystä... Syövätkö rotat sitä ihan ilman poppaskonsteja? Siis kun ovat niin hankalia menemään loukkuihin, niin uppoaako kuitenkin tuo myrkky?

Itsekin ostin nyt pienen ratak-rottabaarin, kun meillä taas välikatossa rapistelee joku iltaisin liikkeelle...eikä loukkuihin jäää mitään eli melkein 100% varmuudella taas rotta asialla...
sasu

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja sasu »

Wanhat Wiisaat sanovat, että rotta on niin varovainen eläin, että jos yhden näet, niitä on vähintään kymmeniä. Yhdyskunnissahan ne elelee...

Minä ostin 342- nimistä myrkkyä. On semmosta vaaleanpunaista kaurahiutaletta. Muutamasta ämpäristä leikkelin syöttökopin, jottei vaan muut elukat sinne pääse. Sisään laitan sen pussin, ja siihen leikkaan keskelle reiän. Viikossa pitäisi alkaa kuolemaan. Mulla on viikon myrkyt olleet tarjolla, ja menekki tuntuu olevan kova, jokatoinen päivä pitää laittaa uusi pussi. Kaksi syöttölää mulla on siis tarjolla.
harrastaja

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla kans 342 rotanmyrkkyä johon on myös myyrät kuolleet Rataxia ei nuo ainakaan oo syöneen onkohan siinä lie toisenlainen koostumus ? mulla on 342 syöttölaatikoita ja yks on kanikopin alla toinen on kesäkanalassa ja lautasella kanalassa vähan muuripadan alla kourunpäässä levy edessä ettei kanat mee nokkii
:smt003
Viimeksi muokannut harrastaja, 27 Loka 2010, 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hansu

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Missä te niitä myrkkyjä pidätte tarjolla? Siis missä paikassa? Mua vähän hirvittää ton laitto, kun on noita kovin pieniä lapsia... Taloon sisälle saan hyvin tuohon rempattavaan huoneeseen, kun se on suljettu. Eli sinne ei koirat tai lapset pääse mitenkään...mutta joku sieltä mielestäni oli kaivellut sinistä kauraa :smt047 . Mutta mihin tuota uskaltaa navetassa/siinä lähellä laittaa? Mietin, että jos pidän vain tuossa huoneessa, kun täällä talon välikatossa ne kuitenkin majailevat (kuuluu kun ulos lähtevät illalla...ja meillä se toissatalvinen kaveri asusteli välikatossa. Lienee tutut hajut jo valmiina...). Tänään nimittäin löysin pari rotanpaskaa kanalan puruista :smt013 .

Tuosta 200 metrin päässä olevasta naapurin navetasta lienee taas yksi tai parikin hännäkästä kaveria tänne ''sipassut'' . Pitänee mennä naapuria :smt021 ...
sasu

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja sasu »

Hansu: Mä olen tosiaan laittanut kannellisen ämpärin, johon leikannut rotan mentävän reikulin. Myrkkypussin leikkaan keskeltä auki, jottei leviä ympäriinsä, pussi kannelle, ämpäri painetaan kanteen kiinni. Tallissa mulla on yhdessä hevoskarsinassa, jossa rotat öisin mellastaa yksi, ja ovi on sidottu kunnolla kiinni, jottei omat tai asiakkaiden mukulat sinne pääse. Toinen ämpäri mulla on vanhassa talvikanalassa, joka nyt tyhjä. Tässä ovessa tiukka salpa, niin ei mukelot saa auki. Lisäksi on lapsia ja asiakkaita ja asiakkaiden lapsia informoitu, jotta noihin koppeihin ei saa mennä. Naapuri tekee taas myrkkyhiutaleista ja voista palleroita, joita sitten sulloo kaikenmaailman lattianrakoihin ja koloihin, joihin ei pääse käsiksi. Viime yönä oli kuulkaas myrkkyä mennyt hyvin vähän, tai ei lainkaan. Joskos se tästä! :smt041
Hansu

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja Hansu »

sasu kirjoitti:Hansu: Mä olen tosiaan laittanut kannellisen ämpärin, johon leikannut rotan mentävän reikulin. Myrkkypussin leikkaan keskeltä auki, jottei leviä ympäriinsä, pussi kannelle, ämpäri painetaan kanteen kiinni. Tallissa mulla on yhdessä hevoskarsinassa, jossa rotat öisin mellastaa yksi, ja ovi on sidottu kunnolla kiinni, jottei omat tai asiakkaiden mukulat sinne pääse. Toinen ämpäri mulla on vanhassa talvikanalassa, joka nyt tyhjä. Tässä ovessa tiukka salpa, niin ei mukelot saa auki. Lisäksi on lapsia ja asiakkaita ja asiakkaiden lapsia informoitu, jotta noihin koppeihin ei saa mennä. Naapuri tekee taas myrkkyhiutaleista ja voista palleroita, joita sitten sulloo kaikenmaailman lattianrakoihin ja koloihin, joihin ei pääse käsiksi. Viime yönä oli kuulkaas myrkkyä mennyt hyvin vähän, tai ei lainkaan. Joskos se tästä! :smt041

Toi ämpäri toimii varmasti hienosti...sitä meinasin tänään kokeilla :smt023
Ehtoo-onni

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Minä myös käytän 342-rotanmyrkkyä. Se on kuulemma tehokkainta ja ainakin maistuvaisuus on ollut hyvä. Tulinpa ajatelleeksi, että olisikohan silloin minullakin ollut useampia rottia. Osa asunut kanalan alla (nyt olen muurannut reiät umpeen) ja se yksi puupinossa.
Kanalan vintillä tarjoilen myrkyn ihan posliinilautaselta, kun siihen tilaan eivät muut elukat pääse. Talon alla käytän muoviastiaa, jossa on reikä. Se on paikoillaan vain öisin, jotta uteliaat tintit eivät päiväsaikaa tunge itseään myrkkyastiaan.
kaakatin

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Taas meni minkkiloukkuun viime yönä yksi rotta, kyllä niitä näyttää riittävän. Minulla on myrkky hankittuna, en ole vielä sitä laittanut tarjolle, mutta pakko kai sitä on laittaa, kun ei näytä nuo rotat muuten loppuvan. Mikkiloukku täytyy aina laittaa eri paikkaan ja naamioida erilaisilla materiaaleilla, niin silloin rotatkin sinne eksyy, kahta kertaa ei samaan loukkuun mennä. Viime yönä loukku oli peitettynä lehdillä.
Hansu

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja Hansu »

kaakatin kirjoitti:Taas meni minkkiloukkuun viime yönä yksi rotta, kyllä niitä näyttää riittävän. Minulla on myrkky hankittuna, en ole vielä sitä laittanut tarjolle, mutta pakko kai sitä on laittaa, kun ei näytä nuo rotat muuten loppuvan. Mikkiloukku täytyy aina laittaa eri paikkaan ja naamioida erilaisilla materiaaleilla, niin silloin rotatkin sinne eksyy, kahta kertaa ei samaan loukkuun mennä. Viime yönä loukku oli peitettynä lehdillä.

Ai siis naamioit sen loukun? Mitä siellä on sisällä syöttinä? Onko loukku sisätiloissa vai ulkona?
kaakatin

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Hansu kirjoitti:
Ai siis naamioit sen loukun? Mitä siellä on sisällä syöttinä? Onko loukku sisätiloissa vai ulkona?
Joo olen naamioinut loukun, risuilla, havuilla, ruoholla ja lehdillä. Paras tulos kun luokusta näkee läpi, mutta sivut ja katto peitossa. Olen kokeillut erilaisia syöttejä, mutta parhaiten tuntuu houkuttavan kananrehu. Loukku on kanalan ulkopuolella, sisällä en ole saanut saalista sillä.
sasu

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja sasu »

Meillä meni viikon ajan myrkkyä niin, että jokatoinen päivä piti laittaa uudet pussit. Nyt tuntuu, että syöjiä ei ole ollut? Toiveikkaana tässä vielä hetken seurailen, sitten myrkyt pois ja kissat pääsee taas mellastamaan vapauteen. :smt048
Vastaa Viestiin