tipula katastrofi

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
TiPu

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Meilläki nyt yli viikon ollut myrkyt tarjolla ja joka päivä myrkkykipot olleet ihan tyhjiä. Nyt tahti ruvennut hiljentymään ja yhtäkään rottaa ei ole näkynyt, toivottavasti saatais ne tällä kuriin. *koputtaa puuta* :smt038
Saara

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja Saara »

Meillä lähti hengiltä viime yönä Martta, n. 16 viikkoinen. Pää oli syöty ja kana haudattu kuttereihin. Kauan etsittiin ulkoa ja kuulusteltiin lapsia olisiko joku jättänyt oven auki tai unohtanut yhden ulos. (ulkoilevat vahdittuna) Mutta tytär sanoi nostaneensa kaikki illalla orrelle ja poika avanneensa ovet aamulla - eikä Marttaa näkynyt. Ja hyvin olikin pehkuihin upotettu sillä vain siipi näkyi.
Mikä eläin näin tekee ja kuinka pienestä aukosta pääsee sisään? Kun ei ole kuin hiirenmentäviä koloja ja katossa yksi pikkulinnun lennettävä. Nyt olen tukkinut kaikki kolot ja asentanut alaosaan seulaverkkoa mutta riittääkö tämä?
kaakatin

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Voi Martta parkaa, sehän oli kuitenki jo lähes täyskavuinen :smt010
Minä en ainakaan ole saanut muita tuholaisia kiinni kuin rottia, mutta tuskin rotat sentään kanoja orrelta hakee. Lumikkohan on aika peijooni ja se pääsee tosi pienestä raosta.
Saara

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja Saara »

Ainakin nyt on tiedossa että eläin oli näätä tai minkki. Uutta minulle oli niiden hyvä kiipeilykyky sekä mahtuminen niin pienestä aukosta. Mittasin tiivistäessäni aukon ja se oli kooltaan 3cm kertaa 12 cm, hiukan pyöreän parrun vuoksi reunoilta leveämpi.
Ja eläin siis kulki katosta sisään ladon seinää pitkin välikatolle ja kanalasta pois kanalan seinää pitkin ( alaosassa on kyllä pari ortta mutta aukkoon vielä metrin matka laudoitetulla seinällä)
Luin metsästys sivustoilta että näätäeläimet syövät pään ja kaulan ja varastoivat saalista.
Toivon mukaan tämä tieto auttaa jotain muuta.
Itse en älynnyt ajatella kattoa enkä noin pientä aukkoa, jollen olisi nähnyt miten otus ahtautui ulos.
helga

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja helga »

Ihme kiipijöitä kyllä nuo pikkupedot , toivottavasti saat ne loukutettua. Meillä on kolme kissa jotka on hoitaneet tuholaistorjunnan enemmän kun kiitettävästi,kanat on saaneet olla huoletta pitkin ja poikin pihaa. Nyt on vaan kissat hoksanneet että ei kannata tuoda saalista liian lähelle, muutaman kerran kanat on piirittäneet kissoja ja pihistäneet myyrät melkein hampaista :smt005
Mutta kesällä oli vihulaisia ihan näädästä lähtien pihatiellä maha pystyssä. Jos asuisittekin lähempänä niin saisitte nämä meidän metsästäjät lainaan :smt031
jenjen

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja jenjen »

Voi kurjuus :smt022 Itelle on vasta vkl tulossa ekat kanaset, mutta nyt rupes kyllä päässä jo raksuttelemaan. Vanhassa navetassa kun on nuo tuuletusaukot katonrajassa, pitänee varmaan verkottaa ne jotenkin...

Itselle kävi kerran niin surullisesti, että joku peto oli kiltannut mun ihanan rakkaan kissanpennun pihalle. Mies oli päästänyt sen illalla ulos, ja aamulla ihmettelin, kun mussukka ei juossutkaan mua vastaan, kun menin aamusavuille. Koko aamupäivän sitä etsittiin, ja löytyi autotallista vanhan sohvan päältä kuolleena, kurkku auki revittynä. :smt022 Voitte uskoa kuinka mä pillitin silimät päästäni, olin vielä silloin raskaana, joten pillityskohtaus kesti taukoamatta vaivaiset 8 tuntia. No, naapurin äijäke kertoi sitten, että niillä nurkilla on asustellut aina paljon kärppiä, olivat ryökäleet tappaaneet naapurin 6 vastasyntynyttä koiranpentuakin aikoinaan. Ite en koskaan yhtään kärppää nähnyt enkä kuullut, että aika hissuksiin osaavat liikkua.
koivu

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja koivu »

Jossakin luonto ohjelmassa, kerrottin että kärppä voi juosta jopa jäniksen perässä väsyttäen sitä kunnes saa sen kiinni... . :smt017
Tius^^

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

taidanpa ittekki laittaa hiiren ja rotanloukkuja talliin. kaninpoikasia kuitenkin on ja kaneja, niin en halua niitä hengiltä. arvokkaita rotukaneja vielä. oon yhden hiiren ainakin nöhnyt siellä. riesaa ei ole ollut, mutta aina hyvä varautua. piilottaa vaan sen verran, ettei kissa hoksaa sitä.
viiriäiset

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Tällanen nähtiin pihalla syksyllä kun ilmakkoa testailin, olisi ollut hyvä paikka ampua päähän 2m päästä supin penikkaa mutta bilmakolla ei ole laillista jtn loukku vireeseen sitten eräs yö istun pöydän äärellä ikkuna raollaan ja kuuluu jumalatonta rääkymistä saman tapaista kun sellaset tiput joita mulla oli pitää jos ottaa kiinni varsinkin arempi yksilö. no kauheeta rallia kanalalle lampun ja sellasen metrin mittasen tuuman paksusen kepukan kanssa sillä jos peto olisi kanalassa niin se oli kopissa mutta kun juoksin sinne päin huomasin että loukku oli lauennut ja sitten sieltä se rääkyminen kuului. no sama supihan se siellä, sitten hakemaan asekaapista torrakko vaimentimella ja : http://www.aijaa.com/v.php?i=7170985.jpg
Toi rotan loukku on osa tuon loukku mallin toimintaa ja se on suojattu sellasella verkko kaarella ettei linnut tai orava mene siihen tossa kuvassa se on pois kun otettiin elukka esiin ja viriteltiin uudestaan.
Mutta noita petoja riittää tässä vähän aikaa sitten kissi nököttti loukussa ja se vietiin loytö eläin taloon sillä se oli mennyt mädän kalan perässä loukkuun ja kissa ei mätää kalaa kyllä yleensä syö eli nälissään oli.
Taas muuten aamulla oli supin jälet pihalla että kyllä noita petoja muuten riittää!
kite

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja kite »

Nyt täytyy kyllä (näitä luettuani) pistää kädet ristiin kyynärpäitä myöten, ettei meille ole pedon petoa eksynyt siivekkäitä verottamaan (tai kania)..

Täällä kuitenkin liikkuu jos jonkinlaista elävää. Koira jopa kerran otti aikast lujaa yhteen supin kanssa.. (ja se elukka tosiaan huuttaa ja lujaa!!)
Karhuja menee, susia ja lumikko asui pihan perällä aiemmin (joutui muuttamaan kun sen asumus jäi hevosten tarhan keskelle..) jne..
Bonus

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Kun meillä nuorempi kissa pääsi kanitalliin niin ei se teurastanu silmittömästi kaikkia kaninpoikasia vaan otti yhden kerrallaan ja meni piiloon syömään sen. Joten en uskoisi ainakaan kissan olleen asialla.
vardenji

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Iltasanomissa oli lukijan kuvassa kärppä helsingistä. Oli napannu itteensä isomman citykanin. Muari arvelee että mullakin on täällä kärppä, mutta se on syöny toistaseks vaan rottia ja hiiriä. Luultavasti sama elukka, kun vei multa nuorikon tänä syksynä... :smt013 Siitä jäi vaan verijäljet. Mihkään loukkuun ei oo jääny. Kanat lähti tänään talvisiirtolaan, joten rotilla ja sitä myöten kärpällä käy meillä tänä talvena murkinat vähiin :smt077
rilla

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja rilla »

Tässä näitä pikkupetojen tuhoja on. Meillä on nyt ollu hiljaista. Varpushaukka yrittää, mut ei ole mitään saanut.
Lueskelin tästä kuitenkin, et melkoinen ongelma saattavat noi pikkupedotkin olla. :smt009
eija soi

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja eija soi »

minä voisin veikata Lumikkoa se kerran tappo naapurista 4 kania häkkeihin puri vaan kurkusta ei syöny - Toisaalta Oravakin tappaa linnun poikasia ja syökin niitä toi vois olla Oravakin kun on piiloon vieny noin. Mut on ihan kauheeta jälkee tehny tipu parat . :smt009
sannikki

Re: tipula katastrofi

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meidän kanalan liepeillä on metsästänyt lumikko viime talven ja kuukausi sitten näin taas puuhissa, ikinä ei ole lintuja eikä muutakaan hävinnyt. Mutta nyt kun on rotta alkanut majailla seuduilla niin viiriäisen munat on tyhjennetty :smt017 niissä on sormen mentävä aukko tai rikottu enemmänkin ja sisukset on syöty...

Lumikkoa en pihasta loukuta, öö eikä se ole ihan helppoa kun lumikko menee 1,3cm aukosta heittämällä :smt043 Loukussa tuppas käymään syömässä ja sen touhuja ihasteltiin useinkin. Vilahti loukkuun riehumaan ja välillä katseli, sitten taas pihalle, ihan kuin ei loukussa seiniä olis ollutkaan :) Lumikko pitää hiiret kurissa, ja talvella monesti kuultiin hiiren rapinaa katolta, sitten vähän tanakampia juoksu ääniä, hyppyjä ja viikviikviik kun saalis oli hanskassa. ei hiiriä meidän talossa...
Vastaa Viestiin