naapurin koira????

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

gallia

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja gallia »

Uskon hyvinkin tuon tarinan, koska meillä varsinkin tuo vanhempi paimenkoira suhtautuu suojelevasti tipuihin. Pari kertaa se on pitäny verkon vieressä vahtia, ettei pedot pääse nappaamaan kanalasta karanneita pieniä siihen asti, että ollaan huomattu karkumatka ja saatu poikaset takaisin turvaan.
Kun emo ja poikaset ulkoilevat, koira vahtii poikasia silmä tarkkana.

Kuva
pipsa

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Hyvä ilme,näyttäsi kun joku ottaisi päähän :smt007
Mulle on joskus viisaammat sanoneet että paimenkoirien paimentamis halu on osa saalisviettiä. (puuttuu se raatelu osuus)
Minusta on upeeta kuinka koirat toimii rodunomaisesti... Eli paimen on paimen... Oli kyseessä mikä lauma tahansa...
Mahtavaa :smt003
Moilanen

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin se joku olen ollut varmaan minä. Pääsääntöisesti käyttökoiran toiminta lähtee saalisvietistä. Jalostusteitse on vain muokattu koiran saalisviettiä. Osana toimii myöskin laumavietti ja näiden kahden viettialueen yhteistoimintaa on jalostuksellisesti muokattu ja saatu paimentava koira.
On muuten hienosti toimiva koira.
gallia

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja gallia »

Juurikin niin. Saalisvietti on kuitenkin pohjalla ja kouluttamaton paimenkoira, jolle ei ole tehty selväksi toivottuja käyttäytymistapoja, voi olla todellinen riesa.

Meidän koirat paimentavat yhtälailla emoja, lypsylehmiä, vuohia, lampaita kuin kanojakin. Perusperiaate on kuitenkin sama, enkä hyväksy turhaa "räkimistä" minkään eläinlajin kohdalla.

Mutta oli se liikuttava näky, kun tuo vanhempi koira muutama vuosi sitten kaitsi poikashäkin vieressä hädin tuskin tassunsa kokoista kananpoikaa. :smt007 Ilmeestä kyllä näki kissakin, et on ihan turha yrittää lähelle... :smt003
Kotopullaki

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Jatkampa tähän topikkiin vaikkei ollutkaan naapurin koira, vaan ihan oma koiramme tähtenä tässä tarinassa :smt001

Mulla on erikoishoidossa yksi kana, jota pidän yöt sisällä. Siis ihan meillä kotona :smt040 Kananen oli iltapäivällä vielä tossa meitin terassilla nokkimassa herkkujaan ja minä en huomannut ollenkaan ottaa häntä sisälle ennen hämärän tuloa. No, pimee kun tuli niin kanaa ei näkyny missään. Jalkavikanen vielä, rouva Lenkka, minne se jo oli kerenny könyymään yöpiiloon? :smt002 Meillä on aika iso piha ja täynnä vaikka mitä rempparompetta ja ziljoonia kukkapuskia niin enhän minä sitä kanaa löytäny, vaikka kuinka kiersin ja fikkarilla sohotin.

Otin koiratarhasta sitten ulos vanhimman narttumme, joka onkin oikea narttujen narttu mitä kanoihin tulee; vaikka kuinka on mukamas puudelia olevinaan niin on sitten sellanen peto ettei metsästyskoirat paljoo tän rinnalla varmaan uhoile :smt005 Niin monta sulkaa on tän koiran leuoissa nimittäin roikkunu... No niin, otin nartun ulos ja yhtään en valehtele kun sanon että se meni HETI suoraan sen puupinon luo minkä alla kana nukku. Minun silmieni alla ei tapa kanaa mutta nyt nipsaisi vähän pyrstöä että olisi saanut kanan ihan minulle ulos vedettyä sieltä. Toppuuttelin kuitenkin kun rouva Lenkka sen verran kiekas, vaikkakin vienosti, että meinasin olevan parein jos mää ihan ite :smt003 Vanha narttu sain puruluun palkinnoksi ja rouva Lenkka on nyt täällä meijän olohuoneessa takan lämmössä lootassaan nukkumassa puhtaiden ja lämpösten ja pehmeitten purujen päällä :smt050

Samaa koiraa oon käyttäny pari kertaa myös kyyhkynpoikasten ettimiseen. Niin kauan on puudelin leuat hellävaraset kun minä olen paikalla. On nimittäin antanu mulle suustaan täysin vahingoittumattoman kyyhkynpojan. Vaan ans olla ku selkäni käännän :smt003 Se nyt vaan on niin, synnynnäinen vietti. Ja minun koirissa se näyttää elävän edelleen hyvin voimakkaana. Onhan siitä kanoille vaaraa mutta voi sitä yrittää hyödyntääkin esim. näin. :)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aika hieno kana / kyyhky-koira Kotopullakilla :smt050 Hienoa, että Rouva Lenkka löytyi!
Suvianne

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Vähänkö hieno!!
Meidän Salla tekee samaa. kun oli viiruja ja joskus ne karkas, niin Salla etti ne ja otti suuhunkin, mutta ihanko joku noutaja vahingoittamatta.
Mutta kerran karkas lapsilla ja en kerinny hätiin, niin Salla oli purru sen kuoliaaksi tekemättä naarmuakaan.
Lapset sano, että se oli kauan kantanu sitä ja päästelly irti ja ottanu uudelleen ja sitten vielä nakellu... :smt013
Kun tein ruumiin avauksen ihan mielenkiinnosta, niin sillä oli kaikki luutkin ehjänä, ainakin omasta mielestä. mutta ihan täynnä verenpurkaumia.
Eli se oli litistelly sen kuoliaaksi..
tursia

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja tursia »

Meillä onihan omassa talossa kanantappajakoira. Se on sellainen epäonnistunut jäniskoira. Ja koska sillä on voimakas metsästysvietti sitä ei pidetä vapaana.
Mutta kun koiran ketale on viisaampi kuin sille olisi hyväksi, se pääsee ulos milloin mistäkin. Avaa ikkunat ja huonosti suljetut ovet, syö itsensä ikkunaritilöiden läpi, jne. Niimpä meillä yhtenä päivänä, salaman nopeasti meni kääpiökochin-kukko ja kana, sekä kukkosekoitus. Kauan eivät kituneet. Se oli yksi ravistus ja henki pois.

No niin, ja nyt sinulla on varmaan monta hyvää neuvoa koiran pitämiseksi, niinkuin miksei ovia ja ikkunoita suljeta sitten kunnolla ja muuta viisasta? Ovet ja ikkunat suljetaan kunnolla, kunhan se on talon oma väki joka ovista kulkee tai ikkunoita aukoo. Niin ikavää kuin se onkin kaikkea ei voi hallita. Tapauksen seurauksena kanalan ovi pidetään nyt jatkuvasti kiinni karbiinilukolla. Sitä ei näppärä koira ole vielä oppinut avaamaan.

Ymmärrän oikein hyvin sen mielipahan minkä koiran tai jonkun muun pedon vierailu aiheuttaa, mutta mikä saa teidät luulemaan, että omistajat päästävät koiriaan tahallaan tekemään tuhojaan ? Kummallinen ajatus kissojen ja koirien omistajien vastuuttomuudesta heijastuu teidän kirjoituksistanne.

Tuo huomautus kissojen ja koirien tappamisesta on mielesstäni vielä raaempi, kuin kanalaan päässyt koira. Sen lisäksi on rikollista tapaa kissaa tai koiraa, vaikka se olisi irrallaan omalla pihallasi. Siitä ei siitä huolimatta tule sinun omaisuuttasi.

Ihmettelen, että ettekö te ole lemmikkejä tai eläimiä ottaessanne ottaneet huomioon, että tappioita tulee?
Kaikki ei toisaan ole aina hallittavissa. Edes omalla tontilla.
dumblonde

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

tursia kirjoitti:Ymmärrän oikein hyvin sen mielipahan minkä koiran tai jonkun muun pedon vierailu aiheuttaa, mutta mikä saa teidät luulemaan, että omistajat päästävät koiriaan tahallaan tekemään tuhojaan ? Kummallinen ajatus kissojen ja koirien omistajien vastuuttomuudesta heijastuu teidän kirjoituksistanne.

Tuo huomautus kissojen ja koirien tappamisesta on mielesstäni vielä raaempi, kuin kanalaan päässyt koira. Sen lisäksi on rikollista tapaa kissaa tai koiraa, vaikka se olisi irrallaan omalla pihallasi. Siitä ei siitä huolimatta tule sinun omaisuuttasi.

Ihmettelen, että ettekö te ole lemmikkejä tai eläimiä ottaessanne ottaneet huomioon, että tappioita tulee?
Kaikki ei toisaan ole aina hallittavissa. Edes omalla tontilla.
Niin, mielestäni suurin osa koirien ja kissojen pitäjistä on vastuullista porukkaa. Mutta niitä ihan oikeasti on olemassa sellaisia vatipäitä joita ei paljon kiinnosta missä ne omat elukat huitelee! Meidänkin kylällä yksi ihminen päästää tosiaan koiransa useamman kerran viikossa tarhasta juoksentelemaan, koirat on usein vuorokauden reissussa. Onko tämä sinusta vastuullista eläimen pitoa? Kyllä minä ainakin olin tietoinen elukoita ottaessani että joskus joku saattaa kuolla syystä tai toisesta, mutta miksi sen pitäisi olla ok että esim. nämä koirat kävisivät listimässä minun kanoja/kaneja/vuohia/kissoja? Mielestäni minulla on täysi oikeus olla erittäinkin pottuuntunut koirien omistajalle.
siimis

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja siimis »

tursialla on tainnut käydä hyvä tuuri, kun on tavannut vaan vastuullisia eläinten omistajia, jotka laskee eläimensä liesuun ihan vaan vahingossa. Valitettavasti niitä vastuuttomia on paljonkin, joihin ei tunnu edes mikään järkipuhe auttavan. Siinä vaiheessa kun naapurin koira on listinyt sinulta viisi kalkkunanuorikkoa, kolme kania, useamman kanan ja parven viiriäisiä (kaikki nämä eri kerroilla!) ja naapurin kommentti on vaan, että kun ei sitä jaksa kuunnella kun se haukkuu siellä tarhassa - niin lasken sen sitten juoksemaan! Ja joka kerta koira pinkoo suoraa päätä sun tontilles lahtaamaan sun elukoitas. Eikä riitä, että kaikki omat eläimet on kaikki häkeissä, koira painaa väkisin läpi jopa panssariverkosta. Kun koiran on useamman kerran toimittanut poliisien huomaan ja vahingoistaan joutuu peräämään saatavia naapurilta useaan otteeseen, niin tulee mieleen kyllä väkisinkin koiran lahtaus (kun se naapurin lahtaus ei tule kyseeseen, sepä olisikin parempi vaihtoehto!). Koira kun ei pahemmin näytä nauttivan yksinäisestä tarhaelämästään eikä naapurikaan siitä näytä suuremmin välittävän. Voisihan sen tietty ottaa kiinni ja toimittaa vähin äänin jonnekin toiselle puolen Suomea eläinsuojeluyhdistykselle uuden kodin etsintään...

Mutta tahdon vaan sanoa siis, että välillä on vaikeaa olla positiivinen. Ei sitä varmaan tajua ennen kuin sen on itse kokenut.
Suvianne

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No tuo oli kyllä niin hyvin kirjoitettu, että uskon ilman kokemusta! :smt003
Luulis, että omaa karjaa ajavan koiran saisi ampua?
Väärin on jos omalla yksityisellä pihalla ei saa puollustaa omaa omaisuutta.
Ainakin taajaman ulkopuolella...
Minulla ei ole pyssyä, mutta onneksi minulla on vihreämpi keino! Koira :)
tursia

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja tursia »

Siimis, en käy erikseen etsimässä muita koiranomistajia ja tutustumassa heidän koiranpitotapoihinsa. Mutta mitä muuten noiden eläinten pitäjiin tulee, kävin eilen pakallisella poliisilaitoksella todistamassa naapuria vastaan eläinsuojelurikoksessa. Vaikuttaa vahvasti siltä, että sinunkin kokemuksesi rajoittuu vain omaan naapuriisi, joka vaikuttaakin aikamoiselta luupäältä. Mutta sillä perusteella et varmaankaan voi tuomita kaikkia koira omistajia ja koiria?

Yleisesti ottaen en hyväksy koirien jatkuvaa häkissä pitämistä. Tai juoksu lamgassa. Se ei ole koiralle mielekästä elämää. Eikä sitä pitäisi värittää sillä että päästää koiran vuorokaudeksi juoksentelemaan. Sen pihalouskuttimen voisi mielummin jättää ottamatta.

Ja ''valitettavassti'' asia on niin, että kissoja ja koiria ei saa ampua edes omalla tontillaan. Ne ovat onkun omaisuutta. Joskus vuosikymmeniä sitten kissat olivat ns vapaata riistaa mutta eivät enää. Tärkeitä ovat teidän (ja meidänkin) tiput, mutta tärkeitä ovat myös jonkun toisen lemmikit.
siimis

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja siimis »

No kokemukseni koiranomistajista ei todellakaan rajoitu vain tähän yhteen tapaukseen. Onpahan noita koiria omissa nurkissakin useampi, aktiivisena koiraharrastajana on tullut kyllä nähtyä kenttää laajemminkin. Eli minä en ainakaan yleistä!

Olen minä tältä tontilta palauttanut metsästyskoiriakin omistajilleen, eikä minulla ole niistä pahaa sanottavaa. Jos joku niistä olisi päätynyt kanatarhaan ikävin seurauksin, niin sen olisin vielä ymmärtänyt - vahinkoja sattuu. Mutta sellaista piittaamattomuutta ja melkein tahallista vahingontekoa en kyllä ymmärrä.

Meillä ei kyllä ole minkään sortin aseitakaan, eli ihan teoriatasolle on tämä lahtausajatus jäänyt. Toivelistalle :smt002 Onneksi ollaan sittemmin muutettu. Nyt meillä on myös koirallinen naapuri - siellä on monta palveluskoirarotuista koiraa - ja heidän kanssaan ei mitään ongelmia. Eivät ihan tietoisesti edes lenkkeile tällä suunnalla, jottei koirilleen tulisi mitään mielihaluja tännepäin!
tursia

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja tursia »

:smt040 Hahah! Eli, siimis, tosissaan purkasit vaan kiukkua. Ymmärrän.
Mulla on nimittäin tapana lähettää venäläinen polvenmurskaus ryhmä aina sinne suuntaan mistä mulle on koitunut harmia. Mulla vaan ei vielä ole sitä polvenmurskausryhmän puhelinnumeroa.... :smt027 :smt021

Tuli muuten noissa muutamissa kertomuksissa mieleen, että jos ne omistajat on toisaan noin välinpitämättömiä, Koirien oloista löytyy taatusti huomautettavaa virallisemmalta taholta. (Tosin, itse varmaan toteuttaisin sen suunnitelman, että koira vähin äänin jonnekin kauemas löytökoiratarhalle. :smt002 )

Täällä Uudellamaalla tahtoo vaan tulla vähän allergiseksi kaikkea eläinvihamielisyyttä kohtaan. Ihmiset vihaavat kaikenlaisia kotieläimiä kohtuuttomasti ja näyttää siltä että kunnat ovast yhteistuumin päättäneet tapaa hevosten pidon päätöksillään, jotka eivät perustu mihinkään järkevään. Niillä näkyy mielen silmissä länkkärielokuvien vapaana kiitävät mustangit, ja sen mukaan pitäisi järjestää olot polleille. Että olen itsekin hieman herkkähipiäinen.
Suvianne

Re: naapurin koira????

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nuita häkkikoiria on yllättävän paljon. Tuossa naapurissa oli monta helekutin vuotta ajokoira häkissä.
Kerran pääsi metälle ja kun ei ollu jaksanu juosta, niin isäntä oli niin pettyny.
Katoin suu auki miestä, että puhuuko se tosissaan!?
Juuri samaan aikaan, mulla oli vetokoira jota reenattiin lähes päivittäin.
Yritin sievästi vihjaista lenkkeilystä.
Niin mies oli sitä mieltä että suomenajokoiran tulisi jaksaa juosta.

Kuitenkin koira pääsi häkistään noin kahdesti sen jälkeen lenkille, mutta kun lapset ei jaksanut remmissä vetävää koiraa lenkittää, niin siihen se jäi...
Vastaa Viestiin