Sulkien käyttö askarteluun

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Sulkien käyttö askarteluun

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Olen kerännyt sulkasatoisten kanojen pudottelemia kauniita sulkia talteen. Tekisi mieli askarrella niistä jotain. Miten sulat kannattaisi puhdistaa ja käsitellä, jotta ne säilyisivät hyvänä ja värit kauniina? Onko kokemuksia tästä?
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Sulkien käyttö askarteluun

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Moikka. Olen laittanut sulat pakkaseen vähintään vuorokaudeksi. Ihan vaan desifionti mielessä. Kerään yleensä silmämääräisesti siistiä ja ehjiä sulkia.

Olen joskus tehnyt helmikoruja ja niiltä ajoilta on jäänyt koruntekotarvikkeita. Hyödynsin niitä ja tein sulkakoruja; riipuksia, korviksia... pitäis tehdä vielä unisieppari.
Kukon kaulushöyhenet ovat myös haluttuja perhokalastaja ystävälle.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sulkien käyttö askarteluun

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä pesin sulat/hyöhenet liottamalla niitä laimeassa, lämpimässä saippuavedessä, sitten huuhdoin hyvin ja annoin kuivua itsekseen pyyhkeen/tal.paprun päällä. Märkänähän ne näyttää onnettomilta, mutta kuivuttua kun sukii sormilla pari kertaa myötä- ja vastakarvaan, niin ovat taas kauniita. En huomannut, että värit olisi muuttuneet vuosienkaan päästä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Sulkien käyttö askarteluun

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Unisiepparin mäkin suunnittelen tekeväni (tai jonkun muun vastaavan roikkuvan koristeen jos unisieppari alkaa tuntua tehdessä liian vaikealta tai siitä tulee sellainen, ettei sitä tunnista unisieppariksi... :)). Kiitos Hilta pesuvinkistä! Ajattelinkin, että haluan ne sulat kyllä pestä, mutta en olisi uskaltanut kokeilla pesuaineen kanssa. Eli ne kestää ihan liottamista. Sittenhän voisi ottaa jonkun vähän likaantuneenkin sulan talteen, jos joku erityisen hieno löytyy. :smt023

(Mä olen monta kertaa vuosien varrella ajatellut, että sulkia voisi hyödyntää kun ne ovat niin kauniita. Mutta nyt vasta aion ryhtyä tuumasta toimeen. Tähän saakka olen kerännyt erityisen kauniit sulat kanalan eteisessä olevaan maljakkoon, enkä ole tehnyt niille mitään muuta. Siinä ne on sitten keränneet pölyä ja hämähäkkejä. :smt012 )
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Sulkien käyttö askarteluun

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Luulisin että noilla "sulkakoruilla" voisi ollakin jonkun verran menekkiä "kylämarkkinoilla", toreilla ja turuilla, yhtä lailla siellä voisi kysyntää olla perhokalastuksen harrastajilla. Siksi olen monesti sanonut ja suositellut gayuka-ankkojen kiiltäviä sulkia jos esimerkiksi joku todella tekee myyntiin asti. Niin että sanokaapa kuinka moni tietää Suomessakaan näiden ankkojen koristeellisista sulista ja höyhenistä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Sulkien käyttö askarteluun

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Eipä taida keskiverto suomalaiselle olla Cayuga-ankka upeine väreineen tuttu. :) Ovat kyllä silmiä hivelevän kauniin värisiä. Niiden sulista tulisi tosiaan upeita koruja tai muita tuotteita. Mun on tyytyminen näihin maatiaiskanan ja -kukon sulkiin. :wink: Eipä silti, onnistuin löytämään pari pitkää kaunista sinivihreää laulusulkaa, jotka Ville V. pudotti uusien tieltä. Huomenna pesen kasan sulkia ja katselen sitten mitä niistä tekisin. :smt001
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Sulkien käyttö askarteluun

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Tuon ankkarodun sulkia ja höyheniä kun saisi jonkun perhokalastuksen omaavan henkilön kokeilemaan ja kertomaan kokemuksistaan olisi hyvä juttu! Tämä tuli mieleeni kun sitä oli taasen myynnissä ainakin tori.fi sivustolla.
Vastaa Viestiin