Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mirri

Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja mirri »

Nyt Mimmi ja kumppanit kertokaapas miten se "kestopehkulattia" tehdään... :smt100 olen yrittänyt mutta ei vaan onnistu :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tilan lämpötilan täytyy olla aika hyvin plussalla silloin, kun kestopehku perustetaan, varmaan noin 7 - 10 astetta. Aineksiksi käy hyvin kuiviketurve, puru, kuivat lehdet yms. Tavaraa pitää olla aika reilusti, varmaan vähintään 20-25 cm. Kanoja ja kukkoja taas saisi olla noin nokka/neliö, että pehku saa käynnistymiseen tarvittavan kosteuden.

Mä aina alkusyksystä pyöräytän jätökset orren alta ja muualta pehkun sekaan. Lisäksi tarkkailen, että kanat varmasti "ilmastoivat" pehkun, eli kuopivat sitä joka paikasta tehokkkaasti. Jos ei, sitä voi sit itse kääntää.

Käynnistymisen huomaa, kun pehku kädellä kokeillen alkaa tuntua lämpimältä. Ammoniakin hajua ei saisi tulla, eikä pehku saisi palaa tulikuumana. (Ongelmiin löytyy sit aina omat ohjeet..)

Asiat, mitä kestopehku tarvitsee toimiakseen on hyvä palava aine, ilmaaminen ja kosteus. Se toimii siis samoilla periaatteilla kuin kompostikin.

Kerro, miten oot tehnyt tai mitä ongelmia on, niin varmaan joku osaa neuvoa paremminkin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla on varmaan ollut liian kuivaa se pehku. Laitan nyt uudelleen pehkut hautumaan. Ajatteli käyttää sellaista olkea, missä on seassa tuoreempaa heinää kostukkeeksi. Mutta eikös se sitten tarvii aikapaljon kuiteskin lantaa lähteäkseen palamaa?
Ilkeisköhän tuolta pihalta käydä kupsuttamassa lehmien kompostista sinne sekaan... Mulla on liika vähän kanoja / m2 :smt005 , jos möyhään sen kompostinpohjan sinne itse kunnolla sekaan... :smt017
Hitsivieköön ja fassutkin on liika harvassa...
Harmi kun eivät tule keskenään toimeen.
Terhi

Viesti Kirjoittaja Terhi »

jos teitillä on vassuja oljella (kesto)niin periaate on siinä :smt001

tai olkilantala?

Meitillä vaihdetaan päivittäin vassujen pehkut mutta lantalassa höyryää :smt005
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mites tärkeää muuten ilmanvaihto on, jos on kestopehku? Kun mietin vain kompostoitumista, eli siitähän tulee hiilidioksidia. Ettei eläimille tule siitä huono olo.. en sitten tiedä miten kovat ne päästöt voivat olla.

Mites kestopehku toimii ankoilla? Vai toimiiko laisinkaan, kun ne niin läträä?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä en oo ankoille laittanu, ku tuntuu, että se ois liian märkää eikä siis mukava alusta.

En ole koskaan mittauttanut tallin ilmaa, että minkähän verran siellä mitäkin on.. Oishan se mielenkiintoista. Mutta itsellä ei ainakaan ahdista siellä olla eikä esim. hajut ole pahoja (paitsi se kuuluisa tuore hautovan kanan paska!).
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä oon kans yrittäny kanalaan kestopehkua, kyllä se jotenkin käy varsinkin kun kanat ite siirtää kaikki kuivikkeet sinne orrenalle niin että siä sitä tavaraa on enempi. Mulla on pehkuna purua, turvetta, pahnaa ja kuivia lehtia. Onkelmaksi on nyt tullut ammoniakin haju, ilmastoinnin lisäys ja pehkun osittainen kostutus auttoi hieman mutta haju on vieläkin liian voimakas. Mitähän sille vielä vois tehä, se pehkuaines on vieläkin suurimmaksi osaksi ihan kuivaa.Pahnaa ja purua lisään noi kerran kuussa vähän niihin paljaisiin paikkoihin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minäkin sain kestopehkuni jotenkin lämpenemään. Tai siis alkuun lämpes ja sitte taas ei...Nyt sitä on siellä noin 40 cm, eikä haise, eikä lämpiä. Kuinka kosteeta sen oikeen pitäs olla? jos otan sitä "kourallisen "ja rutistan kasaan, niin pysyy hetken nipussa. Mutta se on vaan sellasta nihkeetä.
uskaltaako lintujen sekaan laittaa sitä komposti herätettä? Ja auttaako tuohon jos laitan ihan puhdasta hiekkamultaa sinne pehkujen sekaan?
Ja sitten mulle sanottiin että kokkidioosi(mitäs se niinkun on :smt017 ? Ripulia?) saattaa tulla jos on kestopehkulla. Ynm öttiäisistä on nyt tehokkaasti peloteltu :smt119
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ööh.. Mulla kestopehku on aika kuiva, ei siitä pylly kastu, jos siellä vaikka istuukin. Kokkidioosi elää nimenomaan liian kosteassa, se on ihan totta. Ja se siis on tällainen: http://www.siipi.net/hanke/kokkidioosi.html

Ammoniakkia taas voi parhaiten vähentää lisäämällä pehkuun kuiviketurvetta ja vähentämällä lannan määrää. Eli siis kerää esim. orsien alta lanta pois.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 :idea: nyt menen istuksiin vähäksi aikaa kanalaan.... katsotaan onnistuuko kosteustesti.
Vai noutaako piipaa-auto ja valkotakkiset setät.
Viimen kun jouduin oleileen siellä pidenpään ukkokulta kysyi että muninko vai haudonko :smt019
ajattelin samalla vielä koittaa että laitan maatunutta kompostia sinne hieman sekaan. Se kun olis ehkä se vähiten kanoille haitallinen juttu heräteenä.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä kans takutaan ton kestopehkun kans. Jotenki tuntuu ettei se ole heränny lain :smt017 Käytössä on siis turve/puruseos, johon on sekottunu sitte sontaa ja olkea. Kanat sitä kuopsuttelee ja ilmaa. Ja sielä on kyllä seas ruuan jämiäkin jotka ovat sotkeneet sinne ihan korkeimman oma-aloitteisesti. Eilen kääntelin sitä ja pemmastin niin ei se märkää ollu ainakaan. Jos ei toi pehku herää ja ala lämmittää kanalaa, niin mulla menee koko hieno suunnitelma kanalan lämpimänä pitämisestä uusiksi ja oon ihan tenkkapoona. Ja kiva tietysti huomata se just nyt kun alkaa olla talvi ihan just ovella ja pakkasia ja ja ja ja :smt013
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Eviran ohjehan sanoo, että kanalassa pitäisi olla +15.
Meillä oli viime talvena hetkellisesti -10, yleisestikin puolenkymmentä astetta pakkasella eikä kanoilla totisesti ollut mitään hätää. Etenkin maatiainen kestää tuollaisen helposti. Vaatii sitten vain vähän viitseliäisyyttä että on sulat vedet ja riittävän topakkaa ruokaa. Meillä tehtiin pakkasilla aina mahdottoman rasvainen puuro jossa oli kaikkea mahdollista vihannesta ja ohranjyviä ja RASVAA.

Ainakin noilla kukoilla joita on pistetty lihoiksi on jo nyt melkoinen rasvakerros nahan alla, joten antaapa talven tulla vain :smt003
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No.. tuola kuvagalleriassa on kuvia mein kotkolasta. Eristetty on kyllä, mutta ei mittään toivookaan varmaankaan että se pysyis kunnon pakkasilla +15 asteessa. Enkä mä noista mein aikusista huolissani olekkaan, ne pärjää kyllä. Mutta sen pikkutipun palelemista huolehdin. Vaikka onhan sillä äitee joka pitää huolta (mutta silti...)

Lämpölamppu noilla on tossa ruokapisteen yllä niin on pysyny vedet sulana ja mun vesikippo niille on sen verran pieni että käyn täyttämässä sen useamman kerran pävässä, niin aina on raikasta ja vaikka vähän lämmintä vettä sitten tarjolla.

Ruokana meillä on kaura, rehu, ja ruuanjämät. Lisään sitten vaiks rasvaa niihin kotipöperöihin niin kasvattavat rasvakerrosta itelleen.

Hienoo kuitenki olis jos toi kestopehku toimis, niin sekin lämmittäis sitte kotkojen oloja lisää ja sais akka paremmin mielenrauhan jos lämpötila ulkona alkaa pudota reilummin kuin -10 asteeseen..
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Eikä tarvii pysyäkään +15 asteessa. Tässä kohtaa eläinsuojelulaki ei tiedä mistä puhuu. Jos kana on saanut olla vapaasti ulkona ja totutella talven tuloon se on kasvattanut sellaisen alusuntuvan, että jos sen siirtää talven tullen sisälle viiteentoista asteeseen, se tikehtyy. Kylmyys ei ole ongelma kanalassakaan, vaan kosteus, kuten edellä jo mainittiin. Ilmanvaihto pitää olla riittävä ja turpeella saa ammoniakin hajun pois hyvin. Sen lisäksi kanat kylpevät siinä mielellään.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tämä on minun mutu mutta minusta +15 on lähinnä huono asia. Sillon pitäisi ainakin olla todella hyvä tuuletus. Ja jos siitä ylöspäin menee niin linnut varmasti jo kärsii.
Meillä on nyt +5. Kanoilla kunnon höyhenys ja ilma on raikas ja sopiva.
Liian lämpimässä rupeaa heinät ja pehkut pölyämään. Esimerkiksi vuohia ei edes suositella pidettävän +10 yläpuolella. Silloin on riski pölykeuhkolle. Uskon samaan kanoillakin. Hehän eivät ole meillä häkeissä vaan pehkussa.

Meillä kaksi viikkoiset tiputkin oleilee pitkiä aikoja poissa lampun suojasta, joten kyllä se jo kertoo ettei lämmön tarvi olla +15!!

Muokkailen sen verran, että tietenkin riippuu myös tiloista. jos on jätti talli missä on hyvä ilmankierto asia on eri. mutta minullakin on vain 16neliön koppi. Niin pitää olla tarkempi tuuletus ja lämpöasioissa.
Viimeksi muokannut Suvianne, 26 Marras 2008, 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin